Ojämn i gången

Megs

Trådstartare
I förrgår började JJ kännas lite konstig när jag red, inte halt men mest lite ojämn. Det kändes bara lite men stallkompisen som stod på backen sa också att han såg lite konstig ut. Efter att ha ridit (travat) i ca 10 min så gick han bra igen och var inte ojämn. Igår kom medryttaren (hon har inte särskilt mkt hästerfarenhet) utfarande från stallet när jag kom upp och sa att han var halt. Medryttaren hade travat upp honom för ridskolechefen, jag gick o pratade med henne som sa att han inte var direkt halt men att hästen som sagt såg lite ojämn ut. Medryttaren red mao inte alls utan hade satt in hästen igen så jag vet inte om han hade varit OK efter lite mer uppvärmning. Jag tänkte prova rida/longera lite i em idag för att känna på honom o för att kolla om ojämnheten släpper efter ett tag.
Hästen är ett 10årigt fullblod (fd galoppör) som är under omskolning / igångsättning. Han har ridits lätt 4-6 ggr/vecka sen första veckan i april (i början bara skritt o lite trav sen har vi trappat upp lite efterhand) o innan dess hade han varit avställd sen i september -06. Han har inte varit direkt ojämn förut när jag ridit men han är en häst som alltid verkar behöva värmas upp ordentligt innan han känns OK.

Har nån vettig person där ute en idé om vad som händer? Tror ni att han kanske bara har typ träningsvärk och att det nu börjar visa sig lite när vi trappat upp intensiviteten på ridningen lite eller tror ni att det kan vara en ev hälta? Hästen är inte varm / svullen / öm etc i något ben. Ska jag prova att ge honom ett par dagar ledigt för att se om det hjälper?

//Megs

Sv: Ojämn i gången

jag hade gett hästen ledigt några dagar och sen om de inte hade släppt så hade jag ringt en veterinär som hade fått kolla på han... lycka till

Sv: Ojämn i gången

Vid såna hältor/symtom brukar vi låta hästen vila (gå i hage som vanligt) ett par tre dagar därefter se om det släppt. Blir det värre ring veterinären. Har det inte gett med sig efter några dagar bör det vara något som är knas, men annars kanske han bara sträckt sig i hagen, vrickat till lite eller så.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 859
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 562
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka