Olivträd!

Magnum

Trådstartare
Jag har ett fyra-fem år gammalt olivträd, som varit med om det mesta, väder/vind/frost/regn/snö/sol/torka/övervattning, det har stått inne som ute men frodats och blivit större än ursprungligen, mest yvigare än något annat iofs, men det har iaf levt hela tiden.
Jag är inte den med grönaste fingrarna om man säger så ;)
Den bor i en rätt stor kruka och jag vill minnas att jag planterat om den en gång.
Nu har den stått mitt för utblåset på luftvärmepumpen men trots regelbunden vattning så bara tvärvissnade den över typ en natt för några veckor sen.
Alla blad är vissna men sitter kvar..

Kan jag rädda den?

Rimligen vill den ha ny gjord;) men är det någon idé ens?

Sv: Olivträd!

Skulle tippa på att den inte gilla luftvärmepumpen. Är dock inte så grön om fingrarna, men prova plantera om den och kanske lite gödning. :)

"Vår" radioträdgårdsmästare här i Halland säger alltid "Klipp ner och gödsla" Och det är nog enda chansen. Lycka till!

Jag har aldrig gjort detta tidigare :o så jag klipper alltså bort alla grenar och planterar om o gödslar den?
Klippa nära stammen då?
Gud vad dålig jag är på grönt känner jag nu när jag frågar såhär :cool:

Fast detta är ett TRÄD, buskar kan man ofta klippa ner och gödsla eftersom de har så många brytpunkter. Ett säkert sätt att döda ett träd är att klippa av alla grenar.

Tror inte heller den gillade utblåset så plantera om, gödsla lite (tänk på att de står ganska fattigt naturligt) och ställ på ett lugnt ställe med ca 10 grader varmt och ljust.

Fast detta är ett TRÄD, buskar kan man ofta klippa ner och gödsla eftersom de har så många brytpunkter. Ett säkert sätt att döda ett träd är att klippa av alla grenar.

Tror inte heller den gillade utblåset så plantera om, gödsla lite (tänk på att de står ganska fattigt naturligt) och ställ på ett lugnt ställe med ca 10 grader varmt och ljust.

Oj! då ska jag inte klippa bort grenarna ;)
Ska plantera om imorrn och ställa det i den andra hallen utan blåsväder, perfekt när man har typ femton grader inomhus ju ;)

Det var alltså detta träd som stått visset i tre-fyra veckor innan jag tog tag i det och gav det ny jord, en näringspinne och vatten. Har stått odragigt och i cirka sjutton grader, inte i solen, men ljust.

DSC_0003.jpg

Och se där, tre-fyra veckor efter omsättning ser vi nya blad på väg :d
ALLA andra blad är torra och vissna, men jag vet inte om jag ska ta bort dom eller ej. De faller inte av sej själv iaf!
DSC_0001.jpg

Liknande trådar

Trädgård & Växter Fler än jag som har en liten djungel hemma? :p Och vad har ni? Jag har: - Ett litet Litchie-träd från 2007, ca 70cm högt.. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: Skyggni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar