Olja i fodret

Nillizan

Trådstartare
Då mitt vbl är ganska svårfödd har jag tänkt ge honom lite olja i maten. Hur mycket kan man börja ge och vilken sorts olja? Går det bra med rapsolja, majsolja?

Sv: Olja i fodret

Det går bra med vilket som. Köp den billigaste oljan på stormarknaden. Vegetabilisk olja.

Det går bra med vilken som. Men välj en "ren" olja, inte matolja eller frityrolja. Raps, majs, solros, mm går bra.
Jag brukar slå över oljan i en fd dunk ex shy feeder med pump. Då börjar jag ge ett pumpslag om dagen, ca 30ml.
// Linda

Linfröolja ger man för de nyttiga fettsyrorna. Men den är giftig i större mängder och bör nog inte ges som ett energi tillskott. Jag ger lite till min exemhäst varje dag.

Till vår gamle travare ger jag ibland lite rapsolja för energins skull. Den innehåller också en del nyttiga fettsyror.

Som du redan fått svar på spelar det ingen större roll vilken du väljer. Köp en vanlig vegitabilisk olja som är "ren" ej t.ex. matolja utan välj majs eller raps t.ex. Det finns olika rön om vilken som ska vara bäst men på den punkten verkar alla resonera lite olika och jag har inte märkt någon skillnad på effekt oavsett vilken sort man ger.

Varför ger man hästen olja? Vilka effekter har det? Hur ger man det?

Det är lite extra kalorier för att lägga på hullet, ger nyttiga fettsyror också. Men har hört folk som upplever att det ger skörare hovar osv om de ger för stora givor, vet inte om det finns forskning på det.

Brukar ge majsolja, ska blandas i annat foder för att hästen ska kunna spjälka det. Några matskedar-någon dl är normala givor.

Pratade med kraffts foderrådgivare häromdan, hästen tar tydligen upp sojaolja allra bäst, majsolja var näst bäst.
Ger från o med idag sojaolja.

Linfröolja går att hitta i en del välsorterade ridsportbutiker som har ett sortiment utav foder och fodertillskott för häst. Det finns bl.a. en välkänd butik i Tingsryd som har både butik och e-handel och där finns linfröolja att köpa. Granngården kanske också har den.

"Vanlig" vegetabilsk olja typ majs eller rapsolja köper du i en vanlig livsmedelshandel typ ICA, Coop, Konsum, Willys osv.

Kan det bero på att de själva säljer just denna oljan? :smirk:
De brukar ju vara bra på att prata om deras egna produkter..

Var får man tag på det?

Finns i "min" hästshop att köpa, men vi köper via stallägaren, som köper hem stor förpackningar av foder/annat för att få ner priset.
Vet inte var han köper, men det är med E-vitamin.
Ska vara bra för mage och även hud, alla hästar i "mitt" stall får 1/2 -2 dl beronde på hästens storlek.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 216
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 544
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka