Olika sorters hjul

Apollo

Trådstartare
Detta med hjul verkar vara en stor del av vad man kan använda vagnen till.

Finns det någon vänlig själ som kan berätta lite om när man ska en viss sorts hjul, till vilka underlag, för/nackdelar etc etc.
 
Sv: Olika sorters hjul

Jag har gummihjul på min gigg, av den anledningen att jag kör mycket på grusvägar, blir lite lite bekvämare då. Diskuterade med D-O när jag köpte min och de ansåg dels att det blir lite bekvämare om man kör på hård underlag, dels att hjulen inte sjunker ner om man kör på t.ex. gräsbana och det är lite blött, som det kan göra med stålhjul/gigghjul.
 
Sv: Olika sorters hjul

Det första luftfyllda däcket gjordes av skotten John Boyd Dunlop, år 1880, i ett försök att förebygga den huvudvärk hans son fick under cykling på ojämna vägar.

Det vill ju inte säga lite om varför man inte ska använda sig av hårda hjul :D


Fördelar luftgummihjul:

Ger mycket mjukare och tystare gång på hårda och ojämna underlag.

Sjunker ej ner lika mycket på mjuka underlag vilket ger väsentligt lägre rullmotstånd.

Ger mycket bättre grepp på snö, is och blöta underlag.

Nackdelar luftgummihjul:

Kan bli "skumpiga" om man har för högt ringtryck, viktigt att hjulen har korrekt lufttryck.

Nackdelar hårdgummihjul:

Extremt hala på snö, is och blöta underlag - direkt livsfarligt då vagnen glider okontrollerbart i sidled :eek:

För ett herrans oväsen och skakar något eländigt på grusväg.

Skär ner i mjuka underlag vilket ger väsentligt högre rullmotstånd.

Fördelar hårdgummihjul:

Ger något lägre rullmotstånd på hårda underlag som betong eller asfalt.


Risken för att kränga av ett däck är extremt överdriven, faktum är att luftgummihjul sitter på tex rymdfärjor, passagerarflygplan och formel ett bilar vilka är kända för att ställa extremt höga krav på hjulen.

Eventuella hjulhaverier har mao snarast att göra med dålig fabrikation och inte hjultypen som sådan.

Dock ett varningens ord om "cykelhjul", hjul med tunna "cykelekrar" är endast avsedda för finåkning och bör inte användas i tex maraton.

Personligen skulle jag välja "pumphjul" 100 ggr av 100.

Enda gången man öht skulle välja hårdgummihjul är om man kör mycket på asfalt eller betong, har en vagn med extremt bra fjädring och använder hörselskydd ;).
 
Senast ändrad:
Sv: Olika sorters hjul

Vi kör med hårdgummihjul när vi tränar och tävlar dressyr, precision och maraton. Våra hårdgummihjul låter inget alls så vi behöver inte använda hörselskydd ;) Finvagnen har mjuk stötdämpning så den är bekväm att åka i. Maratonvagnen har fast stötdämpning för att tåla att köra maratontävling med så den är ju inte lika bekväm att åka med på skumpiga grusvägar. I maratontävling i lite högre klasser så är det ju inte tillåtet att köra med luftgummihjul pga säkerheten. Luftgummihjul kan ju klättra upp på hinderdelar och välta vagnen.

Vi kör även ut virke från skogen med vår 8-hjuling med luftgummihjul. Det händer att det blir punktering pga vassa stenar eller grenar som råkar gå in i däcket.

Tidigare tävlade vi med luftgummihjul men vilken skillnad det blev när vi bytte till en optimal vagn för maratonkörning! Det blev en helt ny upplevelse :)
 
Sv: Olika sorters hjul

Tack för era svar. Blir nog pumphjul i alla fall verkar vara det som passar min körning bäst.
 
Sv: Olika sorters hjul

Det var åtminstone tillåtet för nått år sen att tävla högre klasser med "pumphjul" i maraton om man körde a-ponny eller kallblod... så det där med säkerheten är nog mest en efterkonstruktion av samma sort som varför man ska klättra upp från an viss sida när man rider - idag när folk inte längre har gehäng så spelar det ju egentligen ingen roll vilken sida man hoppar upp från :confused:

Dessutom är ju den absolut största risken för hjulklättring vid körning inomhus i ridhus med lutande sarg...

Vad gäller däck och punktering så:

Idag finns det bepansrade stridsfordon med däck, det är bara en fråga om kvalité på däcken/hjulen.

Lika lite som man brukar få punktering på traktordäcken vid skogskörning... eller ens när man använder traktorn som tegelkross :angel:

Den i särklass bästa och effektivaste fjädringen är ju idag gas eller luftfjädring, i synnerhet som de allra flesta vagnar saknar stötdämpare vilket är galenskap på ren svenska - en odämpad fjäder "gungar" alldeles för mycket och riskerar att hamna i självsvängning vid vissa frekvenser.

Så nästa marotonvagn ska definitivt utrustas med stötdämpare om den inte har inbyggda sådana i form av luft eller gasfjädring.
 

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: Görel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp