Olika sorters myror - hur bekämpa så skonsamt som möjligt?

Blueberry

Trådstartare
I vår trädgård finns vanliga svartmyror, stackmyror och pissmyror.
Jag AVSKYR myror och kan inte riktigt tänka mig att kompromissa med dem, så jag vill att de ska undvika vår trädgård på eget initiativ. :angel: (Jag har en mild-medelsvår fobi när det gäller myror)

Jag har läst att koncentrerad Fun Light ska vara effektiv, och att de inte gillar kanel. Gäller det här alla sorters myror, eller ogillar de olika saker?

Stackmyror kan jag tänka mig att bekämpa med Myrr av något slag, men de andra har sina tillhåll närmare huset och jag vill inte gärna förgifta hundar och grönsaksland.

Tips mottages mycket tacksamt.

Sv: Olika sorters myror - hur bekämpa så skonsamt som möjligt?

Funlight är dödligt gift för myror så det snälla i den metoden kan diskuteras. Så om du inte kan leva med myror så får du döda dom.
Stackmyror brukar undvika gräsmattor. Vi har en stack bakom huset - ca 10m - dom håller till ca 5-7 m från den åt vårt håll och åt de andra hållen så långt dom kommer. Inga på gräsmattan alltså.
På vedbacken har vi myror men inte där bilarna står 3 m därifrån.

myror är ett tecken på att det är torrt. Går det att hålla marken fuktig och på så sätt få myrorna att flytta på sig?

Jag dödar dem gärna (jorå), så myrorna behöver jag inte vara snäll mot - men jag vill inte skada djuren och naturen i övrigt.

Stackmyror har vi mest i södra delen av trädgården, där där är lite kuperat.
De andra myrorna är närmare huset.

Mino:
Det är torrt, vi bor på gammal (gammal!) sjöbotten, så det är bara sand på sand på sand och någon decimeter matjord här. Att försöka hålla marken fuktig är inte hållbart i längden.

Fick någon gång för länge sen ett tips om att strö kaffesump i rabatter som har blivit invaderade av rödmyror
Har dock inte kommit dit att jag provat, har ändå inga blommor i rabatten (mest ogräs)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka