Sv: Okastrerad hankatt i stallet..
Det är verkligen inte tillåtet att gå och skjuta djur man inte ens vet om de tillhör någon!
Det är dessutom inte tillåtet att skjuta katter om man inte har jaktlicens och tillstånd.
Bättre tips:
Gör någonting åt att katten kan komma in, det finns vissa kattluckor som endast släpper in katter med ett halsband med en magnet i, tror jag det är.
Eller, ta foton på katten, sätt upp överallt, nära och längre bort med en efterlysning om ägaren. Vissa katter har kommit bort, blivit rädda, förvildade, svält och ser plötsligt ut som en ägarlös "vildkatt". De kan bli förvildade om de levt länge ute, men efter en tid inne igena inne, kan de plötsligt bli samma knäkatt som de varit förr. Tro mig, jag har en sådan själv. Utkastad, dumpad, livrädd, så skygg att han sprang så fort han såg en människa, åt endast om man stod 30 m bort, trots att han var utsvulten. När han kom in gömde han sig bakom tvättmaskinen ett dygn, sedan vips var han i knäet och spann. Man vet ALDRIG om en rädd katt ute varit tam en gång.
Har du kunnat se om katten har ID-märkning?
Troligtvis inte, eftersom den inte är kastrerad men titta bör man ändå, om man kommer tillräckligt nära. (Min var också okastrerad och ej ID-märkt)
Kontakta ett närliggande djurhem.
Observera att katthem drivs ideellt och är inget staten betalar, alltså är det allas vårt gemensamma ansvart här i samhället att ta hand om den skit andra ansvarslösa djurägare ställer till, inte för idioternas skull, utan för djurens skull som inte valt att bli utkastade, vanvårdade, födas oönskade.
Kan eller vill du verkligen inte barmhärtiga dig över denna katt (om ingen svara på dina lappar) så vädja till något katthem. Om de inte redan är överfulla, kanske de kan hjälpa katten.
Mentaliteten att mina katter älskar jag, men den dumma hemlösa katten som tränger sig på här och snor all deras mat är någon jag bara vill skjuta, ger jag inte mycket för!
Han har knappast valt sitt eländiga liv själv. Är man djurvän finns det väl ändå en förståelse för alla djur, även om man inte vill ha fler katter eller kattpiss i sin sadelkammare. Det är synd om katten!