OK att köpa begagnad sadel?

Farmors

Trådstartare
Hej!
Jag har alltid haft inställningen att det absolut kan gå bra att köpa en begagnad sadel till sin häst. Förutsatt att man kontrollera att sadeln är hel och att det verkligen passar hästen (och ryttaren) i fråga.
Men så sa min islandshästguru att det absolut inte går att köpa en begagnad sadel på ex. Blocket eller bukefalos. Jag kände mig helt bortkommen och nickade fegt till svar:angel:.
Vad säger ni om att köpa begagnat? "Går" det?

Sv: OK att köpa begagnad sadel?

Varför skulle det inte gå? Det är väl jättebra, man kan ju be om bilder i olika vinklar mm och säkra betalningar finns ju, så kanon säger jag. Sadlar är ju normalt sett en mycket bra produkt som håller mååånga år.
Däremot bör man ju veta innan vilken sadelmodell som passar ens häst.....eller köpa prova och annars sälja igen.

Klart det gör det, är ju supervanligt, men såklart måste man veta att modellen passar.

Hästen har inga förutfattade meningar om var sadeln införskaffad, så länge den passar. Risken finns förståss att du blir lurade men den är inte värre än med andra varor.

Jag har köpt 9/10 sadlar begagnade...

Sist nu köpte jag en helt bara på annonsen. Nu var det samma märke, bomstorlek och sitsstorlek som min redan MKT bra fungerande dressyrsadel.
Dock tror jag att jag behöver stoppa om den "nya" hoppsadeln då den sjönk ner för mkt över manken. Men det har jag hört ska va ett "vanligt" problem just på den här modellen... (att stoppningen "sjunker ihop") Men har man köpt en sadel osedd (bara bild) och betalat 2700 inkl frakt så kan jag kosta på mej en omstoppning utan problem för då har jag 2 st ursköna sadlar (vilket den faktiskt va =) )

Jag skulle snarare vilja veta varför det inte skulle gå? Är det för att ullen sätter sig? Isåfall kan man ju stoppa om sadeln. Många sadlar är ju permanentstoppade eller luftstoppade och där är det ju inga problem för de ändrar ju sig lite efter hästen och sätter sig ju inte som en ullstoppad gör.
Nä, köpa begagnat är en betydligt mycket bättre affär än att köpa ny i väldigt många fall.

Enda sadeln jag inte har ångrat att jag köpte ny är min Sensation hybrid för den passar hästen oavsett om hon ändrar sig och då slipper jag hålla på och sälja och köpa sadlar. Då är det någon mening med att köpa en ny sadel men har jag en bomsadel så måste den ju passa perfekt och då föredrar jag att ha begagnad så jag slipper förlora så mycket pengar när jag säljer sadeln.
Som exempel kan jag ta den bomsadel jag köpte senast. Den var enbart använd som invänjningssadel på en unghäst för när hon skulle börja rida så passade inte sadeln längre. Jag gav inte mer än hälften av nypriset för den sadeln och den var precis som ny :laugh:

Köpte en Equipe begagnad, ca 2 år gammal och den var bättre i skick än den visades på bild när den kom. Var noga innan och fick bilder i alla vinklar och säljarens hästs rygg med och utan sadel på och jag visste ju innan vad jag ville ha, bomvidd mm. Att veta vad man vill ha o vad som passar hästen och mig själv är nog förutsättningen för att det skall bli ett bra köp.

Jag skulle snarare vilja veta varför det inte skulle gå?

Hej TinyWiny!
Det var verkligen en bra frågeställning! Jag är så nyfiken på hur islandshästgurun resonerar i detta fall så jag måste fråga henne vid tillfälle.

Tack alla som svarade på min fråga! Roligt att läsa era svar och om era sadlar och sadelaffärer:)!

Går fint att köpa begagnat om man vet vad som kan passa.Vissa sadlar har en rakare bom och vissa mer svängd och du får kolla efter hur just din häst ser ut. Kan oxå vara knepigt med bomvidder. Det finns duktiga sadelmakare som kan justera in och stoppa om så att den blir bra anpassad till just din häst. Man bör heller inte glömma att sadeln kanske behöver justeras efter ett tag när hästen musklat sig mera så en bra kontakt med sadelmakare är viktig. Se upp för de som bara är ute efter att sälja det de själva för eller de som absolut säger att det enda rätta för din häst är en svindyr specialbeställd variant. Alltså´: ok att köpa beg. om man sen tar hjälp av en duktig sadelmakare att justera in den.

Varför skulle det inte gå att köpa begagnat ? Hästarna ändrar sig ju efter utbildningsnivå det är väl bättre att ha en sadel som passar än en som är ny.

Gör en redigering... Jo islandshästsadlar har utvecklat sig mycket på bara några år ...även andra sadlar har utvecklat sig mycket så hela sadel det beror väl på att du köper "rätt "sadel. "Rätt" sadel är väl en som passar dig och din häst och din ridning. Vad som är rätt för din tränare kanske inte är optimalt för dig.

Senast ändrad:

Går fint att köpa begagnat om man vet vad som kan passa.......... Alltså´: ok att köpa beg. om man sen tar hjälp av en duktig sadelmakare att justera in den.

Oj jag som köper begagnade sadlar som passar och säljer när de inte passar.

Går fint att köpa begagnat om man vet vad som kan passa.Vissa sadlar har en rakare bom och vissa mer svängd och du får kolla efter hur just din häst ser ut. Kan oxå vara knepigt med bomvidder. Det finns duktiga sadelmakare som kan justera in och stoppa om så att den blir bra anpassad till just din häst. Man bör heller inte glömma att sadeln kanske behöver justeras efter ett tag när hästen musklat sig mera så en bra kontakt med sadelmakare är viktig. Se upp för de som bara är ute efter att sälja det de själva för eller de som absolut säger att det enda rätta för din häst är en svindyr specialbeställd variant. Alltså´: ok att köpa beg. om man sen tar hjälp av en duktig sadelmakare att justera in den.

Hej Konstantin!
Hur gör sadelmakarna när det justerar sadeln? För Du menar inte vissa sadlar om ändringsbar bom via uppvärmning eller byte av koppjärn?
Häftigt att omstoppningen också kan skräddarsys efter hästen :)!

Nästa sommar är det nog dags för mig att köpa häst och då blir det islandshäst:love:! Har redan sett ut en... Hon blir sex år nästa vår och kommer ändra sig rätt mycket tror jag. Hon är sent tagen delvis pga. att hon inte varit mentalt mogen. Vad säger ni om att rida bomlöst på unghäst? Har läst att vissa unghästar behöver bomsadel (stod så i en sadelannons här på Buke), men jag vet inte varför?
Har läst mycket fint om Sensation-sadel till islandshäst, kan det vara nåt för en unghäst som har ovanligt rena gångarter men där styrningen är svårare? Mer info om hur hon är att rida har jag tyvärr inte.

Låter lite omständligt :)

Japp det är omständigt men man lär sig att passa in sadlar. nu har jag haft dessa sista länge faktiskt.

Vi har faktiskt ingen bra sadelmakare i närheten heller så att åka två - fyra timmar för att få tag på en sadelmakare är oxå marigt, dessutom dyrt. De har inte tid heller.

Kan du rekommendera någon bra sadelmakare ??

Senast ändrad:

Bor du i länet? Jag har en som jag är nöjd med, dessvärre säljer hon inte, men hon stoppar om snabbt och bra och hjälper till men utprovning, har inga "köer" för omstoppning eller småfix :) Tar 500 för att köra ut vill jag minnas :)

Fast nästan alla nya sadlar är permanentstoppade tycker jag. Så himla mycket kan man inte ändra på en sadels form även med ullstoppning. Bommen sätter huvudformen.

*KL*
Har nyss köpt mig en islandshäst och letar sadel. Har läst inlägg här och blir skrämd..
Det verkar vara ett väldigt stort utbud av sadlar och jag har ingen aning om vad jag ska ha...:confused:

*KL*
Har nyss köpt mig en islandshäst och letar sadel. Har läst inlägg här och blir skrämd..
Det verkar vara ett väldigt stort utbud av sadlar och jag har ingen aning om vad jag ska ha...:confused:

Jag rider både i en trditionell islndssadel och dressyrsadel med min häst.
Viktigast är ju att det passar

Mitt råd är att alltid köpa nystoppade sadlar så den inte är ingosad efter en anann häst rygg, och köp aldrig måttbeställda sadlar, för de är ju faktiskt mätta och sydda efter en exakt rygg. Och ytterst få hästar har exakt samma rygg i mått dessutom är ju även sadeln måttbeställd efter en viss ryttare och för att du som ryttare skall få ut de bästa av sadeln skall även du se exakt likadan ut som den som måttbeställde sadeln.

Så måttbeställda sadlar får fet bort hos mig iallafall.

Och begagnade sadlar som inte är måttbeställda skall vara nyomstoppade annars får de också fet bort.

Och jag skulle bara köpa begagnat från butik där sadeln är genomkollad av sadelmakare som kan sin sak. Dels kan man lätt ta med sin hästen och åka dit och testa många olika begagnade sadlar man får känna och klämma så att säga och provrida och man kan inte bli lurad på pengar osv.

Man läser så många gånger om privatpersoner som köpt saker över nätet från privata människor och blivit lurade och inte fått varan de köpt.

Sedan så tänker jag som så att, låna hem en sadel provrida och tro att den aksne passar och sedanköper man sadeln.
Jag är inte utbildad sadelprovare och anser mig inte ha den kunskapen att avgöra hurvida en sadel passar eller ej.
Man läser här inne på vissa trådar om folk som enbart via bilder säger till andra bukeanvändare att sadeln passar elelr inte. Vilket är helt idiotiskt för man akn inte se på en bild om en sadel passar eller ej för det kan va som så att den som sadlat lag den fel och får fel vinklar. Nä man behöver känna och klämma och se från alla möjliga vinklar och fvråer.

Så mitt sluttips är.. Ta kontakt med en sadelprovare som även har begagnat så får du den hjälp du behöver, men se till att sadelprovaren gått riktig utbildning och inte bara den som är p å2 dagar.

Utan det ska va en med måånga års erfarenhet och den utbildning som är flera år.

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 876
Senast: caballus
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 665
Senast: Lixiigirl
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 574
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30