Okynnesäter salt...eller ?

Mynta2

Trådstartare
Min dvärgvädur äter saltstenar som om det vore godis. Har påpekat detta för vet, men hon visste inte riktigt varför :confused:. Hur mycket tuggar era kaniner på sina saltstenar ? 1 sten går åt för mig på ca 1 1/2 vecka knappt...det anser jag vara FÖR mycket. Jag har haft många kaniner genom årena, men dom slickar ju bara nån enstaka gång på den. Räcker i evigheter. Den hära han tar stora bitar och tuggar i sig...villket naturligtvis resulterar i att han sätter i sig nästan en hel flaska vatten/dag. Hmm, ska jag ta bort stenen ? Han är nästan aldrig i sin bur och han har massa gnagpinnar....så han kan ju inte vara särskillt uttråkad...Funderar på brist..men hans kost är så pass varierande så det borde inte vara det.

Vet faktiskt inte heller varför. Min kanin slickar i sig en på ca 4-5 månader.
Prova ta bort den och ge bara vissa tider eller dagar. Konstigt att inte vet. visste nåt om ev. mineralbrister eller så!

Oj då det låter inte nyttigt!
Ta bort saltstenen, dela den i mindre bitar och krossa i tex mortel. Så kan du blanda ner lite smular, kanske 1/4 kryddmått i tex linfröblandning en gång i veckan. Då får han in sig salt men inte för mycket.

kaniner kan också få urinsten.
tycker att kaninen ska utredas av veterinär.
man kan ge löst salt i fodret men dosen ska justeras av veterinär.

kan tillägga att ingen av mina kaniner RÖR sina saltstenar. förklarar det med vettig kost, veterinären hade ingen bättre teori :smirk:
detta trots att kaninerna är mycket aktiva och i god kondition.

Min kanin är ca 5 månader gammal, har haft honom sedan han var ca 6 veckor och han har aldrig rört sin saltsten...

Hoppas detta är ett bra tecken, han får väldigt varierad kost när det gäller frukt och grönsaker, kan det bero på det kanske?

Inte bara vettig kost utan kanske också vettig sysselsättning :cool:
En del djur okynnesäter saltsten pga att dom är utråkade :crazy:

min förra kanin gjorde oxå detta..
kanske inte liiika mycket men en sten i månaden gick det..

detta gjorde ju även att hon drack MASSOR med vatten...

Vet inte varför, men tyckte heller inte att d kunde vara normalt.
Nu är hon död (andra orsaker) så jag fick aldrig veta varför då d andra kaninerna som får likadan mat inte slickar nått, kanske nån enstaka gång bara men...

men gör som d andra sagt, salta fodret lite i stället så att lillen inte blir dålig.. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hittade ingen bra rubrik, men just ensamhetsträningen har blivit ett litet bekymmer här för mig. Jag har naturligtvis både läst trådar...
Svar
6
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka