Olika medel i hösliage ?

I

Ina

Tjejen som har hyrt in sin häst hos mig har eget hö. Hon kör med hösliage i storbal.
Ny i år köpte hon från en annan leverantör och det luktar inte alls likadant som det hon tidigare haft.
Fjolårets hö luktade klart hösilage/ensilage men detta vet jag inte vad det luktar som.
Finns det olika sorter man kan sätta i höet? Eller är det något tokigt med detta? Hästen äter och mår bra.

Jag har ingen direkt erfarenhet av storbalar själv.
 
Sv: Olika medel i hösliage ?

hösilage kan lukta men en massa olika sätt, en del tillsätter myrsyra(tror jag det heter) men de flesta tillsätter ingenting...och det kan lukta olika iallafall...
mitt förra luktade så gott att man ville äta det själv nästan, dessvärre fick hästana aldrig nog heller :D dom kunde lätt stoppa i sig 20 kg om dan :crazy: (47/7,3) så nu har jag bytt till ett annat som ligger på 41/7,1 och det luktar inte lika som det andra och nu äter dom som normala hästar igen :D
 
Sv: Olika medel i hösliage ?

Det finns en hel del olika saker man kan ha i hösilaget.
Allra vanligast bland oss hästägare är att det inte är något iblandat.
Annars har man antingen i något syreförbrukande (jag tror att HorseHAge har det) eller så blandar man i något pH sänkande (myrsyra tex).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 263
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 461
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 543
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp