Ojojoj, idag har jag blivit testad...

hjärter_dam

Trådstartare
Har en medryttarhäst som jag ridit i 5-6 månader nu. Tidigare har hon varit rätt så besvärlig, och ägaren förvarnade mig att hon förmodligen kommer att testa mig, förr eller senare.

Peppar peppar så har det faktiskt gått väldigt bra, ägaren tycker att vi passar väldigt bra ihop, jag gillar hästen jättemycket och vi åker iväg och tränar och det går jättebra. I början red jag bara på banan, sen började jag rida ut i skogen tillsammans med ägaren och senare tillsammans med min syster på ponnyn. Det har gått jättebra, hon är lugn och trygg ute och tycker att det är jättekul att få komma ut i skogen. Nuförtiden rider jag ut en hel del själv, och det har fortsatt att gå bra, fram till idag.

Det började med att vi mötte en hund, bara några hundra meter hemfrån. I vanliga fall reagerar hon inte alls för hundar, men idag tvärstannade hon när hon fick syn på den, vände helt om och ville gå hem igen. Jag gick in på en liten skogsväg, och vände henne så att hon fick titta på hunden tills den hade gått förbi. Hon blev lite stressad, och sen lugnade hon sig inte riktigt på hela rundan. Vägen vi rider går i en cirkel, och efter ungefär halva rundan vände hon helt plötsligt igen, rätt om och började takta. När jag vände henne åt rätt håll igen började hon studsa lite grann med frambenen, och när jag tryckte på så reste hon sig lite till. Då satt jag av och ledde henne en bit åt "rätt" håll, satt upp och red framfåt 10-15 meter. Där blev det tvärstopp, vändning på bakbenen, jag vände tillbaka henne och hon började studsa. Så här höll vi på en bra stund, allt som allt satt jag av 5 gånger tror jag. Det var halt och snöigt så jag vågade inte ta en riktig fajt med henne, och jag tycker att det är obehagligt när hon reser sig, men vi gick ju iaf den rundan jag hade tänkt mig, även om jag fick gå till fots en stund.

Gjorde jag rätt eller skulle jag inte suttit av? Sista biten kunde jag rida, men då taktade hon en hel del och slog med huvudet. Det är ju helt uppenbart att hon testade mig, hon var inte rädd för nånting och hon gick fram fint när jag väl hade suttit av. Vad ska jag göra nästa gång, om hon gör såhär igen? Eller ännu bättre, hur ska jag göra för att hon öht inte ska göra så igen?

/S. som känner sig lite feg och mycket svagare än sin viljestarka häst

Sv: Ojojoj, idag har jag blivit testad...

Tipsen lämnar jag åt experterna, men jag kan säga att jag tycker att du gjorde rätt som satt av med tanke på det hala väglaget.

Nu är jag ingen expert på detta, men jag kan ju berätta lite hur jag har löst samma situation med min medryttarhäst!
Jag började rida honom som 4.5 åring, innan dess var han mest promenerad av ägaren, samt lite skrittad och travad på banan pga att han hade slängt av sin ägare och hon inte vågade rida honom längre!

Jag började ungefär som du! Red de första gångerna på ridbanan, han skötte sig jättefint, red ut tillsammans med ägaren som red en annan häst. Han var lite på tårna, men på det hela skötte han sig bra. Sen en dag red jag ut själv i skogen. Han hade aldrig tidigare blivit riden själv i skogen och tyckte att allt var jätteläskigt.

Men vi tog det lungt, han fladdrade och flög omkring, backade så han nästan satte sig i det hala väglaget. Jag satt bara uppepå och följde hans rörelser, utan att varken rycka eller mana på framåt. Visade tydligt vart vi skulle när han väl lugnat ner sig, och gav mig aldrig. Å det gäller fortfarande, å nu har jag ridit honom i 9 månader. Han testar mig fortfarande då och då, å min princip är att har jag bestämt mig för att vi ska göra nåt så ska vi göra det!

Han har blivit stärkt i vetskapen om att han har fått göra det jag bett om, och inget farligt har hänt. Det har lärt honom att lita på mig. Blir hästen för svår, eller att man är rädd för att gå omkull kan man självklart sitta av, men problemet i sig är att hästen kanske litar på och lyder dig när du går framför eller brevid, men det är en annan sak att se dig som ledare när du sitter på ryggen!

Kan ta två olika exempel:

Min häst är/var rädd för bilar, men enbart när jag sitter på. Står jag brevid honom så går det jättebra! Där är det ingen mening att jag hoppar av när det kommer en bil, för då kommer han aldrig att ta sig vidare, utan jag förstärker känslan för att bilen ska vara farlig. För om jag måste hoppa av, då måste ju bilen vara otäck! Där håller vi fortfarande på och jobbar, varje gång det kommer en bil gör jag halt, har korta tyglar, utan att dra i munnen på honom. Är det trångt brukar jag gå ner i diket osv. Vi har nu kommit så långt att han står helt avslappnad och still när bilarna kommer. Nästa steg är att han ska kunna skritta trots bilarna!

Pållen är väldigt rädd för vatten, och allra räddast för broar med rinnande vatten under. Till och börja med kunde jag inte ens leda honom över en bro, han kastade sig handlöst bakåt och totalvägrade. Där har jag jobbat massor, bla genom att stärka min ledar roll genom andra övningar, men även genom att leda honom fram och tillbaka över bron. Varje gång vi har ridit den vägen har jag fått sitta av, leda honom fram och tillbaka 5-10 ggr, tillslut går han lugnt över. Sen övergick jag till att skicka honom över bron, dvs långt grimskaft och mana på honom medans jag stod kvar på andra sidan. Sist jag red den vägen skrittade jag fram till bron, och döm om min lycka när han skrittade över relativt lugnt och avslappnat!

Hästen ger sig så småningom när den märker att den stöter på motstånd, det handlar bara om att visa att det är du som bestämmer. Å om hästen försöker resa sig, vänd undan, ta tag i tygeln åt ett håll, hästen kan inte resa sig med böjd hals! Å driv på framåt!

Oj, vad långt detta blev. :o Hoppas du förstod något av detta svammel, pm:a om du undrar över något!

Broddar man inte när det är halt?

Är du säker på att hästen testar och inte är rädd för nåt/har ont ska du inte sitta av. Det blir bara svårare nästa gång hästen krånglar då.
I och med att du sitter av när den börjar tjafsa, fattar den det och det blir som en ond cirkel till slut.
Som MALINox skriver, reser sig hästen, var snabb med att ta tag i ena tygeln och böja halsen så tappar den balansen och kan inte resa sig.
Båda mina hästar har varit jobbiga att rida in, speciellt stoet som tog ca 7 månader att få att skritta rakt fram på lång tygel på alla fyra och inte på bakbenen.. hon är en ängel att rida idag, går fram överallt. Allt mitt jobb med henne har verkligen lönat sig, visst är hon het och busig men det får hon vara.
Valacken testar fortfarande, tar tillfället i akt, när man minst anar det. Kan vara att han ser andra hästar i hagen, då helt plötsligt måste han vända :rofl:

Jag håller med. Problemen blir bara större om du börjar sitta av. Dessutom om hästen är lite fladdrig är det riskmoment i att sitta av och på. En ridkompis för några år sen envisades med att sitta av när hästen vägrade att gå förbi saker. Våra unga hästar var ungefär lika fladdriga för nya saker och hon hoppade av. Det slutade vid ett tillfälle med att hästen lyckades hoppa till så att hon ramlade, hästen blev ännu räddare och trampade rakt över henne med en fot i hennes mage. Hade inte min nhäst stått där hade den stuckit hem och där hade hon legat ute i skogen.
En annan gång, och sista gången hon använde den metoden :crazy:
hoppade hästen iväg när hon skulle sitta upp, hon blev hängande i stigbygeln och bröt foten innan hon kom loss. Den gången var hon ensam ute och hade ingen mobil med så att hon fick släpa sig till ett hus med bruten fot medan pållen upprörd sprang hem.

Alltså, jag skulle inte ens våga hålla på att hoppa på och av hela tiden.

Om hästen är ung och osäker för att börja gå ut ensam, prata, sjung hela tiden, visa att du är där, och du är lugn. Om den bara testar, gör som du fått rådet om ovan och klipp till i rumpan ett hårt bestämt rapp.
Jag hade en hingst som när han testade och vann (vilket had ehänt med tidigare ägaren) då blev han osäker Han klarade inte att vara ledaren, men han testade och när det då gick blev han mycket osäker och spänd. Jag märkte att ju mer jag satte ner foten för hans dumheter, ju tryggare och lugnare blev han, och han slutade ha ens tressad uppsyn och gick fram lugnt och avslappnat. Kan tillägga att han egentligen inte alls var en ledartyp.

Min bästa bäst någonsin var däremot mycket ranghög och hade inga problem med att bestämma. Honom fick jag "lura" runt konflikterna för att han skulle acceptera mej. MEn när han väl gjort det och att jag var hans människa som fick bestämma över honom då fanns inte bättre och tryggare kompis.
MEd "lura" menar jag att ligga före och räkna ut vad som kommer och se till att han inte fick chansen. En och annan gång måste jag markera hårt men det resulterade oftast i en prestigekamp där han var villig att slåss till döden och han njöt av att strida. Det gällde att välja striderna och vara smartare, helt enkelt. :cool:

Nu är nog inte din häst sån, det har ju fungerat för er tidigare. Det låter mer som en häst som blir osäkrare om hon kan ta över ledarskapet. Hon vill ha dej som trygg ledare, utlämnad till sig själv blir hon stressad och vill gå hem. Det är min tolkning.

Långt svar, men jag menar att du ska försöka vara lugn, ligga före och var beredd på att ta striden, och hoppa inte av.

hjärter_dam skrev:
Gjorde jag rätt eller skulle jag inte suttit av?

/S. som känner sig lite feg och mycket svagare än sin viljestarka häst
Det funkade INTE på min häst. Jag blev testad på ungefär samma sätt som du beskriver. Jag började sitta av och leda hästen fram och tillbaka förbi det "kritiska" stället. Hoppade upp igen och försökte rida förbi. Det gick inte, så jag hoppade av igen osv... Det hände hanska många gånger att vi höll på i över en timme och upp till 10 avsittningar innen jag äntligen kunde rida förbi. Men på sikt löste det absolut ingenting. Nästa gång var det likadant, fast ännu värre. Det som från början var lite backningar blev snart till att han lättade fram. Eftersom jag gick på honom då ställde han sig bara högre och högre. Perfekt sätt att skrämma matte tyckte han!

Jag insåg att jag var tvungen att ta kampen från ryggen, eftersom det inte var något problem från marken. Att jag öht VÅGADE var att jag hela tiden kände att han inte ville mig något illa. Han försökte aldrig kasta av mig nån gång, utan han ville bara skrämmas för att få som han ville. Det gick så långt att vi inte kunde gå från stallplanen ens...

När han ställde sig upp drog jag runt honom honom med höger tygel samtidigt som jag kraftigt gick på med både spö, sporrar och röst. Efter ett varv på liten volt skulle han gå framåt, men det gjorde han så klart inte utan ställde sig upp igen. Lite högre. Samma procedur igen och det blev bara högre och högre stegringar för varje gång, ända tills han stod rakt upp... :crazy: 7-8 varv krävdes för att han skulle gå framåt. Efter 50 meter försökte han igen, men omedelbart drog jag runt honom och gick på honom hårt igen. Efter ytterligare 100 meter försökte han igen och jag gjorde samma sak. Efter det gjorde han ALDRIG om det!

Jag hade säkerhetsvästen på mig och hade tagit med mig folk ut för att de skulle kunna rycka in om det skulle hända något. Stegrande hästar är inte att leka med... Jag kan också erkänna att jag var totalt LIVRÄDD när jag gjorde detta, men ilskan var som tur var ännu större. Jag hade laddat inför kampen precis hela dagen och det bara sprutade adrenalin ur öronen på mig. Jag är glad över att jag löste det själv och på bara 10-15 minuter. Från första antydan till testning tills detta hade det gått 5 månader. Alldeles för lång tid... Men jag blev också rädd när han började ställa sig...

Lycka till...

Svarar alla!

Tack så hemskt mycket för alla bra tips och all er hjälp!

Till att börja med så är jag helt säker på att hon inte var rädd. Hon är mycket tydlig i sitt kroppsspråk och visar väldigt tydligt vad hon tycker och tänker och om hon är rädd eller inte. På sätt och vis hade det varit lättare om hon hade varit rädd, för då räcker det ju ofta med att vara lugn,trygg och bestämd. Nu var det helt klart testning. Åkte iväg och tränade igår eftermiddag, och befarade att hon skulle bete sig liknande där, men inte! Hon var en liten pärla, hoppade som en katt, var pigg men inte het och lyssnade jättefint på mig. Jag berättade för min tränare vad hon hade gjort, och han småskrattade lite och sa att det var typiskt henne, och så sa han "jag hoppas att du testade tillbaka". Nästa gång tar jag med mig ett spö, och jag tänker inte sitta av om jag inte absolut måste.

På tal om underlag, halkrisk och broddar så är hon oskodd, och därför inte broddad.

Jag hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse, men nu är jag ju lite bättre förberedd.

Tack igen för alla kloka svar!

Jag tycker det verkade som du löste det på ett bra sätt, med tanke på omständigheterna.:b ow: Hade underlaget varit bättre så kanske det vore bättre att inte sitta av. Om underlaget är bättre (nästa gång OM det händer) så försök att få henne i trav istället för att skritta då hon hittar på dumheter. Och tänk på att en häst som rör sig framåt inte kan stegra.

Har en kompis som alltid tagit för vana att sitta av sin foderponny då han inte vill göra som hon. Resultatet har blivit att han är jätte snäll att hantera från marken, men han "bråkar" fortfarande lika mycket då hon sitter på honom (även om han blivit mycket bättre sen hon tog honom, men nu verkar allt bara stå stilla) Jag har ridit denna ponny 2 gånger och jag kan säga att det inte är lätt när han håller på som han gör, han vägrar gå åt ett håll, ställer sig på bakbenen (har stegrat över mer än en gång) Bara så alla vet så hade denna ponny inte ont nånstans utan han fick "bara" en dålig start på livet. :crazy:

hopps! Låter som min häst.. ska ta hjälp av andra så jag får sällskap så ska jag ladda adrenalin och ta fighten! I går började han hemma så snart jag satt upp.. :crazy: Dock händer detta inte när jag är någon annan stans än på stallplanen

malinsky skrev:
I går började han hemma så snart jag satt upp.. :crazy:
Då har det gått väldigt långt och dags att göra nåt åt det... Ska du ta kampen en gång för alla är det SUPERVIKTIGT att du INTE ger dig!! Annars blir det bara ännu värre... Hästar är listiga djur...

Sirisiri skrev:
Då har det gått väldigt långt och dags att göra nåt åt det... Ska du ta kampen en gång för alla är det SUPERVIKTIGT att du INTE ger dig!! Annars blir det bara ännu värre... Hästar är listiga djur...

Jag fick lov att hoppa av först, (igår) då han var på väg in i farstun hos de som äger stället.

Innan jag hoppade upp igen så "tömkörde" jag honom från stallet och runt rundbanan och också upp på byvägen som är ett stort problem enl honom.. (Leder jag vid huvudet eller framför så är allt alltid ok, tömkör eller sitter på vid stallet = protester) han protesterade lika mkt men jag redde ganska snabbt ut det och han gick utan protester till slut. När han (och jag) hade lugnat ned sig och gick snällt utan att ens försöka att protestera så hoppade jag upp igen. Han protesterade lite grann, och sedan gick han bara.. som om inget hade hänt!

Inser att jag måste ta en ordentlig fight.. jag har tidigare alltid "vunnit" men det har trappats upp, och igår var första gången jag fick hoppa av. Har jag loosat ordentligt i hans hästögon iom att jag hoppade av igår tro?

malinsky skrev:
Har jag loosat ordentligt i hans hästögon iom att jag hoppade av igår tro?
Det beror nog helt på hästen. Min häst gav sig aldrig! Han ifrågasatte ALLT! Testade på ALLA sätt! Med jämna mellanum fick han för sig att prova om det ev skulle gå att plöja iväg istället för att svänga runt för att man skulle kunna sätta tillbaka eltråden när man skulle ta in honom från hagen. Han provade alltid med någon annan än mig, och det funkade ju såklart eftersom de inte var beredda på det. Sen höll han på i några dagar. Då fick man säga åt folk att bara lägga grimskaftet äver nosen, då funkade det bra. Sen var han snäll i några veckor innan han kom på att han skulle testa igen.... Han var hanska påhittig! :D

En sån häst måste man ju vara stenhård med. Det där vid grinden är ju ett mindre problem (men irriterande!) som lätt går att lösa. Men när man sitter på så är det ju mycket svårare. Min häst tyckte definitivt att han hade vunnit när jag satt av, eftersom det snarare blev värre nästa gång. Jag tror att du känner vad som gäller för din häst. Jag behövde t.ex bli RIKTIGT, RIKTIGT arg för att han skulle stå stilla när jag klippte honom, sen stod han som ett ljus. Andra hästar kanske det räcker att bara säga till en gång med rösten.

Har man en häst med enorm vilja som är stenhård i psyket så är det inte säkert att man klarar en riktigt fight, bättre då att överlista! Börjar man bråka så får man ju inte ge sig! Jag hade en häst som uppförde sig lika, till slut ryggade jag förbi det "farliga" (som ju egentligen inte var farligt) Och att driva frammåt som fler av er råder till, hur gör man det när hästen bara backar och reser sig, inte alls lyssnar till skänkeln???? Ska man spöa den förbi så måste man ju vara beredd att ta en riktig fight och veta säkert att man går vinnande ur den!
Jag fick hålla på med mitt backande ganska länge, ridturerna var inte roliga, ibland ryggade vi mer än vi gick frammåt, men han lärde sig till slut att det inte hjälpte att tjafsa och det blev en trevlig ridhäst till slut!

Då var ju det ett lampligt sätt för din häst. Det finns nog ingen universallösning, men precis som du säger att ska man ta en fight måste man vara säker på att vinna den. I mitt fall kom min häst på att jag fortare gav mig om han ställde sig upp mot om han backade, därför slutade han backa och bara tillämpade stegring... När man då inte kom från stallplanen, utan började så fort man bad honom gå framåt så fanns det inte så många val än att ta kampen... Jag provade att backa förbi det "farliga" stället massa gånger, innan han började stegra, men det funkade inte på min häst. Som sagt, han tog till ett annat knep istället.

Jäkla hästar att hålla på! :devil: ;)

Sirisiri skrev:
Det beror nog helt på hästen. Min häst gav sig aldrig! Han ifrågasatte ALLT! Testade på ALLA sätt! Med jämna mellanum fick han för sig att prova om det ev skulle gå att plöja iväg istället för att svänga runt för att man skulle kunna sätta tillbaka eltråden när man skulle ta in honom från hagen. Han provade alltid med någon annan än mig, och det funkade ju såklart eftersom de inte var beredda på det. Sen höll han på i några dagar. Då fick man säga åt folk att bara lägga grimskaftet äver nosen, då funkade det bra. Sen var han snäll i några veckor innan han kom på att han skulle testa igen.... Han var hanska påhittig! :D

En sån häst måste man ju vara stenhård med. Det där vid grinden är ju ett mindre problem (men irriterande!) som lätt går att lösa. Men när man sitter på så är det ju mycket svårare. Min häst tyckte definitivt att han hade vunnit när jag satt av, eftersom det snarare blev värre nästa gång. Jag tror att du känner vad som gäller för din häst. Jag behövde t.ex bli RIKTIGT, RIKTIGT arg för att han skulle stå stilla när jag klippte honom, sen stod han som ett ljus. Andra hästar kanske det räcker att bara säga till en gång med rösten.

Jag ska ta fighten i helgen när det är ljust ute och jag kan få sällskap. Jag har fått rådet att ta på en graman för att minimera förutsättningarna för honom att resa sig, samt att jag tränar lydnad från marken först innan jag sitter upp. Håll gärna en tumme eller två för mig/oss. I all övrig hantering så är han som ett lamm, därför blir jag lite förvånad över detta plötsliga testande han gör! och bara när jag sitter på/tömkör.

I kväll ska jag gå med mitt obäke till paddocken och ha dressyrträning.. DET ska bli kul i alla fall :)

Tycka till och tala om hur det går sen!! :bump:

Sirisiri skrev:
Tycka till och tala om hur det går sen!! :bump:

Gramanen hjälpte mig till att orka flytta kroppen som var på väg att resa sig (annars har han haft huvudet uppi det blå och jag har suttit och inte haft ngn inverkan alls) sedan hade jag SPORRAR som jag använde.. inget våldsamt, men jag använde dem, ja!

Detta gjorde jag i ridhuset där han annars har bara protesterat lite, och nu körde han på en hel del faktiskt..

Men snacka om att han gav sig snabbt! Han testade några gånger till i ridhuset, men det blev ingen jätteuppvisning, till slut kändes det bara som en antydan till resning. Då bara skänklade jag på honom lite så var ögonblicket över. När jag dagen efter skulle rida ut och beredde mig på en riktig "fight" på stallplanen så travade han bara snällt mot vägen. Han började gå mot hagarna, men jag styrde honom dit jag ville och klämde lite med skänkeln (ja, sporrar då också)

Han gick framåt som om han aldrig hade bråkat.. ever! Och gramanen behövde jag inte använda på hela ritten, och inte heller sporrarna.

Jag är överlycklig att han var så "lätt" att övertyga. Nu ska jag inte ropa hej än, för gramanen och sporrarna kommer att få sitta på några vändor till när jag ska iväg. Men fördelen är ju att om jag inte behöver, så används de inte heller.

Tack för peppningen, nu känns det kul att vara hästägare igen :D Trodde att han skulle vara mig övermäktig och få sälja honom :cry:

Gud vad bra!!! Jättekul!! :bump: :banana: Det gäller bara att övertyga hästen om att man inte är rädd och inte tänker ge sig!

Hej!
såg att du hade lite problem med din häst.Jag har själv haft liknande problem med hästar som jag tränat.en av dem var en tinkerhäst.Henne hade jag deremot bara ridit en gång.hon försökte hela tiden vända och bocka av mej osv. så jag fick leda henne nästan hela vägen.

Det första jag tycker att man ska tänka på med en häst som beter sig så är att om man t.ex. möter något som hästen uttrycker sig är skitläbbigt är att lungt och fint fortsätta samma väg(ellr en annan väg)förbi det "farliga" och inte bry sig om det.Det man faktiskt inte ska göra är att låta hästen stå och kolla på det eller låta den gå fram och titta.Det brukar hästen mer se som ett straff, eftersom att ledarstoet gör så att när det är något farligt i farten så låter hon den häst som är i lägst rang gå fram och undersöka faran.

En sak du aldrig ska tänka när du är med hästen är tex detta: "Det här ska bli en fight mellan mej och min häst som jag ska vinna".
tänk istället att det ska vara ett hopp om att vinna din hästs förstroende och tillit...glöm alla spön sporrar osv. tänk istället att du ska vinna förtroende för hästen ;) .

Jag har otroligt mycket mer som jag vill skriva men det får inte plats här.
men det finns en bok som heter "från mina händer till dina"(av Monty Roberts) som jag absolut tycker att du borde köpa.Där står det jätte många andvändbara tips:)

Tack för ordet:bow:

//Poco

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama