ojämt musklad...

C

chilipop

Hej!

Min ponny har mer muskler på höger sidan än vänster (märks tydligast på ryggen) :o . Ska man rida mer i vänster varv då eller höger varv för att muskla andra sidan lite mer???? Tacksam...

Sv: ojämt musklad...

Håller med Cajsa, se över utrustningen, absolut sadeln, den kanske ligger lite dåligt och motvärkar hästens vänstersida?
Och när du tränar nu, rider du lika mycket i båda varven och tränar båda sidorna liksidigt?

Tack! ska helt klart ta ett titt på sadeln! Men om man säjer att man vill ha mer muskler på en sida (ex. högra) ska man rida mer i höger varv eller vänstra?????

:confused: :confused: :confused:

Börja med att kolla så att du sitter rakt över hästen, och nej du ska inte jobba mer i ena varvet, bara mer intensivt. Gör skolor och liknande.

Kan vara så att hästen är sned i ex. korset, varpå det blir omöjligt att muskla sig liksidigt. Ta hjälp av en equiterapeut eller dylikt och räta ut alla snedheter, så kommer musklerna på plats "av sig själv"...

man skal i först hand ringa veterinären så man inte missat de små,små signaler hästren sänder ut på att någt gör ont,tex håller mer i ena tygeln,svårare att böja,kör ut bogen osv..
clearar veterinären hästen s har de ofta tips..annars behandlar man,funbderar över om sadelnkan vara boven(kollas med en veterinär som är duktig el aukt sadelmakare) och vad man sjäölv gör för att framkalla det...

men ring du veterinären först..är den så synligt oliksidig så är dte nbågot som inte stämmer

Thina

Jag hade exakt samma problem som du för ett år sen. Dels berodde det på sadeln men mestadels berodde det på att jag var sned i kroppen. Så med hjälp av en ny(bättre passande) sadel och ett antal massage-behandlingar så har vi blivit mkt bättre och hon är nu återigen bra musklad på båda sidor.

Jag har oxå haft det problemet...Jag tog ut en equiterapeut och hon sa att sadeln inte var bra. Jag red sedan barbacka ett par månader och bytte sen till en bomlös. Plus att jag fick en massa stretch övningar att göra :)
Jättebra, nu funkar allt mycket bättre :)

Min travare var likadan, men jag longerade honom med inspänningar och red med inspänningar mest i högervarvet så att han jobbade med vänster sida. Nu är han jämt musklad. Det hjälpte på honom.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama