Okej, Nu reder vi ut det här med Stigläder!

Dialhard

Trådstartare
Jag vill veta vilket märke, modell, material osv NI upplever är det mest hållbara, slitstarka, bekväma och som inte töjer sig. Jag tycker jag provat det mesta från 50-900spänn men livslängden innan hålen töjer ut sig är brutaldålig. Jag pedantsköter dom, sitter upp från pall, skiftar sida osv enligt konstens alla regler.
Jag hoppas givetvis att jag testat kassa varianter och att ni ska kunna upplysa mig om russinen i kakan.

Det ska vara till dressyrsadel så specialvarianter ala Freejump osv går bort.

Enlighten me!

Sv: Okej, Nu reder vi ut det här med Stigläder!

Mina läder på dressyrsadeln är så gamla att jag inte har en aning om märke. (satt på en begagnad sadel jag köpte för 12 år sedan så de är från sent 70-tal eller tidigt 80-tal) De håller dock formen och får hänga med även i fortsättningen. De senaste jag köpte till hopp/uteridningssadeln, är från Börjes. Kostade 69 spänn för ca 8 år sen, om jag inte minns fel. De är nylonförstärkta och har inte töjt sig än. Helt nöjd med dem.

Har haft ett par Prestige med kalvskinn och nylonkärna i massor av år. Skiftar sida emellanåt för saken skull, men de har inte töjt sig en millimeter, hålen är alltid på samma höjd även om de har varit på samma sida i ett halvår. Dessutom tätt mellan hålen så att man kan få precis den höjd man vill ha. Kostar en saftig peng, men de är helt klart bra!

Lippo, 200 kr på Gekås, töjer sig inte men slits.
Prestige, ca 1200 kr, töjer sig inte, slits marginellt.

Nästa gång ska jag testa Stübben!

Använder ENBART stigläder med nylonkärna och vill hitta så smidiga och slittåliga som möjligt.

Slår också ett slag för Lippo!

Men när man trätt på dem sadeln bör man låta bli att ändra lädren och ta ur dem mer än nödvändigt, för ytan blir ruggad. Men de töjer sig inte ett dugg och framförallt - färger inte av sig ett smack.

Jag har Childeric stigläder eftersom jag har en sån sadel. Väldigt bra! Enkla dressyrläder.

Men annars är Prestiges stigläder väldigt bra tycker jag, har två par såna och de har då inte töjt sig trots att de är rätt gammla nu.

Jag köper inga stigläder som inte är nylonförstärkta. De skaver mindre på sadeln också eftersom lädret är mjukare.

På min islandssadel har jag ett par från Hööks med T-spännen som är helt okej i kvalitén i förhållande till priset.

På ena hoppsadeln har jag ett par som är minst 10 år gamla iaf (minns inte märke) och de har inte töjt sig :)
Är dock lite tjocka.

På dressyrsadeln har jag ett par som jag inte heller minns märke på men de har inte heller töjt sig och de är 5-6 år gamla.
Dock tunnare och smidigare än de på hoppsadeln så det är lite lättare att ändra längd på dem, framförallt när man sitter uppe på hästryggen :)

På min nya hoppsadel har jag ett par från Treadstone, jätte mjuka och mysiga :)
Dock tjocka och "klibbiga" så de suger liksom fast i sadeln så de är svåra att ändra längd på.

Alla stigläder är dubbelsydda med nylonkärna :)

Mina Stübbenstigläder måste vara 20 år sedan jag köpte, om det räcker. Snyggt slitna men känns evigt hållbara. Mkt nöjd.

Prestige nr 1 ,är nog 15 år gamla och fortfarande som nya . De gamla Stübben var super men sen ca 10år tillbaka är de inte alls samma kvalitet. Mina Bates enkla stigläder är också helt ok.

Jag har haft ett par från stübben i fyra år nu. De är tunna och har inte töjt sig alls.

Jag använder numer enbart stigläder med nylonkärna sedan ett ganska nytt gick av för mig när jag värmde en häst inför monté.

Jag har ett par HG som jag köpte 2000 och de är fortfarande lika långa och i utmärkt skick.

Säger som många andra; Prestige. Har även Stübbens med nylonkärna, har inte haft dom lika länge som Prestige, men dom verkar funka lika bra.
Har även två par av Prestige dressyrläder (med T-spänne). Lädret är lika bra där som på dom vanliga, men läderhöljet som ska skydda sadeln från spännet är uruselt. Tog inte många dagar innan sömmarna gick upp då så dom gled ner och det blev märken i sadeln. Har fått köpa egen tråd att sy ihop dom med, trist när dom ändå kostar en del.

KL; Verkar som att många flaggar för Prestige. Det suger i kassan men får väl testa..

Stübben är nog billigare?

Jag älskar Prestigelädren förutom att jag tycker de är lite tjocka och tänker därför testa Stübben nästa gång efter tips av en annan bukefalist.

Stübbens stigläder med nylonkärna är oslagbara!
Har även haft Prestige innan men tycker personligen att dom är för tjocka.

Jag har ett par Webbers och billigaste dressyrläder från Börjes, upplever ingen skillnad alls. De från börjes är tre år och använda en hel del men ser som nya ut. De andra är kanske två år och lika fina. Däremot är den där grejen man sätter över spännet snyggare och mer välanpassad på de dyrare.

Jag har Prestige på båda mina dressyr och hoppsadlar! Älskar dem och har haft dem sålänge jag haft sadlarna (nyaste är 2mån och äldsta 5år) och de har varit bra :)
Har en allroundsadel från Stubben (är min "inridnings" sadel) och den har jag Stubben läder på. Har annars tyckt att Stubben läderna är "bättre" men de ger mer märken på sadlen än Prestige.

Jag brukar köpa CRW-stigläder från Hööks. Jag är jätteslarvig och smörjer dem typ 2 gånger per år. Dom håller hur bra som helst och har inte töjt sig speciellt mycket. Sist jag köpte ett par så kostade dom 149 kr.

Prestige!

Dyra nya men det finns mängder begagnat för en vettig peng - mina till dressyrsadeln var i nyskick och kostade 400 spänn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka