Okänslig mun

R

rosita

Rider en häst som är hård i munnen, lyssnar dåligt, hur kan jag öva upp känsligheten i munnen, få han att lyssna bättre, har ett tvådelat vanligt tränsbett, kan jag använda ett skarpare bett under en period och sedan byta tillbaka eller hur ska jag göra?

Sv: Okänslig mun

Hej! Rid med det bett du har eller byt till ett ännu mildare.Enligt min åsikt och erfarenhet av hästar med hård mun kan det kanske ligga något bakom i hans historia till att han/hon är så.Är hästen tittad i mun?Om ej ta dit en veterinär och gör det.Annars börja rid med sätet pga tränset är ju till egentligen för att ha något att hålla i.Hoppas det går bra ciao;)

Nej, det tycker jag är fel väg att gå. Säkert är det så att du kanske upplever att den kommer att lyssna bättre på en skarpare betsling, men vad säger att det skulle bli bättre när du sedan byter tillbaka?
Det blir ungefär samma som att om du inte tycker att hästen lyssnar när du pratar till den, så väljer man att skrika i stället, då lyssnar den säker för stunden. Men vad händer sedan när du viskar till den? Den kommer inte att höra dig alls...
Nä, tänk tvärt om. Hästen ska bli uppmärksam på SMÅ hjälper.
Har du ingen tränare som kan hjälpa dig?

hästen är OK i munnen, anledningen är att man inte lärt honom små hjälper och att man dragit för mycket i munnen på honom. jo, jag ska nog inte ha skarpare bett, men vad kan jag göra för "munövningar"?

Jag tror ibland att han inte förstår vad jag vill helt enkelt, jag jag börja från början, kanske markarbete med grimma och grimskaft, visa höger, vänster osv.

om jag vid ridning ska svänga till höger, utan att använda tygeltag, ska jag då: vrida kroppen mot höger, luta lite åt höger, flytta bak höger skänkel? var ska vänster skänkel lligga, ska jag trycka med vä.skänkel?

om jag vid ridning ska svänga till höger, utan att använda tygeltag, ska jag då: vrida kroppen mot höger, luta lite åt höger, flytta bak höger skänkel? var ska vänster skänkel lligga, ska jag trycka med vä.skänkel?

Om jag ska svänga med endast sätet brukar jag tänka lite på hur man gör om man sitter på en skrivbordstol som kan snurra. Ska du svänga hästen till höger så vrider du sätet lite till höger och kanske pressar ner högerbenet något.

Håller med er andra, att använda ett skarpare bett gör nog hästen ännu mer "okänslig".
Testa o rida mer med skänkeln istället för att låsa dig på tyglarna.

Kan du prova med att rida hästen på hackamore ett tag tills den blir "avprogrammerad"? En häst som blivit sliten i munnen länge har stängt av sina känselreceptorer och det kan behövas en viloperiod från bettet ett tag. När du sen börjar rida med bett igen (efter ett par månader) kan du vara extra försiktig med dina händer och eftersom du tränat mycket med sitsen under dessa bettlösa månader, kommer det att gå lättare. Använd ett vanligt väl inpassat delat bett eller ett rakt bett med d-ringar.

Min tränare (fick tipset av sin tränare) gav mig rådet att ha 3 till 2 bett att byta med. Så jag rider en dag på vanligt tvådelat, nästa dag på tredelat, och tredje dagen på en stång. Nu är inte min häst hård i munnen, men jag märker stor skillnad på hur hon ändras vid bettbyte.

Det tar lite tid att byta bett, och inte alltid man har tid att stå och pyssl med det. Så det händer ju att man rider två dagar på samma bett.

lycka till!!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 074
Senast: dukie
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar