Sv: Om häst sparkar eller biter mot en..
Hmmmm, man kan säga så här: grundproblemet sitter i att hästen inte har respekt eller tillit till människor. Därför måste man lösa de bitarna först. Men det brukar inte ta särskilt lång tid för att få hästen sluta upp med detta beteende om man använder grunderna i natural horsemanship.
Om man tar det på ett teoretiskt plan utan att gå in på praktiska övningar skulle man kunna säga så här. När man är nära hästen, vid ex. rykt försvarar man sitt personliga område. Det gör man med att korrigera hästen utan att för den skull stanna upp med det man håller på med. Exempelvis kan man gunga med armbågen eller blocka hästen med armen om den slänger med huvudet.
Sedan gör man olika övningar där man flyttar på hästens fötter: be hästen gå undan för tryck, vallar hästen, flyttar fram och bakdel, backar och "halar in" hästen (backa - för din säkerhet, hala in - för att visa att du är en vilostad, dock ej klipåle...). Skicka hästen på cirklar och sidvärtes (hästen måste tänka lite extra då..) över och under hinder. Allt varvas med värme och kärlek för att bygga tilliten!
I hagen är det den som får de andra att flytta sig mer är den som bestämmer. Successivt, när hästen får förtroende och respekt för sin människa, kommer bitandet och anfallen att sluta.
Den första gången jag åkte och hjälpte en tjej med sin häst var det just detta som var problemet. När jag kom på torsdagskvällen högg han nästan hela tiden åt oss. På söndag förmiddag innan jag åkte hem kunde tjejen hämta hästen i hagen, hålla på med hästen utan att han bet och till hennes stora förvåning rida lungt och sansat i bara repgrimma och grimskaft. Inte för att just det är så märkvärdigt, men för henne var det stor skillnad!
Summan av kardemumman - inställningen, kunskapen, redskapen, teknikerna, känslan och lite annat smått och gott är bra att ha för att förändra hästens syn på människan. Har man dock grunderna i NH bör detta inte vara något större problem...
Inte vet jag om du blev visare av det jag skrev, men det är en sida av saken i alla fall...
(är lite trött i luvan så jag är förvånad om jag resonerar så man förstår...
)