Olika träslag i köket?

zassoo

Trådstartare
Ja, är det totalt fel att inte matcha träslagen i ett rum?

Vi letar nytt köksbord och stolar, och har riktat in oss på vitt med träskiva på bordet och träsits på stolarna. Problemet är nu bara att de bord vi hittar som är snygga och till vettigt pris har "fel" träslag. Bänkskivorna bredvid spisen är nämligen i björk (vitbetsad) och det bordet vi tittat på har skivan i oljad ek.

Jag tycker att bordet är jättesnyggt och tror inte det gör något att det inte är samma träslag, men sambon är matchningsfreak och tycker det känns jobbigt att det blir så olika i färgen. Men grejen är ju den att det bara är just där vid spisen som det är björk, ingenting annat i köket är det. Den stora arbetsbänken är vitgrå med trälist (ser ut som furu). I övrigt är allt annat vitt.

Vad tror ni? Vill mest ha lite input, kanske se hur ni andra har gjort :)

Sv: Olika träslag i köket?

Jag är lite allergisk mot att blanda träslag. Skulle personligen välja ett vitt bord och vita stolar till det köket du beskriver.

Men om björken är vitbetsad kanske det inte blir så tokigt ändå?

Jag tycker man kan blanda träslag så länge man håller sej till antingen lövträd eller barrträd. Blir inte snyggt att blanda löv och barr. Men det är min åsikt:-)

/LL

Jag är lite allergisk mot att blanda träslag. Skulle personligen välja ett vitt bord och vita stolar till det köket du beskriver.

Men om björken är vitbetsad kanske det inte blir så tokigt ändå?

Helvitt skulle absolut funka, känns lite tråkigt bara. :p Fast vi kanske bara har snöat in oss på träskiva/träsits.

Ser nu att det låter som att ALLT annat i köket är vitt, det stämmer inte. Alla luckor och skåp är grå. Vet inte om det gör någon skillnad för ursprungsfrågan dock ;)

Jag tycker man kan blanda träslag så länge man håller sej till antingen lövträd eller barrträd. Blir inte snyggt att blanda löv och barr. Men det är min åsikt:-)

/LL

Oj, så har jag aldrig tänkt. Här är det ju björk och ek, dvs. två lövträd, så enligt din teori borde det vara okej :D

Jag skulle köpt bordet och stannat på Ikea eller liknande å köpt en ny bänkskiva till köksbänkarna i oljad ek ;)

Om du inte har hur mycket bänkskivor som helst så brukar det landa på ca 1000-lappen att köpa nya skivor...

Haha ja tanken har slagit oss :D Det tråkiga är ju att bänkskivorna inte är speciellt gamla.

Nu har sambon hittat ett annat bord med björkskiva. Det ser fint ut men är ca 2000 kr dyrare... Dock har det en iläggsskiva vilket kanske kan vara bra. Vi ska åka och titta på det i helgen så får vi se.

Ja, är det totalt fel att inte matcha träslagen i ett rum?

Sådana där inredningsregler är mest hämmande och ganska tramsigt, tycker jag. Som gjorda för personer som har vitt överallt med en uppfriskande beige fondvägg, typ.

Jag har träslagen huller om buller i mitt hem, och det går alldeles utmärkt. Samlar man på sig sin inredning över tid, flyttar ibland, ändrar, ärver något, fyndar något annat, så blir det ju en naturlig blandning som speglar ens liv snarare än att spegla det mode som rådde just då man satte bo.

Jo jag kan känna lite så ibland också. Sambon är som sagt matchningsfreak, och fick en passande kommentar förra helgen av en vän: "Du måste lära dig matcha utan att matcha!". Dvs allt behöver inte nödvändigtvis gå ton i ton eller vara samma färg för att matcha. Tydligen är det svårt :p

Halv kl

Vi har nu hittat ett bord som verkar bra, dock måste vi invänta och se om man kan få stolarna till med träsits, just nu fanns bara med tygsits och det vägrar jag ha.

J "Du måste lära dig matcha utan att matcha!". Dvs allt behöver inte nödvändigtvis gå ton i ton eller vara samma färg för att matcha.

Lite så, kanske.

Jag har lite svårt att ens vänja mig vid att folk använder ordet "matcha" när de menar två (eller fler) saker med exakt samma färg. Det är ju inte ens svårt, utan bara en fråga om tålamod (att leta tills man hittar grejer i exakt samma färg, om det inte är vitt, då, det är ju enkelt att hitta).

Min språkkänsla säger att matchning är när två (olika) färger passar bra ihop. Det kan för all del vara ton-i-ton, men då blir det ju hemskt fantasilöst, oftast.

Ett trevligt exempel på matchning som jag har tänkt på sedan igår, fast det gällde kläder, var en kompis som hade byxor i en orange-röd färg till en brun kavaj. De två nyanserna var helt fantastiska tillsammans, samtidigt som den här kompisen oftast är enkelt klädd. Det var inga märkvärdiga plagg, utan bara en lyckad matchning.

Precis, till exempel så matchar ju grå och vit väldigt bra, även om det nu är ett extremt tråkigt exempel. Angående ditt sista stycke så kan färger som man inte förut tänkt sig tillsammans matcha väldigt bra. I sovrummet har vi mörkblått och bronsfärgat/"orange", det är faktiskt jättesnyggt.

När vi tittade pa nytt kök sa var köksplanerare att det värsta man kan göra är att försöka matcha samma träslag, det är nästan omöjligt att hitta lika. Han sa att det da är bättre att det skiljer ordentligt. Jag tycker det var bra tankar.

När vi tittade pa nytt kök sa var köksplanerare att det värsta man kan göra är att försöka matcha samma träslag, det är nästan omöjligt att hitta lika. Han sa att det da är bättre att det skiljer ordentligt. Jag tycker det var bra tankar.

Tur att inte den köksplaneraren planerar mitt kök...

Min bror har sitt kök i björk, både luckor, bänkar, bord och stolar och det var då inte ett dugg svårt att hitta lika.

Alla mina möbler som jag har i ek har samma färg precis som köksbänken och det var inte heller svårt att hitta.
Kan tillägga att det mesta är från olika tillverkarea och köpta olika år och en del har jag köpt ek-skivor och byggt mina egna möbler och jag lyckas ändå få samma färg.

När jag tänkte efter lite till sa var det golv och bänkskiva han menade och da är det säkert svarare att hitta lika.

När jag tänkte efter lite till sa var det golv och bänkskiva han menade och da är det säkert svarare att hitta lika.

Då handlar det nog mer om prislappen än att det är "omöjligt" att hitta lika.
Jag som vill att det ska vara lika har inte haft problem med golv å bänkskiva heller, som såklart ska vara i samma färg som mina övriga möbler ;)

Dock vill jag ha en speciell nyans och visst man finner den inte på tex Byggmax för 300kr kvadraten utan den måste beställas och kostar ca 1500kr kvadraten och det vet jag att många inte är villiga att lägga.

Men visst ska man hålla en relativt låg budget kan det säkert vara svårare.

Oavsett tycker jag inte om med olika träslag på inredningen men smaken är ju som baken olika :)

Liknande trådar

Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 888
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka