om böjveckseksem och allergi hos små barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Finns det samband mellan böjveckseksem och allergier? (utveckla gärna)
Kan man behandla böjveckseksemen enbart på egen hand (hur, med vad?) eller måste man till sist ändå gå till läkare?
Ett av mina barn har eksemen, än så länge väldigt lindrigt. Och det tar emot att få detta noterat i BVCjournaler och sånt om man inte måste iom att någon som haft detta som liten hade blivit nekad ett jobb inom vården (alldeles nyligen) trots att inga symptom funnits på åratal. Vore ju trist om barnet ifråga inte ska kunna arbeta med vad h*n vill i framtiden för en liten trist notering i BVCjournalen... :smirk:

Och när brukar eventuella allergier mot t.ex pollen, pälsdjur osv börja visa sig? Jag har fått lära mig att spädbarn ytterst sällan blir allergiska, men när BLIR de det då?
 
Sv: om böjveckseksem och allergi hos små barn

Jag är inte så duktig på det här men enligt kompisen osm har ganska så svåra allergier och eksem så visar sig de "svåra" före tre års ålder. Sen kan det dyka upp efter hand oxå men de blir ofta inte så svåra.
Böjveckeksem hade jag som liten och även Elin har det i dagsläget. För oss båda hjälper det att smörja med fet kräm/salva locobase repair fungera suveränt för båda!
När det gäller mig så är jag lite känslig mot mögel och kanin men jag ha inte kännt av något annat. Jag har även gjort pricktest och det visade bara en liten reaktion mot kanin...
Men överlag så är jag känslig mot starka tvättmedel, så jag höll på att klia ihjäl mig på BB och elin var vi tvugna att ta med filtar hemifrån för hon blev alldeles röd...
 
Sv: om böjveckseksem och allergi hos små barn

Handlar det bara om lindriga eksem så kan man behandla själv. Min son fick diagnosen atopiskt eksem när han var 7 månader. De rekommendationer vi har fått är att smörja med mjukgörande kräm såsom locobase, miniderm mm. På drabbade områden används i första hand svaga kortisonkrämer tex hydrokortison eller mildison. Hjälper inte detta så behöver man starkare krämer, då måste man träffa läkare för att få recept.

Får man inte bukt på eksemen trots behandling så kan man misstänka att de kommer av en allergisk reaktion, men man provar alltid att behandla eksemen först innan man gör ytterligare utredningar.

Jag tror att barn med eksem oftare utvecklar allergier än andra barn, men det är långt i från alla barn som blir allergiska.
 
Sv: om böjveckseksem och allergi hos små barn

tack för era svar!
 
Sv: om böjveckseksem och allergi hos små barn

Jag tycker att du ska fråga bvc.... inget farligt att få det antecknat i nån journal. Ring o fråga bara.. inte ens säkert att de skriver upp det. Inget onormalt alls som du behöver oroa dig för. Visar bara på att du bryr dig isf.
Men vill du inte av andra skäl så... salva som sagt.. provat barnpuder? Använd aldrig båda samtidigt bara... ingen bra kombination.

Provat att tvätta rent och bara ta puder... babytalk..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp