Ojoj, kasst proteinvärde i mitt hö

L

Liquid Diamond

Fick analysrapporten på höet idag. Det var som jag befarade - att det är ett proteinvärde i det som är pretty useless...

Mina hästar är en unghingst på 10 månader, Arabiskt Fullblod, och en 19 årig Islandsvalack som har ganska lätt att lägga på hullet. Islandshästen tränas inte alls och dom rör sig väldigt lite i hagen, däremot är det kallt klimat här uppe och dom har ett ganska kallt stall.

Unghingsten har fått 3 kg Nya Krafft Groov och ätit runt 7 kg hö per dag.

Islänningen äter lite mindre hö, 6 kg kanske och får 0,3 kg betfor per dag.


Höets värden:

TS - 4%
MJ - 7,5
Smrp - 33
Ca - 2,4
P - 1,7
Mg - 0,8

Kollade upp nuvarande foderstat med Hippcampus program och den hade underskott av det mesta, som jag befarade.

Nu tror jag att jag skulle uppskatta lite hjälp, för jag försökte lägga in andra foder i beräkningarna men allt blev bara dåligt.

Someone? :crazy:
 
Sv: Ojoj, kasst proteinvärde i mitt hö

Oj, man kanske ska använda g/kg ts när det gäller energin och proteinet :o

Isf kanske det inte är lika illa...?

Smrp/TS - 39
MJ/TS - 9,0

Såg nu också att det står 4% på TS, haha, min 8'a funkar dåligt, det ska självklart vara 84 :o ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ojoj, kasst proteinvärde i mitt hö

Nej, du ska räkna med siffrorna per kg foder.
 
Sv: Ojoj, kasst proteinvärde i mitt hö

Du har en kvot på 4,4 som ju inte är så jättebra... Men det går att rodda till med proteintillskott! Har själv haft ett hö med en kvot på 2,4 och visst gick det men det kostade lite...

Räkning av foderstat lämnar jag över till de som gör det betydligt snabbare än jag! :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Ojoj, kasst proteinvärde i mitt hö

Oki..

Kanske ska fundera på typ Krafft Protein?

Måste räkna lite på detta, är Hippocampus ett bra program för foderstatsberäkning eller finns det andra som är bättre? *newbie*
 
Sv: Ojoj, kasst proteinvärde i mitt hö

Hippocampus program är svåranvänt om man inte har lite koll själv på vad som är rimliga värden och hur man rättar till de orimliga. Det kan dessutom "varna" för värden som faktiskt är helt rimliga, t.ex proteinrikt grovfoder. Svårt för nybörjare, alltså.

Jag gillar Optignägg bättre, men det är lite väl petigt på decimalerna ibland. Finns på Freefarm.se

Annars kan jag kanske hjälpa dig senare, men jag måste tyvärr gå nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp