oinriden/ohanterad 4åring. tips?

L

limited_edition

ska köpa en val-02 alltså fyller han fyra efter nyår. undrar hur ni skulle göra med inridning, viloperioder mm? nån som har tips? nån som har stor erfarenhet av unghästar som kanske kan berätta lite om hur ni gör med träning mm? alltså hur ofta ni håller på meed hästen, vad ni gör mm?
vore supertacksam för svar! :)

Sv: oinriden/ohanterad 4åring. tips?

Hur menar du med 'ohanterad' ? Jag tänker på en häst som knappt är gjort något med inte ens på marken.
När det gäller att starta igång anser jag att man ska pyssla mkt från marken från början :)

med ohanterad menar jag ungefär som de låter, hihi.. nej men han kommer ursprungligen från ett stuteri i danmark som nu är nedlagt sen har en kille där haft honom i sitt salustall och han har bara gått i hagen där vad jag vet...
jadå, de blir mycket pyssel och sånt.. :) han ska må som en prins ju...

Jag skulle börja med att leda honom i grimskaft, tillls att han lyssnar på dej ordentligt. Stannar när du ber honom, står STILLA när du vill, "går fot" osv
Men det är ju min tanke.. Jag är allergisk mot hästar som inte kan stå stilla.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter? Jag har bara vana av elrep...
Svar
8
· Visningar
4 683
Senast: mizzmaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama