OK för hästar med färska lucernväxter?

Xenom

Trådstartare
Känns som en otroligt dum fråga... men frågar man inte får man aldrig ett svar! :o

Är det okej för hästar att äta levande/färska lucernväxter?

Jag får upp reklam från en hemsida som säljer fröer, och ramlade då in på växten Blålucern (Medicago sativa). Då den både var vacker och bra dragväxt för bin blev jag intresserad av att köpa, men vill inte köpa något som kan vara skadligt för hästar, då de ibland får beta i trädgården. Tänker då vissa växter är dåliga att konsumera när de lever, men går bra som torkade. 😄

Det är okej och görs utomlands men som jag förstått det är växten lite känslig på flera sätt och kommer ta skada av att betas för hårt, ha fel pH-värde i jorden m.m. Men tar man bara bra hand om betet och skiftar hästarna ofta så det inte stressar växterna, mockar/sprider gödslet samt kalkar/håller rätt pH så ska det funka.

Det är okej och görs utomlands men som jag förstått det är växten lite känslig på flera sätt och kommer ta skada av att betas för hårt, ha fel pH-värde i jorden m.m. Men tar man bara bra hand om betet och skiftar hästarna ofta så det inte stressar växterna, mockar/sprider gödslet samt kalkar/håller rätt pH så ska det funka.
Toppen! Tänkte bara plantera den i trädgården, så det blir inte så många dagar per år som den skulle bli betad av hästarna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
677
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en fantastisk häst på foder just nu fram till juli 2013. 4 år och har relativt bra kapacitet för vad jag vill ha ut av min ridning...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Monifa
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 353
Senast: bambam
·
Distans Halloj, vet inte om man får göra såhär, om inte får någon modertaor låsa tråden lr något. Hoppas att ingen blir arg. :) Jag som då...
Svar
8
· Visningar
1 355
Senast: Weeazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama