Okoncentrerad 5åring

T

Tcbf

Hej!

Tänkte det kanske var någon här som kunde hjälpa mig lite!

Jag har ett 5årigt paintsto, köpte henne som 3åring och red in henne. Som tre och fyraåring har egentligen ända problemet varit att hon vart lite påflugen i hanteringen, ville gärna vara nära, nära! I ridningen var hon väldigt samarbetsvillig, modig och talangfull. Förra hösten började hon bli väldigt springig, orkade inte längre koncentrera sig och började kicka mot skänkeln, bocka och andra dumheter. Inga fysiska besvär. Jag trodde att jag ställde flr höga krav och marktränade då mkt och fick henne till att sluta med detta, nu har hon istället blivit väldigt spökig, både i hantering och ridning, håller koncentrationen på mig endast i några sekunder i taget för att sedan flyga och fara för katter, grodor och cyklister mm mm. Hon kommer alltid springandes i hagen och älskar att träna men varför är ändå allt annat mer intressant?
Tror ni det är en fas hon har, tonåring som hon är?

Tips emottages tacksamt!

Sv: Okoncentrerad 5åring

Det är nog ganska normalt att 5-åringar är sådär.
Det är nog bara att bita ihop, ta med sig det STORA tålamodet och göra det man tänkt utan att göra så stor affär av det.

Se till att hästen går framåt, det löser det mesta.

Tänk även över hur mycket hästen fått vila genom sin utbildning hittills. Jag tyckte min häst vilade en eller två veckor var och varannan månad i den åldern, men efter varje viloperiod var hon som en ängel och guld värd! :love:
Hon tappade inget, utan verkade snarare behöva den tiden för att tänka igenom det hon lärt sig för att kunna ta in nytt.

Det ska verkligen vara vila då, möjligen kravlösa promenader. :)(Eftersom du skrev att du markarbetade hästen istället för att rida en period.)

Som sagt, se till att hon knatar framåt och sysselsätt henne med att det hela tiden händer något - tempoväxla var femte meter, trava tre steg, sakta av och skritta tre steg, gå sidvärtes, trava fyra steg, sakta av, flytta rumpan, flytta framdelen, trava sex steg, gör halt... Eftersom hon är ung så skulle jag personligen inte rida så länge, kanske bara rida aktivt 10 minuter exkl fram- och avskrittning, men verkligen kräva full koncentration under de tio minuterna bortsett från en "micropaus" mitt i, där hon får skritta på lång tygel och fundera lite över vad ni just gjorde.
Micropauser är för övrigt grymt effektivt även för äldre hästar och någonting som jag använder mig mycket av när jag rider: Jag kräver full koncentration och hängivenhet i tre-fyra minuter, sedan får hästen gå på lång tygel ett halvt varv. När jag gör så så orkar min häst mer, det blir inte lika tufft för honom om han får lite rast efter varje övning där han får välja själv om han ska fundera lite på vad vi gör eller om han bara ska koppla av en liten stund.

Sedan så håller jag med pinky: vila, vila, vila. Unga hästar mår gott av att få ha helg och lov förhållandevis ofta, kroppen fixar kanske mer men huvudet blir trött. Med en såpass ung häst så skulle jag ha vilodag tre dagar i veckan och ev. en veckas vila var, säg, sjätte vecka.

Hur har hon vilat?

Min är numera 7 (:eek: vad tiden går fort!) och periodvis är han väldigt taggad och skuttar för vad som. Det som klockrent ställer iordning i skallen är ett dressyrpass för tränare (jag har sjukt svårt att tajma tider med tränarna så det sker rätt sällan) så han blir väl genomriden. I hans fall handlar det inte ett jota om överskottsenergi eller liknande utan just bara att han han måste "samla ihop sig" och komma väl mellan hjälperna.

Ett pass på egen hand gör nästan lika stor nytta om jag skärper till mig och kommer till ridning trots tittigheten i början. Han VILL jobba och är väldigt arbetsvillig men behöver lite hjälp på traven att hitta lugnet bara liksom :)

Samma dag som jag lagt ut tråden var hon rena drömmen att rida, blev såklart också ett väldigt kort pass! Blev påmind av pinky om det här med tålamodet och gjorde ingenting utan att hon redan innan var uppmärksam. Förväntade mig heller ingenting av henne, berömde minsta lilla grej och då fick jag mer än vad jag skulle kunnat förvänta mig! Jag har nog tänkt att "hon borde kunna detta och detta nu" och inte haft tålamod med att unghästar har sina svackor!

Tack för hjälpen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka