Olympic Fire

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Camaro
  • Startdatum Startdatum
C

Camaro

http://www.youtube.com/watch?v=UHH4hS5euyo

Ja, det verkar ju vara fler här inne som fastnat för den snygga hingsten Olympic Fire e Odermus ue Indoctro uue Voltaire, jag är en av dem!

Nu vill jag gärna veta så mycket mer som möjligt om denna herre :bump:

Hur ska man gå tillväga om man vill betäcka med denna hingst, om man är en nybörjare som jag.....

Sv: Olympic Fire

det är nog bara att beställa semin till din station!!

Finns på färsk.

Riktigt snygg o bra avstamp o ubar gallopp!

Så enkelt är det inte om han inte är godkänd av ASVH, vilket han inte är idag. Isåfall måste papper, röntgenbilder, veterinärintyg osv skickas in och licens sökas och betalas, dvs 8000 kr.

Annars gäller det att registrera stoet och avkomman i annat förbund med allt vad det innebär. Alla seminstationer seminerar inte heller med hingstar som inte är godkända av ASVH. Kan vara värt att veta...

Alternativt köra stoet till Tyskland el Danmark.

Nu har jag inte sett honom live, men jag tycker nog det finns lika bra hingstar som redan är tillgängliga. Visst är det en jättefin hingst, men han har inte gjort ett superbra bruksprov, så jag vet inte ens om han skulle godkännas här!

ja, den info tackar vi för!!

Medn det är väl ej kostsamt att regga via Oldenburg om de kommer hit?

Jaq, kan ej komma på en enda som har den galloppen men du kanske vet ngn? :)

Vad har han för poäng? Vore jäteintressant att veta!!

För att jag inte ska missförstås, det är en bra hingst som hade ungefär 8 rakt igenom på sitt 30-dagarstest. (Vilket inte räcker för ASVH, de måste ha gjort 70-dagarstest och/eller varit i final i Bundeschamp). Vi har dock flertalet hingstar både på plats i landet och redan godkända på spermaimport som har gjort betydligt bättre resultat än så, och kanske dessutom redan visat vad de nedärver. Ta tex Converter II som hade 9,88 på sin hoppning, det är bra mkt bättre!

Ska man ge sig på besväret med att betäcka med en hingst som inte redan är godkänd här (med allt vad det innebär) då ska det fasen vara en superindivid!!

Han hade på sitt HLP:

Temp: 8,5
Skritt: 7,5
Trav: 7,25
Galopp: 8,13
Ridbarhet: 8
Hoppnig: 8,64

Converter verkar ju inte bra...är han fin uppsutten? Hans ägare verkar inte va imponerad...

Kan du ge förslag på någon som har en liknande gallopp eller iallafall en fantastisk sådan o bra stam o fått bra ridbarhetspoäng? Vore så kul att höra dig ge förslag faktist!

Vad är det som de inte gillar med Converter? De köpte honom, han vann sitt bruksprov i Tyskland och så vann han Falsterbo? Har svårt att förstå vad de inte är imponerade av! ;)

Jag är helfrälst både i hans storebror och i honom själv! (Även om jag redan har Contender-blod i alla ston och inte kan använda honom.) Storebrodern har dessutom börjat lämna avkommor i Tyskland som verkligen presterar i topp, han hade flera med i Bundeschamp av sina första avkommor.

Nu halkar vi iväg från ämnet dock, tog honom bara som ett exempel.

Kan du ge förslag på någon som har en liknande gallopp eller iallafall en fantastisk sådan o bra stam o fått bra ridbarhetspoäng? Vore så kul att höra dig ge förslag faktist!

I Sverige el i Tyskland, och äldre eller yngre? Möjlighet till godkännande i Sverige eller inte?

Det finns hur mycket hingstar som helst, men ska man vara riktigt kräsen så blir det inte så många kvar... Och jag får ju inte nämna mina egna för då får jag pisk. ;)

Carrico och Casiro gillar jag av hingstarna modell yngre. Quaid ligger bra till men inte lika bra som de andra. Det här är svårt... Jag skulle nog kunna få ihop en riktigt lång lista på unga (men som redan presterat) hingstar i Tyskland. Hur lång ska den vara i så fall?

vet ej. kanske jag missförstått!

Deras Vivaldi K verkar verkligen helt ubar däremot!!

Tror han blir godkänd. ( Indoctro-Nimmerdor)

Ja, min vän var på väg att köpa Converter men köpte Celin istället men det var ju kanske mer en slump.

Ja, jag tar gärna en annan me rbeprövad hingst om han har den galloppen!!
Aldrig sett den fina galloppen på ngn hingst!!

jo klart du får nämna dina egna!!!

det syns ju om du ljuger ;)

ja, gärna en lista med bra hingstar som passar en svenska Lapalisse tex ;) ( en svensk modell i icke uppförsbacke)

Gärna någon med toppmöderne som iallafall börjat visa att denne kan förärva bra egenskaper som gallopp ridbarhet o naturligtvis bra hoppning ( inte bara teknik utan hinderuppfattning, avstamp o elasticitet)

Senast ändrad:

Hon är väl inte av svensk modell utan sin pappas modell ;)

Hörde en exteriördomare ge en fölis (med Voltaire-blod) en 9:a för typen just för att den var byggd i nedförsbacke - "de ska se ut så, den kommer kunna hoppa hus".:D

jo , kanske det...( sett henne?)

men nu står hon där med ringkotor ( belastning fram bilateralt?) o min andra häst kommer aldrig för nära på hinder då hon är alltid i uförsbacke....

men kanske bra att de är i nedförsbacke med raka haser...?

Bara på film och hon är fin.;)

Klart att det inte är bra att vara i nedförsbacke, det jag reagerade på (jag är känslig för sådant) var "en svensk modell i icke uppförsbacke" - när hon har en pappa som var i nedförsbacke (men hoppade fint han också).

Inget illa ment alltså.

Olympic Fire är en jättefin hingst. Att jämföra betyg på en 30 dagarstest är inte så lätt. Det varierar mycket från plats till plats och från år till år.Men jag håller med om att om man väljer en inte godkänd hingst från utlandet så skall det vara något alldeles extra. Varför inte betäcka med den som gjort Olympic Fire. Odermus finns väl vad jag vet kvar på Flyinge i år också.

ja, ger han bra gallopp?

Tror ej jag är så jätteimponerad av honom egentligen men jag har ju lite sårt för skimmlar:/...

finns film på hemsidan tro?

ja, ger han bra gallopp?

Tror ej jag är så jätteimponerad av honom egentligen men jag har ju lite sårt för skimmlar:/...

finns film på hemsidan tro?

Vill minnas det finns ett filmklipp när han hoppar. För att vara hopphingsr har han bra index för gång i Holland

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: viltmilla
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 571
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit