_saga_

Trådstartare
Vad finns det för olika ohyra på våra katter och hur yttrar det sig?
Skabb, lös, ringorm finns det på katt?
Fyll på och skriv om era erfarenheter!

Sv: Ohyra

Vad finns det för olika ohyra på våra katter och hur yttrar det sig?
Skabb, lös, ringorm finns det på katt?

Erfarenhet av:

Örskabb. Ser ut som kaffesump i örat och kliar. Måste absolut behandlas pga att det plågar katten, risk för sekundärinfektioner och att den äter sig inåt till balansorganen. Torka ut öronen med barnolja och tryck ur en tub Stronghold (recept) i nacken. Alla katter måste behandlas för det smittar. Kontakta vette för råd.

Fästing. Använd Frontline (Receptfritt) under säsong så slipper kissen otäckingarna. Sitter ofta runt halsen och i tunna pälsen mellan örat och ögat.

Rått- och fågelloppor. Det får alla katter som jagar, speciellt under våren när de kläcks. Har inte hitta några höst och vinter, bara vår och somar. Inte lätta att upptäcka. Helt ofarliga för både katt och människa, kan inte föröka sig annat än på sitt värddjur. Brukar kräla runt i den tunna pälsen mellan örat och ögat. När man försöker fånga dem hoppar de iväg snabbt som attan. Kissen kan få eksem av loppbetten och de kan även överföra nåt slags bandmask. Digerdöden finns inte längre, så oroa er inte för nåt sånt. Har blivit biten och det gör överraskande ont för en så liten insekt. Frontline eller Stronghold i nacken, så slipper kissen loppor och du slipper få in dem i huset.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ohyra

Mjällkvalster. Små kvalster som ger klåda och mjällig päls. Behandlas med Stronghold (och städning hemma).

De kan även bita människor. De lever inte på oss men vi kan få bett som är väldigt karakteristiska: de sitter i en grupp på fem-sex stycken, är ilsket röda och kan klia nåt jävelusiskt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
415
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
183
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka