Ojdå...tips

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Fick idag ett samtal av min far som pratat med en bekant. Vi får möjligheten att leasa (jag) en jättefin sjuårig valack. Han har 15,6 i rekord och dösnäll verkligen. (Gjort 37 starter utspritt på 4 år)

Hästen har aldrig fått de bästa möjligheterna att utvecklas och visa sin kapacitet. Ägaren är hur snäll som helst men börjar bli till åren och ha tröttnat på hästen. Han har gjort några starter i år med en andraplats som bästa placering.

Hästen HAR kapacitet, han är stor och rejäl. Han har gått 15,2ák(riktigt dåligt väder och banan va verkligen värdelös) med pappa vid vinst förra året så han kan ju.

Problemet är att han känns otroligt fin för att sedan aldrig växla tempo på upploppet (hände i senaste starten vilket fick ägaren att vilja slakta hästen. Vi erbjöd oss då att ta honom).

Hästen behöver:
1. Ordentligt med mat
2. Träning i mängder (funderar på mycket ridning,klättring mm)
3. miljöombyte

Hur tränar man en sån häst?

Kan de vara nått för den här hästen? Viktigast tror jag är att gnistan och viljan kommer tillbaka. Hästen är för det mesta tränad ensam. Tanken är även att han ska kunna testas i monte. Men innan jag vill göra det så vill jag ha grunden, både ridmässigt (klättra,markarbete mm) och körmässigt.

Tips?

Sv: Ojdå...tips

Tycker det låter som att du redan har det klart för dig...:grin:

Oftast tänder just sådana här hästar till bara på ett miljöombyte, det kan nog bli bra. Kanske den har varit i tuffa gäng och behöver matchas så att den känner sig stark och att den "rår på" andra hästar in i mål?

Träna intervaller huvud not huvud med annan häst, det brukar tagga upp dom! Risken blir dock att det går för fort då, så håll koll på klockan!!!:rofl:

Lycka till!

Jo, det har jag väl till viss del. Har tränat travare sen jag va 10...men samtidigt är de kul att diskutera, höra vad andra har att säga.
Hästen har tränats till 80% på travbanan också. Vi har fina ridvägar där jag bor men de krävs endel av hästen för att ta sig dit...

Funderar på att endast ridträna i låga farter på travbanan (finns skogsslingor och vägar ute i skogen). På sommaren är de lättare hemma. Sen kan man köra "jobben" på rakbanan.

Problemet är att vi inte har en häst i samma klass som denna.Fast iofs är de ju inte meningen att de ska gå max på rakbanan heller.

Sen har jag läst någonstans att med hästar som stannar på upploppet / inte växlar tempo ska man köra den snabbaste biten i början och sen hålla in på upploppet. För att de ska känna att de VILL springa där sen? Men jag vet inte? Tänkte senare sen när vi lärt känna varandra mer köra provlopp också, långsammaste klassen och bara ligga i klungan. Då bör ju hästen förhoppningsvis vilja sen när den väl får löpa ut...

stannar hästen på upploppet betyder det väl ofta att de inte viljan at gå fram = inte tycker det är kul.

jag skulle inte träna alls på banan, utan enda gången hästen är där är vid snabbjobb och lopp. Miljöombyte in i minsta detalj, förutom foder då, för att spara hästens mage. Ridträning i skogen, på rakbanan, ev lite dressyr - se till att hästen hittar livsglädjen

Gar den med annan hast i hagen?
Har markt pa flera av mina att de gatt fran "ta stoppare" till kampar nar de varit tvugna att "slass" for maten och haft en kompis i ur och skur.

Ar det en gammal garvad ngt "insnoad" tranare kanske man kan kolla pa en sa "enkel" sak som utrustningen. Manga glommer bort elementara saker som huvudlaget har jag markt.

Frågan är om han inte alltid gått själv då han varit jävlig mot andra hästar. Men de kan jag ta reda på mer imorgon då hästen ska provridas.

Anym:
Banan är no way för alla de hästar jag tränar. Ska de upp på banan ska de ändå inte vara några tokjobb utan helst ska hästen bara hänga med och tycka de är enkelt/kul.

Ridas mycket ska han göra, kan ju hända han tänder om i monte vem vet. Kommer bli svårt att inte åka och träna på själva travbanan vintertid men jag kan ju hålla mig ifrån rundbanor. Finns ju skogskbana och stigar ute i skogen.
Sen stannar han egentligen inte, men han växlar inte tempo. Han bara hänger med. Ska ta hem massören direkt när vi fått hem honom också, så hon får känna på honom.

Tack för tipsen iaf :)

Så din egentliga fråga är om det går att göra en stark ospeedig häst speedig?

Det är ju inte så enkelt, då MÅSTE du ju träna tempoväxlingar men jag skulle göra det på korta korta bitar.

Annars så kan ju långlopp vara något för dem som inte är så speediga.

Tillägg: Och du måste verkligen se till att "motorn" funkar bra, utan bra funktion i påskjutarmusklerna är det nästan omöjligt för dem att växla tempo.

Senast ändrad:

hur har den förra ägaren tränat? eftersom han var trött på det kanske han inte tränat så seriöst.

hästen har säkert kapacitet, men han kanske helt enkelt blir trött i loppen? han kanske får mjölksyra och att det är därför han stannar? att han är otränad? visst, hästar som inte har rätta viljan brukar ju med göra så men det behöver ju inte betyda att det är hans problem. dessutom verkar det ju som han saknar styrkan och speeden.

kör korta intervaller med honom? jag tror nog att du ska satsa på att träna smartare med honom, tror faktist inte att du kommer kunna ändra på honom om du bara "lallar runt". visst, jag kan ha fel, men det låter som han inte har riktiga styrkan.

Tänker absolut inte lalla runt, men vill ha ordentliga muskler på hästen. Just nu har han inte många (om han ser ut som han gjorde sist jag såg honom). Ska rida honom imorgon och se hur han känns (ser ut).

Intervaller ska han gå, styrka ska han få mer om de är de han saknar. Förra ägaren har mest kört plant och runt. Ibland intervaller själv.
Tror hästen behöver regelbunden träning, vi vet inte hur de sett ut på den biten den sista tiden. Men hoppas iaf de finns något mer att ta fram i honom. Ska bli kul att få träna egna hästar igen iaf :)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama