Om en häst har 40 graders feber - vad för sjukdom?

Elisha

Trådstartare
En ny ridskolehäst på stallet där min häst står hade igår 40 graders feber.. Vad kan det vara för sjukdom?

Sv: Om en häst har 40 graders feber - vad för sjukdom?

Eh.. typ vadsomhelst... :crazy: inga andra symptom?
Var kom hästen ifrån? Var den besiktigad? Hoppas din är vaccinerad!

Orsakerna kan vara många, för feber kommer i de flesta situationer på hästen. Men kan nämna nu att det faktiskt går ett virus som börjar med antingen väldigt hög feber, för att sen fortsätta till magen med kolikartad symtom fortsatt av hosta, snor och ont i halsen.

Den kan ha en omvänd ordningsföljd också, med koliksymtom följt av hög feber samt hosta, snor och ont i halsen.

Även sår och andra infektioner kan orsaka feber.

Det var visst inte konstigt att dom nya ponnysarna blivit förskylda! Dom har åkt ändå från Tyskland i en lastbil och kom för nåra dagar sen.. Dom har fått stått i uteboxar nu och det har varit så kallt mm. Dom är bara förskylda! *Tur*:)

kan vara en virusinfektion av ngt slag. jag skulle tillkalla vet snabbt, för då kan de ta prover - de kan de inte när infektionen om det är en sådan redan "satt" sig och febern gått neråt. Hur ser han ut i slemhinnorna i munnen?

vet har redan varit där i går och tagit prover nu väntar vi på svar:crazy: ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 270
Senast: Sirap
·
Hästvård Nån som har en häst som reagerat på Prequenzavaccin som sedan provat nåt annat fabrikat som funkat bättre? Jag har en som har 40...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Piaff
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka