Om häst sparkar eller biter mot en..

H

Hemligisten

Hur reagerar ni då?
Säger ni bara Fyyyy eller vad..

Vet en häst som är känd som en attackerare.. hon går till anfall (speciellt i hagen) och jag vill ha tips på vad eller hur hennes husse kan göra.

Sv: Om häst sparkar eller biter mot en..

Hmmmm, man kan säga så här: grundproblemet sitter i att hästen inte har respekt eller tillit till människor. Därför måste man lösa de bitarna först. Men det brukar inte ta särskilt lång tid för att få hästen sluta upp med detta beteende om man använder grunderna i natural horsemanship.

Om man tar det på ett teoretiskt plan utan att gå in på praktiska övningar skulle man kunna säga så här. När man är nära hästen, vid ex. rykt försvarar man sitt personliga område. Det gör man med att korrigera hästen utan att för den skull stanna upp med det man håller på med. Exempelvis kan man gunga med armbågen eller blocka hästen med armen om den slänger med huvudet.

Sedan gör man olika övningar där man flyttar på hästens fötter: be hästen gå undan för tryck, vallar hästen, flyttar fram och bakdel, backar och "halar in" hästen (backa - för din säkerhet, hala in - för att visa att du är en vilostad, dock ej klipåle...). Skicka hästen på cirklar och sidvärtes (hästen måste tänka lite extra då..) över och under hinder. Allt varvas med värme och kärlek för att bygga tilliten!

I hagen är det den som får de andra att flytta sig mer är den som bestämmer. Successivt, när hästen får förtroende och respekt för sin människa, kommer bitandet och anfallen att sluta.

Den första gången jag åkte och hjälpte en tjej med sin häst var det just detta som var problemet. När jag kom på torsdagskvällen högg han nästan hela tiden åt oss. På söndag förmiddag innan jag åkte hem kunde tjejen hämta hästen i hagen, hålla på med hästen utan att han bet och till hennes stora förvåning rida lungt och sansat i bara repgrimma och grimskaft. Inte för att just det är så märkvärdigt, men för henne var det stor skillnad!

Summan av kardemumman - inställningen, kunskapen, redskapen, teknikerna, känslan och lite annat smått och gott är bra att ha för att förändra hästens syn på människan. Har man dock grunderna i NH bör detta inte vara något större problem...

Inte vet jag om du blev visare av det jag skrev, men det är en sida av saken i alla fall... :angel: (är lite trött i luvan så jag är förvånad om jag resonerar så man förstår... :rofl: )

Åh, förresten! Berätta när hästen sparkar! Gör han det när du håller på med den vid ex. rykt eller ex. när den ska hämtas eller "longeras"?

jag försöker att ta reda på varför min häst gör så...de finns alltid en orsak, har den inte gjort det förut? :confused:

om en häst försöker bita eller sparka mig så gäller det att höja rösten å i värsta fall "daska" till lite försiktigt, mer så det hörs än känns, ungefär som att klatscha spöt mot ridstöveln. Så den fattar att den inte får göra så.

Hej
Jag vet ett ungt sto som stegrade emot alla i hagen. Det var väldigt läskigt. Hon kom i full galopp och bara reste sig.
Min kompis gick på horse manschip.
De började att tala om för henne vem som bestämde. När hon kom stegrande vek min kompis inte undan, utan blev stor och bara fortsatte att gå.
En dag tappade ungstot balansen och ramlade på rygg.
Det blev den sista gången som hon stegrade.
Sedan hade vi kurs. En lärare som kom och visade horse manschip.
Mycke roligt.

Jag höll på att bli stämplad av en av mina med frambenen häromdagen. Han fick sig en känga tillbaka.

Du måste ta reda på VARFÖR hästen beter sig på det viset. Det är inte mormalt beteende för en häst och måste finnas en anledning till det, så kan du börja jobba därifrån

Är rätt intresserad av era tankar kring min situation: Har en häst som sysslar med detta med andra människor. Flera av mina bekanta är livrädda för honom. Jag trodde dem inte först då de berättade att han anföll dem. Men det är sant, tyvärr. Ibland kan han utmana mig, men det är bara att ta ett steg emot honom bestämt så ger han sig direkt. Får han övertaget över nån är han däremot en tyrann. Osäker häst i sig själv. Kanske han tror att han måste vara ledare om han tycker nån är en mes och det skrämmer skiten ur honom??? Intressant... Men inte så kul då jag inte kan lita på honom med andra människor. Även vid longering kan han fråga om lov att attackera, men det räcker med ett nej. I boxen vill han vara ifred. Han vill inte han onödigt flams omkring sig. Kom och gör vad du ska göra, gå sen. Jag har inga problem att röra hans mat, eller ens ta av hans mat. Andra kan inte ta av täcket i boxen. Jag vill alltså veta vad ni tror om att han kan vara rar mot mig och min familj, men rent av farlig mot andra. Han har varit med om en hel del i sitt liv, så kanske han bara vill vara med dem han litar på? Och kanske han frågar oss ibland för att kolla att vi säkert tar ansvar?

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar