Dolce
Trådstartare
Tack för svar! Varför svenskfödd?Det beror på...
Dels beror det på hur du har tänkt registrera hästen. Det går att registrera häst med härstamning oavsett om det är en korsning eller renrasig, om man antingen har en korrekt redovisad betäckning och/eller DNA-typar hästen mot sina föräldrar. Det går att köpa betäckningsrapporter för nära nog alla hästdjur som inte är kastrerade. http://svehast.se/avel/information-till-hingsthallare/
Sen är det olika regelverk för olika raser, vissa rasers moderdöreningar kräver att alla avkommor till två föräldrar som finns i stamboken ska kunna registreras (stambokföras) som renrasiga med fulla rättigheter. Jag är osäker på exakt vilka raser som omfattas av detta, men vet att det går bra att använda vilka hingstar man vill inom shetlandsaveln, förutsatt att betäckningsrapportering sköts som det ska.
Det beror också på... Vad man ska ha hästen till.
Jag skulle kunna köpa en ridhäst till barnen utan att känna till dess härstamning, om den är så gammal att det går att avgöra dess egenskaper. Dvs, vuxen, inriden och utbildad. (fast jag vill helst att den ska vara född i Sverige...)
Jag skulle inte köpa en häst som är avsedd för avel utan att känna till dess härstamning.
(och för sakens skull, då det förekommer många missförstånd - eftersom jag pysslar med shetlandsavel - en a-ponny utan härstamning kan aldrig vara en shetlandsponny, även om det ser ut som en sådan. Definitionen på shetlandsponny är en ponny som har minst 3 leds härstamning och som är införd i SSS eller någon annan stambok som är erkänd av moderföreningen. Det går aldrig att "tillverka" en shetlandsponny, för stamboken är sluten.)