Ok kvot, men ändå för mycket energi?

Iliaca

Trådstartare
Var nyligen på en foderföreläsning där föreläsaren menade att om grovfodret har en bra kvot så kan man ge hästen så mycket hö/hösilage att det täcker tugg/fiberbehov. Jag är lite trött i skallen och kanske är ute och cyklar, men jag greppade inte riktigt detta.

Om vi leker med tanken (obs har bara hittat på lite siffror) att min pålle behöver 10 kg grovfoder för att få i sig tillräckligt med strå, men att energibehovet hos min lättfödda d-ponny uppnås redan vid 6 kg grovfoder, då hjälper det väl inte att kvoten är rätt? Om jag ger henne 10 kg så får hon i sig för mycket energi och blir tjock även om det är rätt balans mellan energi och protein? Spontant vill jag hålla mig till max 6 kg hö och istället fylla ut resten med halm för att komma upp i rätt stråmängd. Hur tänker ni andra? :)

Sv: Ok kvot, men ändå för mycket energi?

Jag skulle inte valt att blanda ut med nästan halva grovfodergivan med halm då det knappt innehåller några näringsvärden utan nästan bara energi. Ett kg innehåller runt 5 MJ medan många hösilage håller sig runt 7 MJ, så energimässigt är skillnaden ganska liten. Dessutom blir hela kvoten Smbrp/MJ helt fel då hösilaget är mer proteinrikt.

Jag skulle därför alltså valt att ge 10 kg hösilage och ta bort kraftfodret (alternativt minimal kraftfodergiva) :)

Nä, om energibehovet täcks av grovfodret så är något kraftfoder helt klart inte aktuellt :) Jag har en lättfödd häst och ett hö med MJ på 8 så visst blir det skillnad på henne om jag fyller ut med halm istället för att ge bara hö :D Det som fattas av övrig näring fyller jag i med andra fodermedel.

Jag har många år gjort just så; gett ett begränsat antal kilo hö/silage och ett par kilo halm. För att få bra med protein har jag gett potatisprotein (mycket proteinrikt, liten giva = lite energi).

Att ha en lättfödd kräver lite mer tankeverksamhet och räknande än man kan tro!

kl

för att svara på din fråga - ja, om du ger hästen mer energi än behovet så kommer den att bli tjock - oavsett hur kvoten ser ut. :)

Tack för svar hör ni! Då är det inte bara jag som tänker att för mycket energi alltid är för mycket energi oavsett. :D

Blev så brydd över det som foderföreläsaren sade, i synnerhet som just denna anses välinformerad inom foder.

Nä men då är ju inte kvoten rätt för din häst då behöver du ju lägre energi men oförändrad protein alltså en högre kvot.

Exakt! Det var det jag ville komma åt, att man kanske inte alltid kan stirra sig helt blind på att hålla en kvot på 6. :)

Fast man ska inte huvudsakligen räkna på kvot, utan på verkligt behov. Om hästen behöver mer eller mindre energi eller protein så ordnar man det.
Sitter själv med en pålle som funkar bra på under rekommenderat energibehov men över protein, alltså en väldigt hög kvot.

Det är min åsikt med :) Att man behöver utgå från verkliga behov hos just den individ som avses. Fast så blev jag ju då ändå lite osäker när en mycket ansedd foderföreläsare menar att man ska hålla sig till kvoten. Tänkte att jag kanske missat nått nytt rön. För mig kändes det inte praktisk genomförbart som har en lättfödd häst :D

Ja, tyvärr är det många foderrådgivare som fortfarande tittar mer på kvoter än på faktiska behov. Har till och med stött på några som blir irriterade om man säger emot :crazy:

Ja, den här foderrådgivaren verkar vara mycket inriktad på tabellhästar. Har man inte en tabellhäst så funkar ju inte de råden/rönen :) Sen är det extra knepigt när det är en rådgivare som folk SLAVISKT lyssnar på vad vedebörande säger. Det här om kvoten är ju inte något jag kommer att diskutera med de andra i stallet :D ;)

Ja, den här foderrådgivaren verkar vara mycket inriktad på tabellhästar. Har man inte en tabellhäst så funkar ju inte de råden/rönen :) Sen är det extra knepigt när det är en rådgivare som folk SLAVISKT lyssnar på vad vedebörande säger. Det här om kvoten är ju inte något jag kommer att diskutera med de andra i stallet :D ;)
Jag tror helt enkelt att foderrådgivaren förenklade foderråden lite väl mycket. Kanske för att ett vanligt problem med grovfoder är att det saknas protein och inte energi, alltså att grovfodret har en ganska låg kvot. Det var en lite dum miss från foderrådgivaren tycker jag... Självklart blir en lättfödd häst fet av för mycket energi oavsett kvoten. Kanske snöade foderrådgivaren också in på de sk. hömagarna och ville få folk att förstå att det är proteinbrist som till stor del är orsaken till sk. hömage och att man inte ska ta bort hö och behålla kraftfoder för att bli av med bukigheten utan att man ska se till att få en bättre kvot för att slippa bukigheten? Hur som helst så uteblev tydligen en del väsentlig information vid föreläsningen:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Jag tog mig i kragen och samlade ihop analysprover från ett gäng balar. En analys av höet, en av hösilaget. Grovfodret ingår i...
2
Svar
21
· Visningar
2 443
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V