Om en häst får så mycket foder

Sv: Om en häst får så mycket foder

Gunther skrev:
Instämmer i gammelns svar!
Det är verkligen inte bra med för lite strå och det du beskriver i hästens beteende verkar vara direktrelaterat till det.
Alltså att hästen slänger sig på krubban och är helt fixerad osv.
Jag tror att hästar blir stressade av för lite tuggtid helt enkelt. Oavsett om de är mätta eller ej.
Det har jag oxå börjat misstänka för det bli alltid så när givan höjs :crazy:

Sen har jag också sett flera äldre hästar som slutat äta hö för att dom är gamla och har gjort sitt.
Det behöver ju inte vara så med den här hästen, men man kan ha det i åtanke i alla fall.
Nej det är inget fel på hästen & han åt hö som vilken häst som helst innan givan höjdes
Vad konstigt att kraftfodergivan höjdes till denna häst. :confused:
Det verkar ju som om det inte har medfört något bra alls. Bara problem! :(
Precis vad jag sagt oxå
Hästar styr ju själva över hur mycket dom behöver äta.
Tyvärr väljer de alltid kraftfodret före grovfodret, så ger man för mycket av det så kommer de lämna grovfodret.
Enda sättet att få dem äta mer grovfoder (förutsatt att dom har tänder och tugga med) är att dra ner på kraftfoder eller utelämna det helt.
Japp & det mesta av natthöet låg kvar i morse igen :crazy:

Nu är det inte min häst men jag bara undrade OM det inte blir problem när man gör så?
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Gunther skrev:
Jag tror att hästar blir stressade av för lite tuggtid helt enkelt. Oavsett om de är mätta eller ej.

Absolut, detta är en biverkning med att en häst får i sig för lite grovfoder. Det kan faktiskt resultera i magsår! Inte pga stressen enbart utan pga att surt maginnehåll får en chans att "skvalpa runt" i magsäcken om där inte finns substans från grovfoder.

Gunther skrev:
Hästar styr ju själva över hur mycket dom behöver äta.
Tyvärr väljer de alltid kraftfodret före grovfodret, så ger man för mycket av det så kommer de lämna grovfodret.
Enda sättet att få dem äta mer grovfoder (förutsatt att dom har tänder och tugga med) är att dra ner på kraftfoder eller utelämna det helt.

Inte alltid så... Några av hästarna i vårt stall väljer alltid hösilaget före havren... de tar 1 tugga av havren för att sedan spara den till sist (efter att hösilaget är slut) :d
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Inte alltid så... Några av hästarna i vårt stall väljer alltid hösilaget före havren... de tar 1 tugga av havren för att sedan spara den till sist (efter att hösilaget är slut) :d[/QUOTE]
Jamen det är ju smarta hästar
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 609
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 883
Senast: Desiree2
·
Hästmänniskan Jag skulle vilja ha lite input av er på buke, på vad för häst ni hade skaffat i den här situationen då jag kommer ta bort i veckan min...
Svar
11
· Visningar
2 064
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp