Om en häst får så mycket foder

mysko

Trådstartare
att den inte äter upp sitt hö på natten & knappt äter det som serveras ute i hagen då är det väl inte bra??

Hästen promenadrids högst 2d/v ca 30 min/skritt & leds högst 2d/v ibland (samma vecka) ibland rids han inte alls.
Den är 22 år & pigg för övrigt

Maten han får är
morgon: 1l havrecross 4 dl krafft & 2 stora nävar lucernmix & 2kg hö
middag: 1l havrecross 4 dl krafft & 2 stora nävar lucernmix & 3kg hö
kväll: 1,4l havrecross 4 dl krafft & 2 stora nävar lucernmix & 6-8kghö

p.s det är inte min häst det gäller
Han äter aldrig upp sitt natthö då över hälften ligger kvar och det kan väl inte vara bra då hästarna måste ha i sig sitt grovfoder för tarmarnas skull eller har jag helt fel??
Kan det vara så att han är så mätt att han inte orkar äta sitt hö?
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Fast jag tycker inte att det är ett dugg konstigt med en 22-åring som inte äter upp 13-15 kg hö om dagen. Bara bra att den har fri tillgång och kan välja ut det gottigaste.

Den får inte heller jättemycket kraftfoder, jag gissar runt 1-1,5 kg havre och 1 kg krafft (svårt att veta utifrån volym, men sisådär ungefär).

Om den är pigg och frisk skulle jag inte oroa mig det minsta.
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Ja han är pigg för övrigt i huvudet men slö med att röra sig, skrev visst lite otydligt :o
Men stråfodret är väl viktigt för hästen och räknar man på vad han äter i ugnefär så blir det inte merrän ca 3-4kg eftersom han INTE äter upp det.
Är det bra för magen att inte äta stråfoder då den varit van vid att äta mycket av det innan fodergivan av det andra höjdes??
Jag är så himla rädd att han blir sjuk & då blir det jag som får ta hand om honom, tyvärr.
Är inte stråfodret huvudfödan??

Han får ju 3,4 liter havre & 12 dl krafft är inte det merän 1-1,5 kg omvandlat??
 
Senast ändrad:
Sv: Om en häst får så mycket foder

Alltså, jag tänkte så här:

Om han äter ungefär hälften av sitt hö så får han i sig 6-8 kg ungefär. Om det är en normalstor häst så är det ok, för han har ju faktiskt möjlighet att äta mer om han vill.

Ang. kraftfodret: Som jag skrev så räknade jag *grovt* Tänkte att krosshavre väger ungefär hälften av helhavre -> 1,7 liter -> vår helhavre (som är ganska lätt) väger ca 0,7-0,8 kg på en 1 liter -> 1,4 kg. Hmm...jag tänkte väl lite snålt...ja, säg att det blir 1,5-2 kg havre då ;)

1 liter krafft groov provvägde jag igår och då vägde det 0,8 kg har jag för mig.
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Står han på halm? Isåfall kan det vara så att halmen är av bättre kvalitet än höet och hästen väljer denna istället och då får han ju ändå i sig stråfoder. Sen kan det ju bero på tänderna, du skrev att det var en ganska gammal häst, kan vara värt att kolla upp. Mätt är ingen risk, för hästar har ingen mättnadskänsla, däremot äter de under en viss tid. Därför kan det, om han har dåliga tänder, bli hö kvar när hans ättid "gått ut"...
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Mitt sto får så mycket hö hon vill och hon äter inte mer än 9kg och rids så om en häst på 22år inte äter mer än 7-8kg och knapt rids så är inte jag så förvånad, bara hästen ser bra ut i hulet för sin ålder så är det inget att vara orolig för.

Kram
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

OK då fattar jag :D
jag vägde hinken med mat nu vid kvällsgivan & den vägde uppbött nästan 2 kg
Jag är mest rädd att han inte får i sig tillräckligt med strå för tarmarnas skull.
Jag vet att hästar inte har mättnadskänsla men mätt på att tugga menar jag förståss
Höet är fint och de andra hästarna äter det och har inga problem med att äta sin giva,fast våra får lite mindre mat.
Funderade på att han skulle behöva aktiveras lite mer med tanke på maten men vi får väl se hur han mår om någon vecka.
Eftersom givan höjdes från 2,1 l till 3,4 l & krafften från 7dl till 12 dl så trodde jag att det inte var bra
Har hört att man ska öka given succesivt. eller?
Och hömängden har minskat från 16,5 till att äta 3-4 kg låter lite konstigt

Rädd för att hästen ska må dåligt
 
Senast ändrad:
Sv: Om en häst får så mycket foder

mysko skrev:
Och hömängden har minskat från 16,5 till att äta 3-4 kg låter lite konstigt

Det skulle jag däremot reagera på... Om den äter så pass mycket mindre hö på kort tid så skulle jag bli klart oroad och kontakta en veterinär för tandkontroll mm.
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Testa att ge ett fint hösilage med tunna strån av mycket timotej. :idea:
Har varit med om en gamling som inte kunde tugga hö, men som med lätthet kunde äta fint hösilage.

För övrigt få hästen ganska mycket kraftfoder. Det är inte otroligt att den är mätt, helt enkelt.
Andra frågor jag skulle ställa mig är om tänderna är ok, är höet av hygienisk bra kvalitet och smakligt.
Jag har varit med om hästar som ratat dåligt hö just pga den hygieniska kvaliteten.
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Gunther skrev:
Testa att ge ett fint hösilage med tunna strån av mycket timotej. :idea:
Har varit med om en gamling som inte kunde tugga hö, men som med lätthet kunde äta fint hösilage.
Hans tänder är genomgångna och han åt höet innan fodergivan höjdes så det är inte felet & höet är gott(enl de andra hästarna ;) & även han innan)

För övrigt få hästen ganska mycket kraftfoder. Det är inte otroligt att den är mätt, helt enkelt.
Jag tror han tuggat sig mätt för det tar en jäkla tid för honom att äta upp maten (över halva krubban m. mat)
Andra frågor jag skulle ställa mig är om tänderna är ok, är höet av hygienisk bra kvalitet och smakligt.
Se svar ovan :D

Jag har varit med om hästar som ratat dåligt hö just pga den hygieniska kvaliteten.
Han åt höet innan & de andra hästarna äter med glädje

Men är det verkligen bra att äta mindre stråfoder???
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

majola skrev:
Det skulle jag däremot reagera på... Om den äter så pass mycket mindre hö på kort tid så skulle jag bli klart oroad och kontakta en veterinär för tandkontroll mm.
:bow:

Se svar till Gunther
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Självklart är det inte bra att äta mindre stråfoder om det innebär att det är för lite i förhållande till hästens beräknade behov.
Uppfattade du mitt svar att det skulle vara ok? :confused:
I sådana fall vill jag poängtera att jag personligen är väldigt mycket för lite kraft och mycket stråfoder. ;)

Jag tror att hästen skulle äta mer stråfoder om man minskade kraftfodergivan, vilket jag också uttryckte i mitt svar. Lite otydligt, dock. ;)
Vad jag förstod så höjdes kraftfodergivan. Av vilken anledning?
Kan man inte gå tillbaka och ge det som uppenbarligen funkade bra förut då?

Visar hästen tecken på kolik eller liknande?
Kanske det skulle vara läge att ta ut veterinär om hästen verkar sjuk.

Kan det vara så att hästen får för mycket mat sammantaget och blir trött av att se allt? Resultatet blir att han äter mindre då.
Min egen häst funkar så nämligen.
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Mina gamlingar, (haft 2 st pensionärer), jag haft har fått nästan fri tillgång till hö, men runt 2KG krafft groov och 2 L kornkross. På den mängden har dom inte velat äta mer än runt 5-6kg hö över natten. Eftersom jag då hade 4 hästar i samma hage så har jag alltid laddat ut runt 16-20kg hö på morgonen så att dom slipper bråka om maten. Dessutom så har man ju kunnat lämna hemmet över dagen utan att vara orolig för att hästarna inte skulle få det dom behöver morgon och fm.
Det kan ju tänkas att när din häst dessutom får lusernmix känns den mätt och inte orkar äta mer hö på natten. Det är sällan bra att hästen äter så lite stråfoder, men lusernmixen förmodar jag räknas till grovfoder. Att mängden ökades så fort med en gång kan ju också bidra till att hästen inte orkar äta det han ska i hömängd. Har ni nån koll hur mycket hästen dricker? Jag har sett att om mina hästar inte dricker tillräckligt äter dom inte tillräckligt mycket heller.
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Gunther skrev:
Självklart är det inte bra att äta mindre stråfoder om det innebär att det är för lite i förhållande till hästens beräknade behov.
Uppfattade du mitt svar att det skulle vara ok? :confused:
I sådana fall vill jag poängtera att jag personligen är väldigt mycket för lite kraft och mycket stråfoder. ;)

Ja det gjorde jag :o

Jag tror att hästen skulle äta mer stråfoder om man minskade kraftfodergivan, vilket jag också uttryckte i mitt svar. Lite otydligt, dock. ;)
Vad jag förstod så höjdes kraftfodergivan. Av vilken anledning?
Har inte fått något svar om varför:o
Kan man inte gå tillbaka och ge det som uppenbarligen funkade bra förut då?
Nej tror inte hon vill det :crazy:

Visar hästen tecken på kolik eller liknande?
Nej inte i daxläget men jag är rädd för det
Kanske det skulle vara läge att ta ut veterinär om hästen verkar sjuk.
Hästen är INTE sjuk

Kan det vara så att hästen får för mycket mat sammantaget och blir trött av att se allt? Resultatet blir att han äter mindre då.
Min egen häst funkar så nämligen.

Skulle jag oxå tro att det är
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Jovisst är det bra att man kan lämna hemmet men hästen måste äta stråfoder anser jag annars blir tarmfloran i olag.

DET är INTE min häst så jag kan inte ändra på någon foderstat & hästen är kollad i munnen och jag skriver inte för att han ÄR sjuk utan jag är rädd för att han blir sjuk

Min fråga är egentligen från början: Kan en häst må dåligt av att äta för lite stråfoder trots att den får mat?
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

mysko skrev:
Min fråga är egentligen från början: Kan en häst må dåligt av att äta för lite stråfoder trots att den får mat?

JA, DET KAN DEN (Tolka detta med dom störrsta bokstäver som finns och dubbla understrykningar :D )

Tyvärr får jag säga från min erfarenhet med gamla hästar att detta är ett första tecken till att hästen håller på att falla ifrån :crazy: (behöver inte alls vara så med just denna). Vet flera gamla hästar som uppvisat ätstörningar och hästarna har bara blivit sämre med tiden. Sedan kommer dom in till klinik och efter en tid tvingas man konstatera att hästen bör avlivas. Efter obduktion visar det sig att vissa av hästarna bla haft cancer :crazy: .............. i andra fall har det varit en naturlig avtrappning i hästen liv.........hästar ska ju tyvärr också dö nån gång :cry:

Tyvärr blev detta ett tråkigt svar men man ska inte nonchalera en häst som börjar tappa matlusten...........
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

:bow: :bow:
Hästen mår/mådde bra innan fodergivan höjdes och jag förstår inte varför den höjdes men det är en annan 5 :D
Hästen är/blir väldigt matfixerad då han får mycket mat (somrarna är han inte sån trots liten fodergiva) det är bara mat mat mat som gäller nu.
Det jag är mest orolig för är om HAN BLIR dålig av att få för mycket foder & mindre strå
Om han hade aktiverats reglebundet & då fått jobba lite för maten så skulle jag inte reagerat men nu så blir han inte det.

Jag tror inte att han har någon sjukdom eller håller på att ramla av pinn men jag kan tänka mig att han inte orkar röra sig efter all denna mat då den bara lagras och blir fett.

Här är en bild innan foderhöjningen
http://img.photobucket.com/albums/v470/scodi/hagbilder024.jpg
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

Gamla hästar kan ha svårt både att tugga och smälta strå så det är bra att ge fint lättsmält sådant. Lusern t ex är idealisk. Av de skälet kan de ibland ha behöva stå på en hög andel koncentrat för att få i sig den näring de behöver. Nu är denna häst inte så gammal bara 22 men kanske kan ha nedsatt matsmältningsförmåga. På bilden ser hästen varken fet eller mager ut men möjligen skulle den kunna vara mer fylld i ryggmuskulaturen (behöva mer protein) fast det är svårt att bedöma ur fotovinkeln.
 
Sv: Om en häst får så mycket foder

HelenaHandberg skrev:
Gamla hästar kan ha svårt både att tugga och smälta strå så det är bra att ge fint lättsmält sådant. Lusern t ex är idealisk.
Hästen har inga problem med varken tänder eller matsmältning
Har nu pratat med henne ang att jag är orolig att han blir dålig te.x kolik när jag har hand om honom och frågade varför hon ger honom en annan foderstat (ej gjord på analys) då han mådde bra innan och fick svar " han såg mager ut"


Av de skälet kan de ibland ha behöva stå på en hög andel koncentrat för att få i sig den näring de behöver. Nu är denna häst inte så gammal bara 22 men kanske kan ha nedsatt matsmältningsförmåga.
På bilden ser hästen varken fet eller mager ut men möjligen skulle den kunna vara mer fylld i ryggmuskulaturen (behöva mer protein) fast det är svårt att bedöma ur fotovinkeln.
Han har inga ryggmuskler pga att han inte rids annat än skritt ca 30 min/ ibland 2 g/v eller inte alls för att nästa vecka gås ut med för hand 1d ca 10 miin

Vad kan hända om han INTE får i sig tillräckligt med stråfoder???
Han var pigg och alert innan foderhöjningen men nu verkar han mest slö i gången men pigg i huvudet & brallar för minsta lilla från annars har varit cool
nu är han stressad vid matdax och rusar in i boxen efter att ha varit uppstallat - har sprungit över 2 st - för att dyka ner i krubban fast det inte finns något där.
 
Senast ändrad:
Sv: Om en häst får så mycket foder

mysko skrev:
:bow: :bow:
Hästen mår/mådde bra innan fodergivan höjdes och jag förstår inte varför den höjdes men det är en annan 5 :D
Hästen är/blir väldigt matfixerad då han får mycket mat (somrarna är han inte sån trots liten fodergiva) det är bara mat mat mat som gäller nu.
Det jag är mest orolig för är om HAN BLIR dålig av att få för mycket foder & mindre strå
Om han hade aktiverats reglebundet & då fått jobba lite för maten så skulle jag inte reagerat men nu så blir han inte det.

Jag tror inte att han har någon sjukdom eller håller på att ramla av pinn men jag kan tänka mig att han inte orkar röra sig efter all denna mat då den bara lagras och blir fett.

Här är en bild innan foderhöjningen
http://img.photobucket.com/albums/v470/scodi/hagbilder024.jpg

Instämmer i gammelns svar!
Det är verkligen inte bra med för lite strå och det du beskriver i hästens beteende verkar vara direktrelaterat till det.
Alltså att hästen slänger sig på krubban och är helt fixerad osv.
Jag tror att hästar blir stressade av för lite tuggtid helt enkelt. Oavsett om de är mätta eller ej.

Sen har jag också sett flera äldre hästar som slutat äta hö för att dom är gamla och har gjort sitt.
Det behöver ju inte vara så med den här hästen, men man kan ha det i åtanke i alla fall.

Vad konstigt att kraftfodergivan höjdes till denna häst. :confused:
Det verkar ju som om det inte har medfört något bra alls. Bara problem! :(

Hästar styr ju själva över hur mycket dom behöver äta.
Tyvärr väljer de alltid kraftfodret före grovfodret, så ger man för mycket av det så kommer de lämna grovfodret.
Enda sättet att få dem äta mer grovfoder (förutsatt att dom har tänder och tugga med) är att dra ner på kraftfoder eller utelämna det helt.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 609
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 883
Senast: Desiree2
·
Hästmänniskan Jag skulle vilja ha lite input av er på buke, på vad för häst ni hade skaffat i den här situationen då jag kommer ta bort i veckan min...
Svar
11
· Visningar
2 064
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp