Okastrerad hane ger sig på kastrerade honor

mandalaki

Trådstartare
Brukar de göra det? Det här gäller en halvvild katt i ett land där de flesta katter lever halvvilda. Han håller på att köra livet ur fem jättefina, kastrerade honkatter som är dryga året gamla, han slåss med dem, han bajsar ner dem, han jagar dem på nätterna så de vågar inte gå hem (de har, till skillnad från många andra katter där, ägare).

Okastrerade halvvilda honor som han får para är han däremot snäll mot.

Är detta normalt? Jag tycker det låter stört att han till och med skiter på dem. Han pinkar och skiter på utemöblerna där de bor så han vill åt deras revir. Men att han gör det på själva katterna?

Jag tycker det verkar ganska så onormalt.
Jag har ju min fertile hane hemma och nog är han intresserad av mina kastrathonor, men skulle aldrig jävlas med dom, han är mest inne på att tvätta dom och kanske kolla lite om de ändå inte är lite sugna, när de säger ifrån blir han en liten skit som lomar iväg

Jag är inte förvånad. Här hade det funnits fertila honor innan vi flyttade hit och det tog flera år innan okastrerade hankatter slutade komma hit och bete sig illa. När honkatterna (som var/är kastrerade) inte var villiga så slogs hankatterna med dem något gruvligt. Kissade gjorde de överallt. Det gick inte att ha något av tyg ute och bilarna, väggarna och allt annat de kunde kissa emot var helt nedkissade.

Det var så jag misstänkte att "normalt" beteende borde vara. Tack för ditt svar. Den här monsterkatten verkar så störd. Och det är så synd om honkatterna och deras ägare.
@cirkus

Senast ändrad:
Jag är inte förvånad. Här hade det funnits fertila honor innan vi flyttade hit och det tog flera år innan okastrerade hankatter slutade komma hit och bete sig illa. När honkatterna (som var/är kastrerade) inte var villiga så slogs hankatterna med dem något gruvligt. Kissade gjorde de överallt. Det gick inte att ha något av tyg ute och bilarna, väggarna och allt annat de kunde kissa emot var helt nedkissade.

Aha. Skillnaden är att det funnits fertila honor tidigare alltså, som hanarna haft tillgång till. Då låter det ju mörkt för de här honorna.

Ja jag tror att det kan vara skillnaden. En okastrerad hankatt blir förbannad när han inte får det han vill ha...
Jo, det förstår jag. Men okastrerad hankatt har ju cirkus också. Skillnaden verkar ju vara att hennes inte haft fri tillgång till fertila honor tidigare. Det hade hankatterna i din omgivning haft och den hankatt jag tänker på har det i grannskapet. Men det är ju fan att han inte kan nöja sig med dem han har utan måste på de här fem också.

Jo, det förstår jag. Men okastrerad hankatt har ju cirkus också. Skillnaden verkar ju vara att hennes inte haft fri tillgång till fertila honor tidigare. Det hade hankatterna i din omgivning haft och den hankatt jag tänker på har det i grannskapet. Men det är ju fan att han inte kan nöja sig med dem han har utan måste på de här fem också.

Ja det är precis det jag menar.

Det är verkligen hemskt när de går på oskyldiga katter. Vi hade ett helvete här innan de äntligen gav sig.

Ja det är precis det jag menar.

Det är verkligen hemskt när de går på oskyldiga katter. Vi hade ett helvete här innan de äntligen gav sig.
Ja det förstår jag. Risken är ju att de skrämmer honorna hemifrån. Eftersom det i det här fallet rör sig om en hankatt som ingen äger, han får bara mat av några i grannskapet, har jag föreslagit att honkatternas ägare ska ge matarna en rejäl slant, förklara att de köpt monstret och sedan ta honom till veterinären för en skonsam avlivning. Men de är inte riktigt beredda att ta det steget.

Ja det förstår jag. Risken är ju att de skrämmer honorna hemifrån. Eftersom det i det här fallet rör sig om en hankatt som ingen äger, han får bara mat av några i grannskapet, har jag föreslagit att honkatternas ägare ska ge matarna en rejäl slant, förklara att de köpt monstret och sedan ta honom till veterinären för en skonsam avlivning. Men de är inte riktigt beredda att ta det steget.

Det är ju alltid risken med okastrerade katter. De är vana att slåss för att få det de vill ha oavsett om det är ett revir, honor eller mat och de brukar vara väldigt bra på att slåss med. Jag har problem med en okastrerad hankatt nu som har skrämt iväg mina stallkatter. En stallkatt har kommit tillbaka men var de övriga är vet jag inte :( Den okastrerade har iallafall blivit såpass tam nu att jag ska försöka fånga in honom och åka och kastrera honom. Sen är det bara att hålla tummarna för att katterna kommer hem igen och att de kan hålla sams. Att avliva en frisk katt har jag inte hjärta att göra.

Det är ju alltid risken med okastrerade katter. De är vana att slåss för att få det de vill ha oavsett om det är ett revir, honor eller mat och de brukar vara väldigt bra på att slåss med. Jag har problem med en okastrerad hankatt nu som har skrämt iväg mina stallkatter. En stallkatt har kommit tillbaka men var de övriga är vet jag inte :( Den okastrerade har iallafall blivit såpass tam nu att jag ska försöka fånga in honom och åka och kastrera honom. Sen är det bara att hålla tummarna för att katterna kommer hem igen och att de kan hålla sams. Att avliva en frisk katt har jag inte hjärta att göra.
Nej, så skulle jag resonera här i Sverige också. Men i Grekland, med alla förvildade strykarkatter, som det här gäller skulle jag faktiskt tänka annorlunda. De här fem honkatterna dumpades som småungar av sin kattmamma hos ett par som har tagit fantastiskt väl hand om dem trots att de egentligen inte kan ha katt (allergisk astma). De har lagt ut en förmögenhet på att kastrera allihop (eller rättare sagt fyra, jag bekostade en) och de tar underbart väl hand om dem. Så jag gråter när jag hör om vad monsterkatten ställer till med. Honom hade jag nästan kunnat ta död på på egen hand.

Nej, så skulle jag resonera här i Sverige också. Men i Grekland, med alla förvildade strykarkatter, som det här gäller skulle jag faktiskt tänka annorlunda. De här fem honkatterna dumpades som småungar av sin kattmamma hos ett par som har tagit fantastiskt väl hand om dem trots att de egentligen inte kan ha katt (allergisk astma). De har lagt ut en förmögenhet på att kastrera allihop (eller rättare sagt fyra, jag bekostade en) och de tar underbart väl hand om dem. Så jag gråter när jag hör om vad monsterkatten ställer till med. Honom hade jag nästan kunnat ta död på på egen hand.

Jo jag förstod det. Det är jättetråkigt att katter har så dålig status i Sverige och jag kan tänka mig att det är ännu värre i Grekland. Man blir verkligen arg på hemlösingar som kommer som om de vore kungen och anser sig ha rätt till det ena och det andra. Hade inte den här katten (som har kommit hit alltså) varit så enormt charmig mot mig som han är så hade jag nog tänkt som du men nu är han en oerhört speciell katt som har nästlat sig in i mitt hjärta...
Tidigare hemlösingar som har kommit hit har inte alls varit som han och betett sig illa mot de bofasta katterna. De har på ett smidigt sätt nästlat sig in i flocken och blivit en av dem istället för att slåss. Det är väl så att individer är olika och man gör så som har fått bäst utdelning hitills i livet. Men visst blev jag fullkomligt vansinnig när den nya hemlösingen flög på min lilla vilda katt! Då fick han sig en utskällning som hette duga! Han är dessutom enorm, väger säkert 8-10 kg medans den vilda katten är en liten hona på max 2 kg. Vad var hon för hot mot honom liksom?

Brukar de göra det? Det här gäller en halvvild katt i ett land där de flesta katter lever halvvilda. Han håller på att köra livet ur fem jättefina, kastrerade honkatter som är dryga året gamla, han slåss med dem, han bajsar ner dem, han jagar dem på nätterna så de vågar inte gå hem (de har, till skillnad från många andra katter där, ägare).

Okastrerade halvvilda honor som han får para är han däremot snäll mot.

Är detta normalt? Jag tycker det låter stört att han till och med skiter på dem. Han pinkar och skiter på utemöblerna där de bor så han vill åt deras revir. Men att han gör det på själva katterna?
Tyvärr inte helt ovanligt att kastrerade honor åker på däng av okastrerade hannar. Min första katt vågade till slut inte gå ut pga detta då traktens hannar försökte våldta/jaga bort henne när hon inte ställde upp. :( Här har jag inte haft det problemet men min bondkattshona var duktig på att försvara sitt revir mot andra, nu har jag bara hannar som enbart är ute sommartid.

TNR men ja, inte onormalt i sig, kastrerad hona = rival av revir och okastrerade hanar kan vara fruktansvärda när det gäller att få bort alla rivaler från sina honor och sitt revir. Bajsandet och kissande på honorna gissar jag är dominans, ungefär som när en alfahane sätter på en unghund. Jobbigt läge, kan man inte fånga in, kastrera och sedan släppa ut igen? Borde vara liknande kostnader som för avlivning hos vet?

TNR men ja, inte onormalt i sig, kastrerad hona = rival av revir och okastrerade hanar kan vara fruktansvärda när det gäller att få bort alla rivaler från sina honor och sitt revir. Bajsandet och kissande på honorna gissar jag är dominans, ungefär som när en alfahane sätter på en unghund. Jobbigt läge, kan man inte fånga in, kastrera och sedan släppa ut igen? Borde vara liknande kostnader som för avlivning hos vet?
Jo, jag har också varit inne på det. TNR alltså. Men hans mobbing har gått så långt att jag undrar om det skulle hjälpa, han vill ju inte bara sätta på dem utan även komma åt deras revir. Men jag har ett pågående samtal med honkatternas ägare så jag ska ta upp den varianten också, har inte gjort det än.

I det läget hade jag faktiskt lutat åt avlivning. Tyvärr är det svårt att komma åt så tuffa konflikter som fått rota sig ett tag, och eftersom ingen tålmodig och kunnig ägare finns är risken stor att man bara förlänger plågan.

I det läget hade jag faktiskt lutat åt avlivning. Tyvärr är det svårt att komma åt så tuffa konflikter som fått rota sig ett tag, och eftersom ingen tålmodig och kunnig ägare finns är risken stor att man bara förlänger plågan.
Ja, det är min tanke också!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
676
Övr. Katt i oktober 2016 köpte jag cornish Rex katter, en kastrerad hane som då va ca 5 månader samt hans några månader äldre kastrerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
17 588
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 148
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter