Om foder till vilande häst

Empalie

Trådstartare
Min häst ska nu vila i tre veckor, har hovledsinflam. på båda fram och knäled på höger bak. Vetrinären sa att jag skulle minska på maten nu när han skulle vila, jag kom mig inte för att fråga på besöket för det var så mycket annat att prata om men kom på det nu i efterhand, kan ju alltid ringa in och höra men jag kan lika väl kolla här också. :smirk:
Han har nu stått i boxvila två dagar, han ska nu i tre vckor varva sjukhage med boxvila samt promenera mycket varje dag. Hur ska jag dra ner på fodret, vad kan vara lagom. Han är en hannoveranar valack på nio år, väger ca 550 kg och är nomral hull med fina muskler. Innan vilan har jag gett hipp basic som bas, lucerna för proetinet, energetium( tyskt foder, nästan som musli som är allmänt bra för allt) hippa masch( tytskt foder som är bra för magen, ges endast en gång per vecka). Linfröolja och B-vitamin ges också. Glukosamin kommer jag nu börja tillsätta för ledernas skull.
Hö har jag innan gett ca 8 kg (normalvärde, dock lite protein)per dag brukar bli mer senare på vintern. Man vill ju att de ska ha och plocka med.:confused: :confused:
 
Sv: Om foder till vilande häst

Ja nu vet jag ju inte hur mycket du ger av varje men jag tycker ju att han skulle kunna få lite mer hö 10-12 kg iallafall och så drar du ner nåt kilo eller två på kraftfodret. Då får han ju som sagt nåt att pilla med under dagen.

Malin
 
Sv: Om foder till vilande häst

Har du lagt på ett träningstillägg på foderstaten så drar du ju lämpligtvis av det igen.

Jag har t.ex. nästan aldrig haft någon häst som haft något tillägg, så jag har inte ändrat något för boxvila. Möjligen bytt ut något fodermedel, men aldrig dragit ner på den totala energimängden.
 
Sv: Om foder till vilande häst

minska på Krafftfodret och öka lite på höet, står han på halm har han ju lite att pilla med alt. att du ger honom lite halm om han står på annat strö
Lyck till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått Kraffts Low Starch Musli rekommenderat till extremt svårfödd häst men försöker läsa på om det och bilda mig en egen...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp