U

unspection

Hur går man en häst att öka tempot när den inte bryr sig när man skänklar?

Sv: Öka

Ge lite energi via höfterna kroppen. Tänk dig att du vill att den ska öka sen smackar du på osv. :)
Jag brukar bara "hålla" in hälarna lite löst tills hästen börjar öka, då släpper jag efter :)

Du måste lära hästen att skänkeln betyder framåt. Enkel övning är att göra skritt-halt-framåtövergångar. Gör halt för bara hnden, ge efter på tygeln (hästen ska fortfarande stå stilla). Be hästen att gå framåt genom att lägga till skänkel. Svarar inte hästen genom att gå fram, lägg till skänkeln hårdare. Svarar den fortfarande inte så använd ett spö. Upprepa, upprepa, upprepa! Jätteviktigt att kräva en reaktion med en gång! Om hästen travar iväg gör det inget, bara beröm och klappa när den gör rätt. Viktigt är att aldrig bestrffa att hästen går framåt, alltid bra när hästen bjuder fram istället för bakåt!

Lycka till!

Jag håller med fiorano om att du måste lära hästen att skänkeln betyder framåt. Du får helt enkelt gå tillbaka till grunderna. Kräv reaktion för skänkeln, beröm när hästen går framåt (och låt den gå framåt!). När detta börjar funka utan att du behöver använda t.ex spö eller upprepa hjälpen, då kan du börja kräva lite mer. Men inte förrän grunderna fungerar.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 476
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästgårdar kan orsaka ett betydande läckage av kväve och fosfor, och därmed bidra till övergödning. Men tämligen enkla åtgärder på...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama