Okastrerad hankatt i stallet..

E

Eufemia

Jag har två stallkatter som trivs och mår bra i vår varma sadelkammare. De har en lucka så de alltid kommer in dit. Nu har det även flyttat in en (för mig) okänd och okastrerad hankatt! Han är välmående och om skött så någon måste ju äga honom men jag vet inte vem. Ingen av våra närmsta grannar i allafall. Hur gör man för att bli av med honom? Vi har innekatter (honor/raskatt) samt dessa två utekatter och de räcker gott och väl för oss!
Nu har han klivit in i sadelkammaren och slagit sig till ro i kattlådan! Mätt och belåten efter att ha ätit upp all maten. :mad:

Sv: Okastrerad hankatt i stallet..

Skjuta? :angel:

Har han flyttat in så finns det i mina ögon bara två val, antingen få honom avlivad eller så acceptera att ni har blivit med ytterligare en katt och se till att han blir kastrerad.

Försök fånga in honom och lämna in honom på ett katthem (om det finns något nära).

Jo, hade jag haft något att skjuta honom med så... :devil: jag vill INTE ha honom kvar, har tillräckligt med katter nu!

Sätter upp några lappar först och ser om någon vill kännas vid honom..

:eek:
Det är verkligen inte tillåtet att gå och skjuta djur man inte ens vet om de tillhör någon!
Det är dessutom inte tillåtet att skjuta katter om man inte har jaktlicens och tillstånd.

Bättre tips:
Gör någonting åt att katten kan komma in, det finns vissa kattluckor som endast släpper in katter med ett halsband med en magnet i, tror jag det är.

Eller, ta foton på katten, sätt upp överallt, nära och längre bort med en efterlysning om ägaren. Vissa katter har kommit bort, blivit rädda, förvildade, svält och ser plötsligt ut som en ägarlös "vildkatt". De kan bli förvildade om de levt länge ute, men efter en tid inne igena inne, kan de plötsligt bli samma knäkatt som de varit förr. Tro mig, jag har en sådan själv. Utkastad, dumpad, livrädd, så skygg att han sprang så fort han såg en människa, åt endast om man stod 30 m bort, trots att han var utsvulten. När han kom in gömde han sig bakom tvättmaskinen ett dygn, sedan vips var han i knäet och spann. Man vet ALDRIG om en rädd katt ute varit tam en gång.

Har du kunnat se om katten har ID-märkning?
Troligtvis inte, eftersom den inte är kastrerad men titta bör man ändå, om man kommer tillräckligt nära. (Min var också okastrerad och ej ID-märkt)

Kontakta ett närliggande djurhem.
Observera att katthem drivs ideellt och är inget staten betalar, alltså är det allas vårt gemensamma ansvart här i samhället att ta hand om den skit andra ansvarslösa djurägare ställer till, inte för idioternas skull, utan för djurens skull som inte valt att bli utkastade, vanvårdade, födas oönskade.

Kan eller vill du verkligen inte barmhärtiga dig över denna katt (om ingen svara på dina lappar) så vädja till något katthem. Om de inte redan är överfulla, kanske de kan hjälpa katten.

Mentaliteten att mina katter älskar jag, men den dumma hemlösa katten som tränger sig på här och snor all deras mat är någon jag bara vill skjuta, ger jag inte mycket för!

Han har knappast valt sitt eländiga liv själv. Är man djurvän finns det väl ändå en förståelse för alla djur, även om man inte vill ha fler katter eller kattpiss i sin sadelkammare. Det är synd om katten!

Jo, hade jag haft något att skjuta honom med så... :devil: jag vill INTE ha honom kvar, har tillräckligt med katter nu!

Sätter upp några lappar först och ser om någon vill kännas vid honom..
Du låter som en trevlig djurvän!:angel:
Sätt upp lappar, annonsera i lokaltidning, ring polisen och fråga om nån efterlyst sin katt, ring runt på olika katthem och fråga om någon efterlyst katten, det finns mycket du kan göra.
Katten är säkert älskad och saknad av någon.

Som jag skrev så har jag varken jaktlicens eller vapen så att skjuta katten har aldrig varit på tapeten föutom att det föreslogs i ett annat inlägg i den här tråden. Tror inte heller att det är lagligt.
Jag är visst djurvän men att ha andras hankatter som kissar och bajsar i min sadelkammare förutom att den äter upp mina katters mat är INTE kul. Har man katt ska man väl se till att kastrera dem så de inte ger sig ut och vandrar?? Katten ser välmående ut och är inte alls någon vildkatt som jag ser det. Visserligen låter han mig inte komma för nära men han är inte speciellt rädd heller.

En lucka med lås så bara mina katter kommer in ska jag titta på!
Lappar har jag redan satt upp nu på förmiddagen så får vi se om någon vill kännas vid honom. Katter kan ju gå rätt långt för att hitta tjejer vad jag vet.

Mentaliteten att mina katter älskar jag, men den dumma hemlösa katten som tränger sig på här och snor all deras mat är någon jag bara vill skjuta, ger jag inte mycket för!

Han har knappast valt sitt eländiga liv själv. Är man djurvän finns det väl ändå en förståelse för alla djur, även om man inte vill ha fler katter eller kattpiss i sin sadelkammare. Det är synd om katten![/QUOTE]

Som jag skrev så verkar han inte vara en stackars hemlös katt. Och det har redan flyttat in en hemlös katt hemma hos mig som jag har tagit hand om i fyra år nu. Hon var mager, full av mask, och mycket medtagen och skygg. Naturligvis tog jag hand om henne eftersom jag kunde.

Såvitt jag förstår så slåss inte nyingen med dina bosatta katter? FASTÄN han är okastrerad?

Se detta som ett tecken.

Sök efter ägaren, och om du inte hittar, överväg att adoptera eller möjligen då hitta en annan konstruktiv lösning.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 853
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 334
Senast: kem
·
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: gentleknight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern