Oljefylld radiator i stallet?

acj

Trådstartare
Har en diskussion med min man angående ev värmekälla i stallet. Om vi nu bortser från den ekonomiska och praktiska biten utan bara tittar rent säkerhetsmässigt så hävdar min man följande:
En oljefylld elradiator kan inte börja brinna pga damm då slingorna är s a s är slutna. Det som skulle kunna börja brinna är i så fall den del där elektroniken sitter. Detta kan man förhindra genom att hålla dammfritt med hjälp av t ex regelbunden (daglig?) rengöring. Sätter man dessutom plåt bakom element, kabel och kontakt slår det vid ev elfel inte eld i själva stallet.

Jag hävdar att det fortfarande inte är tillräckligt brandsäkert ens på detta vis.

Någon som VET (inte tror) hur det egentligen förhåller sig?

(Anledningen till att vi ö h t diskuterar är dels att vattnet fryser när det varit en längre tids riktig kyla trots värmekabel, att det är en komfortsak för oss människor när vi är i stallet att hålla åtminstone över nollan i temp samt möjlighet att bli av med lite mer fukt om det behövs. Har diverse andra åtgärder som ska vidtas framöver, frågan är mest av ren nyfikenhet ( och att jag så klart vill ha rätt!;)))
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Jag har faktiskt ingen aning...

Men jag rekommenderar dig att investera i en kamrörsradiator istället. De är dyra, men säkra att ha i stall.
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Mm, det är en av de varianter vi diskuterar...
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Bland budgetalternativen så har din man rätt :-). Billiga värmefläktar och liknande är livsfarliga i ett stall.

Men det finns dyrare alternativ som är gjorda för just djurstallar.
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Glömde...
Jordfelsbrytare ingår förstås också i min mans förslag.

skiesabove: Har du någon aning om det även skulle vara godkänt försäkringsmässigt också?

Vi har bara ett litet tvåhästarsstall med behov av extra värme bara enstaka tillfällen/perioder. Går också ev i flyttankar och vill i så fall inte göra några jättestora investeringar just nu.
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Du kan använda vilka radiatorer som helst som är godkända och klarar IP-klassningen för häststall. Det ska vara lägst IP54.

Så här står det i Jordbruksverkets broschyr om häststall:
Elradiatorer
Elradiatorer som används i utrymmen med förhöjd
brandrisk ”brandfarliga utrymmen”, som till
exempel djurstall och foderberedning, måste vara
godkända för detta, minst IP 54
Det är mycket viktigt att radiator och termostat anpassas
till miljön och användningen av utrymmet.
Övertäckningsskydd monteras där det finns en risk
att föremål kan falla ner på radiatorn och orsaka
överhettning med risk för brand. Övertäckningsskyddet
bör vara av perforerad plåt.
I vissa fall kan det vara motiverat att montera radiatorer
med en högre grad av brandskydd än vad
som krävs vid installationstillfället. I djurstallar, korridorer och lagringsutrymmen
bör man, även om de kanske inte klassas som ”brandfarliga”,
överväga att montera uppvärmningsutrustning för brandfarliga utrymmen.
Detta eftersom dessa utrymmen periodvis kan användas för lagring av till
exempel stråfoder
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Har läst detta tidigare men bra med en uppfräschning, tack för det. Vidare diskussion med maken följer och så får vi se hur vi ska göra. Brand i stallet känns som en av de mest otäcka saker man kan vara med om så allt för att undvika det är en självklarhet. Bara tanken... :(
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Nej, det är IP 54 D som gäller för alla elektriska apparater i stall.

IP 54 innebär dammsäker och ska tåla viss överspolning med vatten, D innebär en högsta yttertemperatur om max 90 grader Celsius.

Uppfyller elradiatorn detta och är försedd med överhettningsskydd så får den förmodligen användas - Annars får den inte användas.

IP går från x/0 upp till 6 på första siffran vilket anger skydd mot inträngning av föremål. 5 innebär dammsäker medan 6 innebär att den är helt tät mot damm och smuts.

På den andra siffran går skalan från x/0 upp till 8, vilket handlar om hur apparaten tål vatten. En 4 som som andra siffra innebär att den tål att under begränsad tid att översköljas av vatten. En 8 som som andra siffra innebär att apparaten tål långvarig nedsänkning i vatten.

Det är även krav på vilken kabel som får användas i stall, den ska vara lägst EKLK och den får inte ligga gömd inuti tex väggar utan ska alltid dras utvändigt och på sånt sätt att inte råttor kommer åt att gnaga på den.
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Fö så kan oljefyllda elradiatorer börja brinna, ett vanligt fel är om termostaten inte fungerar så att elementet blir överhettat... Eller i förekommande fall där elementen har monterats upp och ned så att oljan inte har täckt själva elslingan som värmer upp oljan.
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Hade faktiskt googlat fram det mesta om IP-klasser själv men superbra med sammanställningen ovan. Tack snälla för det! Oljeradiator tillfälligt installerad i stallet - på rätt håll och med plåt bakom. Med ordentlig rengöring och ALDRIG med kontakten i när hästarna står inne får det fungera som nödlösning ett litet tag. Sätter på ett par timmar innan hästarna kommer in och sedan får de själva stå för uppvärmningen. Och vattnet bärs i hinkar från huset så länge det är köldgrader (pust). Ska vi bo kvar blir det att bila upp golvet, fixa vattenledningen som troligtvis har ett litet läckage då vi hittar fukt på ett ställe där det inte ska vara fuktigt samt att vi installerar en godkänd radiator. Men det blir vårarbete.
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Vet att frågan varit uppe 1000-tals gånger innan men hur är det i sadelkammare? Gäller samma där?
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Har för mig att IP 44 gäller i sadelkammaren för den räknas inte lika dammig som i stallet , använder dock själv även kamflenselement där .
Man sover bättre på nätterna då och vet inte tycker nog en sadelkammare kan vara dammig om man även förvarar tex foder där ?
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Det är även krav på vilken kabel som får användas i stall, den ska vara lägst EKLK och den får inte ligga gömd inuti tex väggar utan ska alltid dras utvändigt och på sånt sätt att inte råttor kommer åt att gnaga på den.

EKLK gäller endast fast installation vilket en tillfällig värme källa inte nödvändigtvis behöver vara, för att klargöra. ;)
Dessutom så rek man ju gnagarsäkra kablar dvs EKPK


Här finns allt man kan tänka sig gäller i stall
http://www.lantbruketsbrandskydd.nu...480&FileName=flik5+2011-b.pdf&Attachment=True
 
Senast ändrad:
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Jag har en stallfläkt för det användningsområdet. Kostar inte massor för en med IP55-65, rekommenderar detta istället :)
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Suttit en stund och googlat på stallfläktar. Inte helt lätt att sortera ut bra resp mindre bra fläktar. Rätt dyra en del av dem också (dyrare än kamrörsradiatorerna). Så, har du lust att utveckla detta? Vilken fläkt rekommenderar du? Ungefärligt pris? För- resp nackdelar jämfört med radiator (driftskostnad, påverkan på stallmiljön osv)? Skulle vara intressant att veta mer om du har möjlighet till det.
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Har ingen vetenskap bakom mer än att det är väldigt vanligt med fläktar häruppe i mitt närområde där vi kan ha rejält kallt. Min egen modell minns jag inte vad den heter, vit är den iallafall.

5-7000kr tror jag dom låg kring när vi köpte våran. Vad dom drar i ström är olika, hittar man några intressanta modeller så kan man jämföra förbrukningen samt effekten. Tycker fördelen är att luften blir torrare samt att fläkten cirkulerar värmen på ett annat sätt än en radiator gör.
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Du tycker inte att dammet far runt mer? Vi försöker hålla så rent vi kan men stallet har många år på nacken och inte helt lätt, för att inte säga omöjligt, att få så dammfritt som jag egentligen skulle önska. Funderar på om det skulle vara till nackdel för hästarna med en fläkt. Annars helt klart ett intressant alternativ till kamrörsradiator känns det som.
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Vi har inte dammigt stall, så nej det är inget problem för oss eller dom stall jag varit i. Dock så pysslar man ju stallsysslorna med mockning och sopning när hästarna är ute så dammet hinner lägga sig. Dom blåser inte storm men lagom för att hålla värmen cirkulerande :)
 
Sv: Oljefylld radiator i stallet?

Får ta en funderare på om detta alternativ är bättre än kamrörsradiator eller inte. Tål absolut att tänka på. Tack för tips!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp