Olja till häst?

Bonita4

Trådstartare
Kan man ge rapsolja till hästen för att den ska gå upp i vikt? Hur mycket ger man isåfall? Vill nämligen att min häst ska öka lite i vikt, han får inte i sig mer grovfoder nu.

Sv: Olja till häst?

Man kan ge lite olja till svårfödda hästar. Tror att man rekommenderar max 1 dl/olja per hundra kilo häst men det är ju väldigt mycket... En svårfödd arab jag känner till får 1 dl olja om dagen.

Vanligast är att ge 1dl. Och man måste vänja in det börja med 1/2 dl. En i mitt stall med supertunn häst som genomgått flertalet undersökningar varför han är så tunn, där fick ägaren tippset att hon skulle ge olja, och hon kunde så småning om, efter invänjning ge upp till 1liter olja om dagen. Men detta är ett extrem fall.
Ger min häst 1dl om dagen.

*KL*

Spelar det någon roll vilken olja man ger? Matolja, linfröolja, rapsolja?

Jag hörde om en travtränare som gav matolja till sina hästar innan tävling för att få lite mer "sprutt" på dom, vet inte riktigt om det har någon bevisad effekt eller om det mest satt i hans huvud;)

Jepps olja går bra att ge, brukar ge majsolja, men all annan ätbar olja går bra. Hur mycket du kan ge beror till stor del på hur mycket annat kraftfoder du ger eftersom det måste finfördelas i annat foder för att hästen ska kunna spjälka allt fett. 2-3 dl är helt normalt fördelat i ett par mål kraftfoder.

Häller du det direkt i krubban utan annat foder är det ändå nyttigt genom att det smörjer tarmarna, men hästens gallproduktion gör att den då inte kan tillgodogöra sig all energi.

Tyvärr, till häst spelar det ingen roll vilken olja man ger bara det är livsmedelskvalite på det. Man är ändå bara ute efter fettet, och vart det kommer i från för olja har ingen betydelse alls.

jag ger ca 1dl om dagen. ger henne majsolja nu men innan raps. märkte ingen skillnad. man behöver inte ta det dyrate märket heller. :banana:

Tyvärr, till häst spelar det ingen roll vilken olja man ger bara det är livsmedelskvalite på det. Man är ändå bara ute efter fettet, och vart det kommer i från för olja har ingen betydelse alls.

När du ger din häst vegetabilisk olja så är det inte endast energiinnehållet du måste tänka på. Olika oljor innehåller olika förhållanden mellan de viktiga omega 3 och omega 6 fettsyrorna. De flesta oljor innehåller stora mängder omega 6 som är inflammatorisk och små mängder omega 3 som är antiinflammatorisk. Det är endast linfröolja som har en hög andel omega 3.

Av matoljor är rapsen den som innehåller bäst fetter = högt fleromättade av omega 3 typ.

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 578
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
220
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka