Olika nyanser av vitt

Fillifjonkan

Trådstartare
Vi ska måla tak, väggar, köksluckor och några möbler i samma rum vitt. Jag har ju förstått att det bästa resultatet blir att ha en bruten vit färg till väggarna men ska man ha samma vita färg till allt eller ska man ex ha vitaste vitt till taket, bruten vit färg till väggar osv?

Hur ska jag tänka?

Sv: Olika nyanser av vitt

Vanligast är väl att man använder bruten vit, som det är en anings gult i, till allt. Men det är ju en smaksak. Läste en artikel om en kille som hade ett vitt hem. Han hade olika vit i rummen, i ett rum hade han vitt med en anings rött i, i ett annat med blått i o.s.v.

Riktigt "vitvit" riskerar att bli hård och få allt annat som inte är likadant att se sjabbigt ut. För din lite mjukare stil så är en något bruten nyans antagligen lämpligare, den uppfattas ändå som vit men känns varmare.

Kila in på en färgaffär och kolla, så kallad "stockholmsvit" är ofta efterfrågad - men det är som sagt en fråga om tycke och smak.

Tack för era svar!! Jo jag har förstått att vitvit blir lite mycket. Det lär väl finnas mängder med olika vita nyanser och jag som lider av beslutsångest :crazy:. Ska kolla upp stockholmsvit!

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: Badger
·
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
763
Senast: nyttnick
·
Hemmet Jag ska ta ut en värderingsman för omvärdering av min bostad i förhoppningen att kunna lägga om lånet. Nu har jag däremot haft en vild...
Svar
13
· Visningar
1 012
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka