öka tryggheten hos hunden vid hundmöte, hur?

A

Annapanna

Jag och vovven har haft lite "otur" på sistone, under en period när jag var genomförkyld och inte helt "med" så blev vovven påhoppad av två hundar bakifrån när han var kopplad, allt gick så fort så jag hann inte riktigt gå imellan förrens det hela var över. Inga fysiska skador till följd men detta har spätt på hans osäkerhet vid hundmöten. Efter detta blev även vovven uppjagad på hundklubben vid en platsliggning, vilket gör att han gärna kryper till mig och "tar skydd" på träning.

Vid hundmöten efter dessa incidenter som skett på kort tid märker jag att hunden inte längre litar på att jag sköter situationen, dvs klarar av att skydda honom mot de hundar vi möter. han blir osäker och har lite inställningen "anfall är bästa försvar"

Jag har fundert på om vi har problem med vår relation i andra situationer men kan inte komma på något så här direkt, det är inte någon hund som aktivt försöker klättra i ragn och det är tydligt att han inte trivs med att försöka vara den som reder ut situationen vid hundmöten.

Jag vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga för att visa att jag klarar av att skydda hunden så att han vågar lita på mig även vid hundmöten, utfallen har minskat men han är fortfarande väldigt osäker,

Någon som han något tips?

Sv: öka tryggheten hos hunden vid hundmöte, hur?

backa i träningen och ta hjälp av vänner med hundar som kan vara statister. åk ner till klubben men sänk kraven i platsliggningen, dvs gå inte ut hela längden eller stanna rent av precis framför. vad ni än gör så isolera er inte. det löser inga problem.

Det svåra är att jag tyvärr inte känner så många som har hund tillräckligt bra för att de ska bry sig om att hjälpa till i vår träning :( Jag får börja kolla runt vart det kan finnas några vänliga själar som vill träna hundmöten.

funderar på om det skulle gå att peppa honom genom att klickerträna, dvs berömma rätt beteende på håll, när han har kontakt med mig eller går man bara runt problemet då, dvs att hunden inte litar på mig som ledare?

jag tycker du bör göra både och, dvs träna kontakt och korrekt beteende med positiva förstärkningar, men också demonstrera din duglighet som ledare. kan du inte åka till klubben och använda folket där som statister?

tack för ditt svar
Jag ska ut till klubben ikväll, ska höra mig för om det finns lite folk som kan tänkas ställa upp med sina hundar.

Tack!
Det var tyvärr inte så mycket folk på klubben idag men jag har förhoppningsvis två personer som jag känner lite sen innan som även de söker träningssällskap, så jag hoppas jag kan få lite hundmötesträning därifrån.
Positivt var iallafall att vovven idag klarade av att ligga lugnt och stilla i klubbstugan medan det var två unghundar där inne. Så det verkar som om det är själva mötena i sig han tycker är obehagliga och inte att vistas bland andra hundar under ordnade förhållanden.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 526
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 436
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 292
Senast: Virrvarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit