danilo
Trådstartare
Åh herregud, hjälp! Vad är det för djungel när det kommer till att sätta på gasfjädrar/ dämpare eller att helt enkelt ordna med sin transports bakramp?
Jag tänkte att vi som funderar kring det här kan diskutera i den här tråden, för att få lite samlad kunskap
.
Jag har en reko-trailer från 1995, men tung baklucka och någon typ av fjäder som sitter under golvet till rampen. Jag vill gärna ha gasfjädrar, som gör det rampen lätt att lyfta själv. När jag ringde en återförsäljare av andra transporter så sa han att det inte gick att rekommendera någon fjäder, utan att jag själv måste ta reda på hur mycket tryck den ska ha.
Hur fasiken tar man reda på det? Jag fick inget konkret svar tyvärr, men någon kanske vet?
Han menade att det kanske snarare var en dragfjäder eller en tryckfjäder jag skulle leta efter, och försöka montera. Någon som vet mer om det? Är det kanske så att det är så enkelt att jag bara behöver byta den fjäder som sitter, för att bakluckan ska bli lätt? Den som sitter nu har suttit sedan 1995.
Återförsäljaren sa också att mycket av tyngden sitter i gummimattan på rampen, och att han rekommenderade en tygmatta i stället. Det är väl en smaksak gissar jag, men för tyngdens skull så menade han det i alla fall.
Jag tänkte att vi som funderar kring det här kan diskutera i den här tråden, för att få lite samlad kunskap
Jag har en reko-trailer från 1995, men tung baklucka och någon typ av fjäder som sitter under golvet till rampen. Jag vill gärna ha gasfjädrar, som gör det rampen lätt att lyfta själv. När jag ringde en återförsäljare av andra transporter så sa han att det inte gick att rekommendera någon fjäder, utan att jag själv måste ta reda på hur mycket tryck den ska ha.
Han menade att det kanske snarare var en dragfjäder eller en tryckfjäder jag skulle leta efter, och försöka montera. Någon som vet mer om det? Är det kanske så att det är så enkelt att jag bara behöver byta den fjäder som sitter, för att bakluckan ska bli lätt? Den som sitter nu har suttit sedan 1995.
Återförsäljaren sa också att mycket av tyngden sitter i gummimattan på rampen, och att han rekommenderade en tygmatta i stället. Det är väl en smaksak gissar jag, men för tyngdens skull så menade han det i alla fall.