Olja i maten!

Mysaan

Trådstartare
OM en häst i dag får ett dyrt fullfoder som innehåller 15% olja. Kan man då om man skulle byta foder helt enkelt lägga till 1,5 dl olja om dagen under förutsättning att foderstaten fortfarande har en bra kvot?

Sv: Olja i maten!

1,5 dl olja bör de flesta hästar klara av, men var försiktig med invänjningen.

Beror ju inte bara på kvoten, det beror ju också på energinivån i totalfoderstaten.

Frågan är ju varför du vill fodra just olja.

Anledningen till att jag frågade om olja är att hästen i dag går på ett fullfoder med olja i som fungerar men som ägaren tycker är dyrt.

Hon skulle kunna byta till korn och lucern pellets och hamna på samma energi nivå och allt men med undantaget att olja då inte finns i fodret.

Hästen har gått på lucern/korn foder tidigare men tappade lätt hull och vi kan bara konstater att det förmodligen berodde på avsaknad av olja. Därför vill hon gärna lägga in olja i foderstaten om hon bestämmer sig för att ge alternativet med lucern/korn.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 225
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat