Olika fodermedel - resultat?

K

Krabban

Okej, har precis i en tråd läst i ett inlägg att betfor förstör magen på hästen. Hmm? Om detta är sant eller ej vet jag inte.

Så förutom hur fodermedlena påverkar genom sina värden skulle jag nu vilja höra hur de påverkar på andra sätt. Tex betforen som denna användare påstod var så dålig för pållarnas mage. Varför och på vilket sätt? Och hur är det med de andra fodermedlena? Tex havre. vetekli osv.
 
Betfor är INTE farligt. Men det kommer alltid upp en massa sanningar om allt möjligt. Tex hörde jag häromdagen att melassen skulle sätta sig som ett svart klet i magsäcken, men hur sjutton skulle sockerarter kunna bilda sådana svårlösliga beläggningar??? Bara nonsens!

Sedan sägs att Betfor är dåligt för häten för att det är så blött, men gräs inehåller ju en hel massa vatten, och hästar som betar verkar ju klara sig ...

Min erfarenhet är att sådana kommntarer oftast kommer från folk som är helt insålda på t ex exklusiv müsli.

Nej, Betfor är ett utmärkt fodermedel, och jag tror personligen att de flesta fodermedel är bra, bara det är god kvalitet (inte dammigt och mögligt t ex ) och att man ger dem i avvägd mängd.
 
Betfor är INTE farligt. Men det kommer alltid upp en massa sanningar om allt möjligt. Tex hörde jag häromdagen att melassen skulle sätta sig som ett svart klet i magsäcken, men hur sjutton skulle sockerarter kunna bilda sådana svårlösliga beläggningar??? Bara nonsens!

Sedan sägs att Betfor är dåligt för hästen för att det är så blött, men gräs inehåller ju en hel massa vatten, och hästar som betar verkar ju klara sig ...

Min erfarenhet är att sådana kommntarer oftast kommer från folk som är helt insålda på t ex exklusiv müsli.

Nej, Betfor är ett utmärkt fodermedel, och jag tror personligen att de flesta fodermedel är bra, bara det är god kvalitet (inte dammigt och mögligt t ex ) och att man ger dem i avvägd mängd.
 
Ja, det skulle jag också vilja höra lite svar på! Vore bra att kunna suga i sig lite kunskap om olika fodermedel... Är väl ganska okunnig på den fronten. :o *Skäms*
 
Betfor är tvärtom bra för magen eftersom att sockret lindar tarm systemet. Det ända som är farligt om dte inte är uppblött ordentligt då sväller det i magarna eller om det stått för länge så att det har jäst!
 
Fast nu var det inte direkt det att betfor var farligt som var frågan (fast intressant ändå, skulle gärna vilja höra Djurjourens förklaring), utan hur de olika påverkar. På vilkeet sätt påverkar betforen då? Hur är det bra? Osv.
 
Axelle - Ja visst är det intressant! :) Är inte heller bra på det här. Visst kan jag räkna ut en foderstat, men funktionen av de olika fodrena, det är jag mycket dålig på.

Gilan -
Betfor är tvärtom bra för magen eftersom att sockret lindar tarm systemet
Tack för svaret, det är precis det här sortens svar jag är ute efter! :bow:

Mera mera! Havre, vetekli, soja, lucern osv! :D
 
Bara för att krångla till det så är för mycket socker inte bra för magen ;)

Betfor är dock - vilket man ofta glömmer bort - rikt på fibrer och har ett relativt lågt stärkelseinnehåll. Och som vi alla vet är fibrer bra för magen.

Apropå betfor så har det gjorts ett experiment med betfor vs havre när dte gäller HÖGA givor, där det framkom att vid HÖGA havregivor tillgodogör sig hästen inte havren lika bra. Betfor däremot fungerade i höga givor med.

Men så var det det där med att för mycket socker inte är bra. Vissa individer tål det, andra inte... SOm med allt annat.
 
Måste få ställa en fråga som någon kanske kan svara på om den stämmer eller inte...

Om man sätter för mycket vatten i betforn vad händer då och hur påverkar det upptaget mm?

Jag har nämligen lärt mig för ca 100år sedan :o att man ska inte sätta för mycket vatten för då "utlöses" sockerarterna för tidigt i tarmen och inte där den ska (i grovtarmen) utan i tunntarmen... I och med att sockerarterna utlöses för tidigt så har dom/betforn färre bra effekter på magen.
Är det nån som har koll ang detta?
Jag vet inte om det stämmer eller inte, det är bara som jag har fått lära mig för massssssssor med år sedan. Och rent tekniskt skulle det kunna vara så efter som att när maginnehållet når grovtarmen så har det mycket mindre vätska i sig än när det är i tunntarmen. Men jag vet inte.... :confused:
 
Sockret är lättlösligt o tas snabbt upp i tunntarmen, det skulle inte vara bra om det fortsatte ner till grovtarmen.
Fiberdelen fortsätter ner till grovtarmen o bryts relativt lätt ner där. Inget av dett beror på hur mycket man blött betforn. När det gäller magstörningar hos häst är överskott av lättlösliga kolhydrater som inte tas upp av tunntarmen utan fortsätter ner till grovtarmen den stora faran. När det gäller grovtarmen spelar det ingen större roll om det är socker eller stärkelse som kommer ner, däremot är faran större att ett stärkelseöverskott passerar ner än ett sockeröverskott eftersom sockret tas upp lättare.
PL
 
Det som det skulle kunna vara är att om hästen får betforn före den har fått i sig sitt hö så kommer hästens enzymproduktion inte igång som den ska. När den får hö så går det ju åt saliv när den tuggar och det fåt lättare att bryta ner fodret. Om den istället skulle få betforn förs så utlöses inte denna mekanism i och med att betforn innehåller så mkt vatten, och de gärna sörplar i sig den itället för att tugga. Hoppas du förstår min förklaring :)
 
Och vad händer då när inte enzymproduktionen kommer igång? Att det alltså blir svårare för pålle att bryta ner fodret? Och vad innebär detta i praktiken?
 
Så hur ligger det till? Och du kanske vet lite om andra fodermedel oxå, om hur de påverkar?
 
Det är ju en rätt safigt fråga du ställer! Det finns MASSOR med fodermedel, och ännu fler sanningar.

Jag skulle rekommendera dig att köpa "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck/Margareta Rundgren. Den kostar ett par hundra och ger dig bättre svar än den vänligaste själ har en möjlighet att göra i en Bukes-tråd.
 
Alltså den har jag redan, men jag vill veta era "sanningar"! Dessutom behöver man ju inte svara, men ibland så läser man att "det här fodret fodrar vi inte gärna fånghästar med pga..." osv. Så utöver protein/energi osv så vill jag alltså veta hur dessa kan påverka, eller vilka teorier som finns. :)

Är nyfiken och intresserad!
 
Det enda negativa jag vet om betfor är att min häst, en kompis häst och har dessutom hört av vet. att det är rel. vanligt, har mugg i större utsträckning när de fodras med betfor.
Har inte sett några vetenskapliga rapporter om detta (inte heller om någon av betforens andra påstådda negativa effekter), vet inte mekanismen bakom (kanske helt enkelt en överkänslighet mot ngt i betforen?).
Men...så funkar i alla fall min häst. Har provat flera gånger, får han betfor får han också ganska mycket mugg/rasp.
Annars säger M. Rundgren att betfor digestionsmässigt kan räknas som 75 % grovfoder tack vare sitt fiberinnehåll, och att det är bättre med större betformängder än stora spannmålsmängder. Så om man måste ge stora mängder kraftfoder som grovfoderskomplement är det bättre att byta ut en del av spannmålet mot betfor.
mvh Maria
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 003
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 974
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 839
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 798
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp