Okomplicerad resp. klurig häst?

P

Poetry_princess

Det har ju varit mycket trådar om vad som är rutinerad resp. orutinerad ryttare (och några mellanting) och då funderar jag lite, med tanke på de annonser om medryttare jag svarat på den senaste tiden...

Ibland får jag höra att hästen är lite "bökig" och när jag frågar vad det handlar om kan det vara alltifrån att hästen stegrar till att den bara drar lite vid galopp/hantering (dvs galen eller ouppfostrad :D )

Hur definierar ni en okomplicerad häst? Är det en häst som KAN vara svår men som lyssnar om man säger till? Eller en superlydig häst?
Och vad är egentligen en "bökig" häst??

Sv: Okomplicerad resp. klurig häst?

en okomplicerad häst för mig är någon som i stort sett vem som helst kan rida lite lättare på, hoppa något språng, rida ut lite och rida lite enklare dressyr på utan att det ska hända något. En lydig häst som lyssnar. En 'svår'/'komplicerad häst är för mig en häst som kräver mer av sin ryttare för det "enklaste" arbetet. En häst som är väldigt het, känslig, har diverse grejer för sig (bocka, stegra osv) så fort det inte passar hästen. Lite svårt att förklara, emn hoppas någon förstår. Men alla hästar kräver ju något av sin ryttare för att nå några resultat även en okomplicerad. Dessutom är ju definitionerna väldigt individuella. Jag har kollat på hästar som i annons skrivits som heta när jag sedan tyckte de knappt hade egen motor, så det beror ju på ens egna tidigare upplevelser och erfarenheter.

Precis, jag kommer ihåg en häst jag provred när jag var 11 (!) och hade ridit i fyra år på ridskola. Det var ett sto, hopphäst, het som en tekanna. Men ägaren tyckte att hon var så snäll så och att jag kunde bli medryttare trots att jag knappt kunde sitta kvar....

En annan häst jag red KRÄVDE rutinerad ryttare, hästen hade hoppat MSV etc och var bråkig etc. Hästen i fråga var en ängel, lugn och fin även ute i skogen.

Man får väl ta en den bedömningar med en nypa salt...;)

Hur man bedömer en häst som okomplicerad/komplicerad, het/slö, lätthanterlig eller bråkig beror nog mycket på tidigare erfarenhet och kunskap.
En tjej i stallet har precis köpt en ny häst, hon tycker den är svår att rida och besvärlig att hantera. I mina ögon så är det en enkel häst att rida som har en del unghästfasoner i både hantering och ridning.
En okomplicerad och lätthanterlig häst är för mig en häst som vem som helst kan rida i samtliga gångarter både på banan och i skogen, hoppa enstaka lättare hinder och hantera i stallet utan några större problem.
En komplicerad häst är för mig en häst som kräver duktigare/mer erfarna ryttare för att fungera, kanske en häst som är lite hetare och mer framåt. Svårt att förklara och dra gränser men hoppas det blev någorlunda begripligt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 801
Senast: Fiorano
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 440
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar