Om en bruks/agility/lydnadsmänniska fick en fågelhund...

lady_vip

Trådstartare
Hur skulle ni då träna den?

Jag är ju ganska trött på fågelhundsvärlden, men ger det en chans till nu till våren. Tänkte dessutom faktiskt träna den jycken till att bli en (förhoppningsvis bra) fågelhund. Har en massa tankar och funderingar i hur träningen ska gå till, och har ventilerat en del med allsköns experter, men nu kopplas Buke in:D

Har tänkt i klassiskt lydnadstänk, dela upp momenten, och därför delat upp momenten i ganska stora delar och förklarat dem lite snabbt. Kan hända att jag har glömt något. Så hur hade ni tänkt/gjort? Ni kan välja enstaka moment om ni inte känner för att utveckla allt såklart!

Momenten i stora drag
Revidering - springa lös i vindriktning, i ”slag”, gärna lika långt på båda hållen, minst 50 meter.

Inkallning – 100% oavsett om hunden står, jagar hare eller tycker en annan hund är ball.

Stoppsignal – hunden ska stanna, ligga eller sitta, på plats vid blåssignal, omedelbart oavsett retning

Sök – svårt att påverka, måste vara delvis medfött, men går att väcka.

Stånd – hunden ska stå stilla vid fågelkontakt, måste också vara delvis medfött, men man ska ha ett stabilt stånd.

Avance – hunden ska gå framåt och stöta fågeln på kommando. Brukar vara ganska lätt att lära ;)

Stanna vid flog – när fågeln flyger ska hunden stannas, med signal eller naturligt. Eftersom vissa fåglar är sega till flog kan man behöva skicka hunden framåt flera gånger, därav behöver man ett stopp.

Apportering av fågel.

Viltrenhet – allt annat vilt är nono, kan dock styras med en bra stoppsignal

Fågelintresset – en hund som ska gå full rulle tröttnar snabbt om den inte får kontakt, jaktlusten måste därför vara stor och väckt.

Förutsättningen är självklart en stående fågelhund, dvs en hund med naturlig fallenhet för arbetet. Sen skiljer det sig lite mellan de engelska och de kontinentala fågelhundarna, men det kan vi ta sen.

Kan ju säga att det som just nu verkar vara den mest använda vägen är att göra en jaktidiot genom att låta hunden jaga allt som tusan och sedan ela in viss lydnad - jag känner inte för att ta den vägen.

Sv: Om en bruks/agility/lydnadsmänniska fick en fågelhund...

Jag är inte säker på att jag förstod själva frågan, men i din uppräkning tycker jag du har missat det viktigaste - nämligen kontakten.

Jag ska inte svara då jag tillhör fågelhundsfolket.;)

Vill bara i all välmening ändra ditt revidering till reviering.

Väldigt intressant ämne, kommer följa den här tråden!

Jag hänger heller inte riktigt med på vad du frågar om :confused:
Och troligen är jag fel person att svara,då jag har en 4årig dobbis som är en utmärkt "fågelhund" men så är hon också uppväxt/fostrad och tränad med detta gänget :angel:
Fast hon hävdar envist att mås o kråka smakar skit !!

Kan ju säga att det som just nu verkar vara den mest använda vägen är att göra en jaktidiot genom att låta hunden jaga allt som tusan och sedan ela in viss lydnad - jag känner inte för att ta den vägen.

Byt träningsgäng skulle jag säga... De som jag känner med fågelhundar har lagt ner enormt mycket tid för att få grundlydnanden att sitta, vara väldigt noga med vad som ska jagas och när.

Så går det när man skriver från telefonen som själv väljer ord;)

Förtydligande: om jag skulle träna in lk1 hade jag antagligen delat upp momenten ännu mer i smådelar, kanske gjort nån baklängeskedja eller klickat in vissa moment. Det går ju att göra här också, hur hade ni tänkt?

Nu kan jag så gott som ingenting om fågelhundsarbete så jag vågar mig inte på att börja bryta ner momenten, främst då jag inte har koll på hur slutresultatet ska se ut. Men det finns ju folk som tränat fågelhund framgångsrikt med positiva metoder och INTE behövt ta till elhalsband, en av de som jag vet är Thomas Stokke. Vet inte om du sett hans artiklar om grunddressyr (vilket jag antar är superviktigt för en sådan typ av hund)...

http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=42

Finns även en om lugn i uppflog och skott:

http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=41

Skulle jag någonsin skaffa fågelhund skulle jag definitivt träna efter sådana här metoder. :)

Vet inte om det här var till nån hjälp alls.... men ett försök i alla fall. :)

Jag förstår att det är främst inspiration du söker men vill ändå inflika att det finns mellanting till elad jaktidiot och bruksvarianten. :) Lennart Nordlander tränar jag främst för nu, mycket erfaren och har en sund syn på hundträning. Vi ska ge Loka en chans till att få till apporteringen till och med. Kan inte han så ger jag upp.

honom har jag kollat en del på och han är en stor del i att jag skriver tråden:)

Trollet; visst finns det vettigt folk! jag känner själv några av de bästa, men när det gäller den stora massan är det fortfarande nån tro att fågeljakt är nåt skitsbårt och som måste göras så avancerat. man har en grunydnad som sedan utvecklas, shaping tex borde ju kunna användas på ett helt annat sätt. jag tänker att man kunde inspireras av vallningen, agility eller lydnaden i tänket. det handlar idag fortfarande om att man inte får ha för lydiga hundar för då går de inte ut i söket, men kan man lära en BC vara lyhörd på 200meter, så varför inte en fågelhund?

Intressant! :)

Jag har känt lite så som du beskriver också i träning med fågelhund (tror det är "värre" med kontinentala eftersom de ska jaga mer än de engelska)
Det är ju lite svårt för det skiljer ju mycket från individ hur mycket du kan gå in och finslipa på lydnaden utan att de tappar jakten. Min mammas cocker är väldigt känslig och tappar lätt gnistan att leta upp vilt om man styr henne för mycket.

Nu fick du inget svar av mig utan mest flumm :D men ska bli kul o höra vad andra tycker!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka