Öka i vikt

Jofta

Trådstartare
Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en musklad häst men är inte det som är problemet. Han tränar svår dressyr och har muskler men skulle som sagt behöva lägga på sig lite till i hull. Vad ska man tillsätta? Mer protein eller energi?
Han äter 13 kg hösilage (får inte i honom mer) med
•Smältbart råprotein 49/kg foder 68/kg torrsubstans
•MJ 7,5/kg foder 10,5/kg torrsubstans.

Han är 100% frisk så finns inga bakomliggande problem.
 
Sojaprotein, olja, lucernpellets var det min fick utöver 18 kg hösilage när han behandlades för magsår. Kan även rekommendera stöpta/kokta linfrö som komplement. Mash är inte fel det heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
617
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp