Okej att träna distans med 21 åring??

K

kabitsoo

Hej alla hästälskare :D!
Nu behöver jag er hjälp så skriv på.
Jag har nämligen varit sjukt sugen på distans länge! Någon tävling blir det inte då jag inte har en passande häst. Men man kan ju alltid träna, det lär man ju sig jättemycket på. Så undrar om ni tycker det är okej att träna en 21 årig korsningsponny till distans. Inte till typ 10 mil men så att han får en sån där fin form och bäst kondition :love:

Korsning mellan islandshäst/halvblod/arab ^^ 145 cm, pigg och frisk.
Nu har han usel kondition :P

Så skriv gärna råd och tips på hu jag ska lägga upp träningen, nått bra foder till i vinter (nu går han bara på gått gräs ;) ) som de får energi av :)

Tacksam för svar! Ha det bäst, kramar Stina :)

Sv: Okej att träna distans med 21 åring??

På vilket sätt är din häst inte passande?

Om han inte har varit i riktigt bra kondition tidigare i livet (så han har en god grundkondition) är det nog lite för sent att träna honom till fin form och bäst kondition.

Men superkondition behövs ju bara om man tänker plocka placeringar. Väldigt många distansryttare nöjer sig med utmaningen att klara av banan på en rimlig tid och med en fräsch och glad häst i mål.

Om jag vore du skulle jag inte ändra alltför mycket i hästens träning. Kanske bara öka den lite långsamt. Jag skulle fokusera mest på att allt runtomkring, som t ex att kunna slappna av i en hästtransport, acceptera att veterinären trycker och klämmer lite överallt, dricka och äta bra även i främmande miljöer.

Jag tycker absolut att du kan vara med på en PP eller CR med honom, ifall du tror att han skulle gilla det. Om han är lugn och trygg i veterinärgrinden behöver han inte ha nån superkondis, för då sparar han energi på att inte stirra upp sig.

Jag tränade ett 19-årigt halvblod (stooor häst på 178 cm) för distansritt och det var ingen som höjde på ögonbrynen åt det. Nu kom vi tyvärr inte till start, men hon hade definitivt konditionen för det.

Mitt tips till dig är att låna (eller köpa) boken Naturen som ridhus av Elisabeth Hjortvid. Det är en svensk bok om distansritt och själv har jag nästan läst sönder mitt ex. :angel:

Jag köpte han för två år sedan, då hade han gjort sitt på tävlingsbanorna (hoppning) så visst, han har nog en bra grundkondition. Därimot har han mer eller mindre stått i ett år. Så främst vill jag veta hur jag ska sätta igång honom nu. Och försiktigt bygga muskler m.m. Eftersom han är lite äldre så tar det ju lite längre tid för honom att få en bra kondition. Men långa skritturer i början och intervallträning är ju super =) Ingen som vet något bra foder till i vinter? :)

Den boken har jag hört talas om! Har letat efter den på biblan men inte hittat den :( Aja, får fortsätta leta..

Använder mig redan av det ;)

Min fd sambo (numera äkta man :D) har sedan 2006 börjat skola om sin fd tornerspelshäst (arab/sv halvblod) som i år är 22 år gammal. Hästen gick för ganska exakt ett år sedan en PP 30 km och har i år gått både en PP 18 och en CR 40 och blivit godkänd på alla tre utan minsta notering någon av vet.besiktningarna! Tvärtom har han faktiskt varit riktigt pigg.

Dessutom säger Martin att han aldrig har haft Bento i så bra kondition som han har idag - så det går att träna upp och skola om - men det blir nog inte några längre ritter än typ 50 km på Bento kanske... men ändå :laugh:

Lycka till!!
ps. Boken kan man köpa direkt från Elisabeth Hjortvid! Jag tror jag hittade kontaktuppgifter via Tjust distansridklubb... om jag inte minns helt fel...

Härligt, låter ju superkul! Har du/din man nått tips om bra träning för just gamla pollar? :D Lycka till med gamlingen då ;)

nja... tips och tips... :D Vi rider ca 3-5 dagar per vecka och försöker lära oss hur man bygger upp hästar för distans öht... utifrån det tänket är även gamlingen riden.

Mycket skritt och varierade uppgifter (lite dressyr, gymnastikhoppning, uteritter...) är väl så vi har gjort/gör. Ju mer vi lär oss om distansträning desto mer skritt verkar vi lägga in i träningen :laugh:

Har märkt att "gamlingen" är långsammare att få ner i puls, men han är banne mig inte långsammast i skogen! :cool: Knasig och kul häst. Han har nog inte fattat själv att han är över 20! :angel:

Okej, ungerfär som jag gör nu då :) Ska nog lägga in ännu mer skitt i träningen som du säger!

Haha naw (: Samma här för min gamlig, pigg i skogen men lite svårare att komma ner i puls..

Skritt är bra när man börjar bygga upp konditionen. För att träna upp mer än grundkondition får man succesivt lägga in mer trav.
När hästen har lite bättre kondition så tycker jag att "fartlek" är ett jätteroligt sätt att träna. Det innebär att man anpassar sig till terrängen, asså travar när det går, tar en galopp om man kommer till en fin galoppväg, skrittar när det är ojämnt, i nerförsbackar osv. Väldigt bra konditionsträning :)

För en distanshäst som ska tävla, så räcker det inte att bara har bra kondition, utan den måste t.ex. kunna gå rakt genom lera och vatten utan bekymmer, gå över broar osv.

Hoppas du förstod, och fick lite tips ;) Kan tillägga att min mammas häst är 23 år och följer ofta med, pigg och glad, när jag tränar med min 9-åring :D Lycka till!

Tack så mycket för råden =D

Liknande trådar

Distans Hej allihop! Av nyfikenhet, rent hypotetiskt (än så länge i alla fall ;)). har ett travsto som jag gärna vill betäcka om några år, när...
Svar
10
· Visningar
1 550
Senast: Liten
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: svampbobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka