Öka framåtbjudningen???

toughcookie

Trådstartare
Nu vill jag ha era bästa tips och övningar för att öka hästens framåtbjudning (i hoppningen)
Hästen (ponnyn) hoppar med mkt bra teknik och har "mycket höjd" i sig. Men han är seeeeg som klister och gör inte ett handtag mer än han behöver.
Han har så lätt för sig i hoppningen och behöver inte anstränga sig för att ta sig över men sprången blir ju lite helikopteraktiga och den lilla ryttaren får otroligt svårt att följa med i språnget.
Ponnyn är fullt frisk och i övrigt pigg och glad så det är INTE råd om ev foderbyte eller liknande jag vill ha.
Helt enkelt BRA tips och övningar för att öka den lilla ponnyns bjudning och även den lilla ryttarens följsamhet.
Kan tillägga att studs är väldigt svårt då ponny:devil: lika gärna bryter av till SKRITT och kliver över någonstans mitt i serien!
han är även kännd för att kliva med alla fyra hovarna PÅ muren på en hopptävling :rofl: .

Sv: Öka framåtbjudningen???

Hoppa mkt. utomhus i terrängen i ett friskare tempo! finns inget som hjälper så bra på sega hästar som det!

Försök att leka i hoppningen mera. Rid lite gymnastikhoppning. Hur är han att länga galoppen på? Ta en långsida och öka honom så mycekt du kan innan du börjar hoppa så du får upp flåset på honom. Och ut i skogen och hoppa!

Kan tillägga att studs är väldigt svårt då ponny:devil: lika gärna bryter av till SKRITT och kliver över någonstans mitt i serien!
han är även kännd för att kliva med alla fyra hovarna PÅ muren på en hopptävling :rofl: .

:rofl: :rofl: :rofl:

Tycker precis som de andra skrivt här, ut och hoppa terränghinder (behöver inte vara stora), det tänder nästan alla hästar på! Sedan också "ånga" upp hästen i paddocken genom att verkligen driva på någon långsida, och sedan behålla tempot mot hindret, men att då samla upp hästen, så att du har någonlunda kontroll ;p

I terrängen går han som tåget!!
Ponnyn rids nästan bara ute men han är alldeles för inteligent för sin storlek och vet mkt väl att han kan maska om han vill.
Jag önskar verkligen att jag själv kunnat sitta upp och trycka på honom lite men nu går inte det så vi måste försöka "lura" honom att ta i lite extra.

toughcookie skrev:
I terrängen går han som tåget!!
Ponnyn rids nästan bara ute men han är alldeles för inteligent för sin storlek och vet mkt väl att han kan maska om han vill.
Jag önskar verkligen att jag själv kunnat sitta upp och trycka på honom lite men nu går inte det så vi måste försöka "lura" honom att ta i lite extra.

haha okej ;) känner faktiskt en sådan häst jag med, i terrängen hoppar hon allt med världens fart, men när man kommer in på banan så segar hon upp sig och galopperar vääääldigt långsamt fram till hindrena för masa sig över dem :smirk:

så det är alltså ryttaren som är en liten del i "problemet" eller vad man ska säga? Att hennes/hans kroppsstorlek är för liten att h*n inte har tillräcklig kraft att hålla igång?

ryttaren är alldeles lagom på ponnyn (liten B ponny) men i den åldern är man ju inte så erfaren och jag VÄGRAR lära ut "banka och slå" tekniken men har lite ide´torka när det gäller övningar.

Ut och galoppera i ett rejält tempo!
Kör tempoträning/kondis träning, ex 2 minuter galopp i bra tempo, 1 minut trav osv.

Sedan kan man köra mkt tempoväxlingar skritt, trav, galopp, trav, galopp, trav, skritt, trav, skritt, galopp osv. Hela tiden byta gångart samt tempo, få han uppmärksam på att den lilla ryttaren faktiskt ber honom om att öka eller sakta av.

Det är svårt att få fram en framåtbjudning på en häst, som saknar en naturlig sådan. Jag red en relativt ung häst (7 år) som verkligen hade hopptekniken (hade vid den åldern flera placeringar i 150) men ingen som helst framåtbjudning. Lat som en ridskolehäst.

Jättemycket tempoväxlingar och mycket olika volter och ridvägar gav resultat. Det gällde att hela tiden hålla henne sysselsatt i huvudet, inte harva runt på samma volt, då kom tempot upp.

en foder ponny jag hade förrut var också seg som klister .. tills jag kom på själv att använda sätet mkt mera!... (undrar varför ridskoleläraren aldrig sa det till mig på lektionerna??..) tänkte hela tiden uppåt framåt uppåt framåt å tittade i taket å det fick minsann fart på honom... och efter att jag började rida mtk mer med sätet så var han aldrig seg igen...

Ta tag i öronen och gasa som om de vore handtagen på en motorcyckel! Det har ju alltid funkat förut, remember :rofl:

Vilya skrev:
Ta tag i öronen och gasa som om de vore handtagen på en motorcyckel! Det har ju alltid funkat förut, remember :rofl:
Just ja:idea: , att jag inte kom på det. men det måste kombineras med ett ljudligt ÖRRN; ÖRRN oxå!
(har det blitt nån bebbe än förresten:love: )

toughcookie skrev:
Just ja:idea: , att jag inte kom på det. men det måste kombineras med ett ljudligt ÖRRN; ÖRRN oxå!
(har det blitt nån bebbe än förresten:love: )
Så just tråden på barn men jag säger grattis här med!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag övervägde att be om tips i tråden "Hur går det för era 05:or?" men jag ansåg att tråden är så "stor" att det skulle bli svårt att få...
Svar
6
· Visningar
1 079
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka