Sv: Olika sorters hjul
Det första luftfyllda däcket gjordes av skotten John Boyd Dunlop, år 1880, i ett försök att förebygga den huvudvärk hans son fick under cykling på ojämna vägar.
Det vill ju inte säga lite om varför man inte ska använda sig av hårda hjul
Fördelar luftgummihjul:
Ger mycket mjukare och tystare gång på hårda och ojämna underlag.
Sjunker ej ner lika mycket på mjuka underlag vilket ger väsentligt lägre rullmotstånd.
Ger mycket bättre grepp på snö, is och blöta underlag.
Nackdelar luftgummihjul:
Kan bli "skumpiga" om man har för högt ringtryck, viktigt att hjulen har korrekt lufttryck.
Nackdelar hårdgummihjul:
Extremt hala på snö, is och blöta underlag - direkt livsfarligt då vagnen glider okontrollerbart i sidled
För ett herrans oväsen och skakar något eländigt på grusväg.
Skär ner i mjuka underlag vilket ger väsentligt högre rullmotstånd.
Fördelar hårdgummihjul:
Ger något lägre rullmotstånd på hårda underlag som betong eller asfalt.
Risken för att kränga av ett däck är extremt överdriven, faktum är att luftgummihjul sitter på tex rymdfärjor, passagerarflygplan och formel ett bilar vilka är kända för att ställa extremt höga krav på hjulen.
Eventuella hjulhaverier har mao snarast att göra med dålig fabrikation och inte hjultypen som sådan.
Dock ett varningens ord om "cykelhjul", hjul med tunna "cykelekrar" är endast avsedda för finåkning och bör inte användas i tex maraton.
Personligen skulle jag välja "pumphjul" 100 ggr av 100.
Enda gången man öht skulle välja hårdgummihjul är om man kör mycket på asfalt eller betong, har en vagn med extremt bra fjädring och använder hörselskydd
.