piggy

Trådstartare
Hej, är det någon som vet hur mycket olja man kan ge en häst varje dag.

Foderstaten innehåller ett hö med väldigt högt proteinvärde så jag är ute efter något som kan kompensera upp energin utan att proteinet ökar.

piggy

Sv: Olja

Vad jag vet (lärt mig här på Buke) så gör det inget om kvoten är hög i GROVFODER. Så man behöver inte göra nånting åt det.

Men om du nu ändå vill ge olja så skulle jag inte ge mer än ett par dl/dag (utgår ifrån att det är en stor häst).

skulle väl inte välja olja som ett "fodermedlel" som kompenserar, vi har samma problem med vårt hösilage, och min häst ska få äta ett kg halm varje dag, blanda ihop de med resten av grovfodret så äter han upp det, min är iaf ett sånt matvrak så de äter han upp :D

sen får min häst rapsolja, och det är bara 1 msk, varför han får de är för pälsen och att "smörja" tarmarna.

jag har ingen annan erfarenhet av olja, och jag vet heller inte vilken sorts olja det är du menar.

Du kan ge 1-2dl/giva.
Vänj in hästen försiktigt så att den inte blir dålig i magen. Börja med tex 0,25-0,5 dl/mål och öka med 0,5dl efter 7-14 dagar, öka sakta upp till önskad mängd. Om hästen blr dålig i magen minska mängden olja, hästarna "tål" olja olika bra. Endel kan bara äta ca 1 dl/dag medan andra klarar 2-3dl/mål utan problem.

vegetabilisk olja ger 31,3 mj/kg. (1dl = ca 100g)

Senast ändrad av en moderator:

Olja kan du ge 75 - 100 g per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Men helst max dubbla detta per dag.
Tex; din häst väger 400 kg. Då kan du ge max 400 g på en gång och max 800 g samma dag.
(Källa; Hästens näringsbehov och utfodring)
// Linda

Maxgiva är 75-100 g fett/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle, men sammanlagt max det dubbla per dag, alltså 750-1000g till en häst på 500 kg.

piggy skrev:
Hej, är det någon som vet hur mycket olja man kan ge en häst varje dag.

Foderstaten innehåller ett hö med väldigt högt proteinvärde så jag är ute efter något som kan kompensera upp energin utan att proteinet ökar.

piggy

Jag har faktiskt hört att upp till 10% av vikten på den totala foderstaten kan vara olja om man tillvänjer givetvis. Men vem har råd att ge så mycket olja? Men man kan ju inte ersätta grovfoder med olja, hästen behöver sitt grovfoder och som någon sa så är det inte så farligt med en överdos av protein om det kommer från grovfodret. Däremot om energin är mycket låg i grovfodret så kan kanske olja behövas. Olja ges annars vanligen till hästar som behöver mer energi än vad de orkar sätta i sig i form av grovfoder. Alltså högpresterande hästar.

Hälsning Maja

Tack för svaren. Hästen får redan idag både halm, havre och betfor samt 0.5 dl olja. Höet har en kvot på 9,9, så det är kanske inte ett idealhö för en c-ponny som tävlas i hoppning.

piggy

Jag tycker olja är ett bra komplement för att få upp kvoten.

Men problemet med oljan är att hästar inte har någon gallblåsa (tror det var den) som gör att hästarna har lite svårare att bryta ner oljan. Men någon dl olja om dagen är ingen fara!

Kvoten finns där för en mening vilket mest handlar om hur din häst bygger muskler och kan tillgodogöra sig ämnen som ska tas upp osv. Men om du hamnar lite utanför är aldrig farligt. Dessutom beror det ju på vad du vill med hästen om det har lätt för att bli tjock eller tvärtom.

Jag har samma problem! Det jag har kollat på är kraft ponny (9,5 mj 50 smmbrpg) betfor,olja o halm. Just nu får de precis underhållsbehovet utan ridtillägg av energi täckt med hösilage, betfor, halm. hehe protein får de lika mkt som ett högdräktigt sto behöver. Har hö på analys nu så om jag har tur kan vi få foderstaten bättre genom ett förhoppningsvist sämre hö( med låga prot värden)

Hennes beteende har förändrats under hösten. Hon är inte alls lika pigg som tidigare, orkar helt enkelt inte maximalt på tävling. Eftersom hon inte fått så här kraftigt hö tidigare tänkte jag att det kan vara en orsak.

piggy

det blir en belastning för kroppen med för mkt protrein har jag läst o det tror jag nog lite på nu för min häst har blivit väldigt snubblig sedan vi bytt till hösilaget med höga proteinvärden. Dessutom har min häst gått ner lite i vikt eftersom hon fått endast underhållsbehovet täckt av energi.

Utdrag från SLU's forskning:

"Fett som hästfoder

Allteftersom prestationskraven ökar så ökas kraven på ett alltmer energitätt = MJ/ kg ts foder. Fett är oerhört energitätt, drygt 30 MJ/ kg, dvs 1 kg fett ger samma energimängd som drygt 3 kg havre. Fettets har sin största betydelse i tävlingshästarnas utfodring.

För stuteriets hästar kan fett utgöra en ingrediens speciellt till dräktiga ston som fallit ur alltför mycket under diperioden och som man har svårigheter att få i hull under vintern inför kommande fölning. Ingen forskning finns som visar på höga givor man kan ge, men rimligen bör maximalt 1 kg = 1 liter fördelat på minst tre utfodringar per dygn kunna ges. På kontinenten används ibland fett även i unghästarnas foderstat men det ställer stora krav på skötarens kunnighet och "hästöga".

Hästen har ingen gallblåsa som kan koncentrera gallan för att sätta in en "stötdos" om foderfetthalten blir hög. Det finns alltså stor risk för fodersmältningsproblem med diarré och övriga problem om fett ges i för stora mängder. Dessutom kräver en så hög energitillförsel utomordentliga möjligheter för motion och rörelse så att unghästarna inte blir feta. En mindre giva = 1-2 dl av majs-, soja-, eller rapsolja fördelat över kraftfodergivan kan ha en gynnsam effekt på utvecklingen av unghästarna. De anses få en blank fin hårrem. En viss mängd fett behövs för resorbtionen av de fettlösliga vitaminerna och speciellt om de inte finns havre i unghästens foderstat kan fettinnehållet bli onödigt lågt.

Fettet, oljan, är utvinns i Sverige främst ur rapsfröet. Rapsoljan raffineras och används i bl. a. margarintillverkningen, men även som motorolja av olika slag. Om rapsolja används i hästutfodringen bör man vara uppmärksam på att det är olja av livsmedelskvalitet som används. Linolja används främst inom målarindustrin och inte speciellt till foder eller livsmedel. Soja-, och majsolja extraheras från sojaböna resp majskornet.

De olika oljorna har ganska likartad sammansättning, innehållet av de olika fettsyrorna kan skilja sig åt något. Vår kunskap är mycket dålig om hur hästen reagerar på olika fettsyror, och det är därför omöjligt att säga om den ena eller andra oljan är mer eller mindre bra till hästar. "

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama