Z

Znozan

Jag har hittat någon form av ohyra i manen på mina hästar. Under tiden jag försöker få tag på en vet. så vänder jag mig till er....

Något väldigt smått kryper i huden i mankammen på pållarna. Krypen är väldigt ljusa och lite randiga. Hittar inga sår i huden, det verkar inte klia allt för mycket heller. Visst kliar det, men inte så att dom är mer irretarede över det än tex flugor.
Tips på vad det kan vara. Någon sa att hästar INTE drabbas av löss (vilket var min första tanke) stämmer detta.
Finns det något på Apoteket. Kan man använda hundprodukter, tex schampo eller liknande.

Och sedan har vi det där med fästingar. Finns det någonting överhuvudtaget som funkar mot det? Jag har plockat MASSOR, dom sitter överallt. Har to.m plockat bort ifrån karleden.

Tycker inte om sommaren just nu.......

Sv: Ohyra

Är inte rätt person för att svara på detta, men jag kan säga att hästar KAN får löss, precis som andra djur.

Löss!!!!!!
använd switch på hästen och tvätta med dermocan eller vad det nu heter och se om det försvinner....

Advantage vet funkar också. Är egentligen till hund. (köpte sto med föl för två år sen och fölet var full med pälsätare vid leveransen..) Man tömmer en pipett i nacke, en i manke och en i svansrot...

Tackar för era svar. Har varit och köpt Switch, så är det bara att vänta och se. Vet inte hur lätt/svårt det är att bli av med dessa?

En annan fråga. Dessa pälsätare, är dom ljusskygga? Går en skimmel med mina grabbar och han har ingeting. Inte ens fästingar.....

Liknande trådar

Hästvård Islandshäst som är uppstallad som i föbindelse med pälsfällning började klia manen (ca februari- mars) Vet man inte att hon har klåda så...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: Yrja
·
Hundhälsa Min lille bichon havanaisvalp på 15 veckor har sen typ två veckor tillbaka plötsligt börjat klia sig massor. Först tänkte jag inte...
Svar
15
· Visningar
6 371
Senast: Freyja_bus
·
Hästvård Hej! jag är lite orolig då min häst har fått någon typ av ohyra i pälsen men vet inte riktigt vad det är jag letet lite på nätet men...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: HH_gullet
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve