Praefatio

Trådstartare
Grannstallägaren, en halvknepig gammal travgubbe, har ett gäng shetlandsston som han tar föl på. Travgubben är egentligen inte elak men han är väl inte känd för att ta perfekt hand om sina hästar tyvärr, ni vet ju hur det brukar vara... Nu går de dock i en enorm, jättebra lösdriftshage med lagom mycket att äta för fölmärrar i shettisformat så bortsett från att de inte "används" eller borstas så har de det helt okej.

Jag och min medryttare var nere och pratade med det nya fölet och passade på att klappa stona. Jag lade märke till att mitt favoritsto, en väldigt fulsöt liten sak, inte ser så fräsch ut. Hon har tappat vinterpälsen dåligt, ser extremt maläten ut och pälsen på hennes huvud ser avskavd ut bortsett från en stor tofs på näsan som sitter kvar. Ser skitskumt ut. Jag kollade närmre och insåg att om jag drog ur lite vinterpäls från under pannluggen så var den alldeles mjällig och äcklig. Tyckte mig se små, svarta kryp också men hon ville inte stå still så länge att jag är säker.

Vad fasiken kan det vara? Jag har ingen som helst erfarenhet av djur med ohyra, mina har aldrig haft sånt... Det konstiga är att inget av de andra stona verkar ha samma sak, de är normalt pälsfällnings-tufsiga och mjällfria, inga kryp. Jag vill gärna ha ett hum om va det är innan jag ringer gubben,för chansen är betydligt större att han gör något åt det fortare om han får veta vad det är.

Bild på utdragen pälstuss: (Det ser väl inte friskt ut, eller?)
imag0099_201669543.jpg

Kan tillägga att vi spritade händerna direkt efteråt pga ohyran och att vi får lov att gå in i hagarna så mycket vi vill.

Bonusbild på fölis: :love:
imag0103_201669887.jpg

Sv: Ohyra?

Över sjuttio visningar och inte en enda som har en susning om vad det kan vara? Kom igen Buke, bättre än såhär kan ni ;)

Helt normalt för en pälshäst alltså, vem tar perfekt hand om sin häst?

Våra hästar är oerhört malätna denna årstid, med våra så handlar det om ett gäng islänning som i likhet med shettisar även har riklig behåring som ska av.

Mjälligheten kan tyda på att hästen har eksem sommartid, eller i varje fall mycket känslig genom att den blir väldigt torr i huden. Så det är inte smittsamt på något sätt, att de är malätna kan bero på att de leker och drar tussar ur varann men kan även handla om avtagande pälslöss. Det sista är inte helt ovanligt för pälsiga raser, återkommer i regel från år till år på samma individer av någon outgrundlig orsak.

Det ser iallafall inte ut som några ägg i den tussen. Många hästar fäller väldigt ojämt och en shettis som fäller lite ojämt och som skubbar sig syns det väldigt tydligt på,

Jag tyckte mest att det var konstigt att det var så väldigt stor skillnad på den här ponnyn och de andra i samma hage. Våra storhästar går orakade på lösdrift och ser också lite tufsiga ut, ungefär på samma sätt som shettisens hagkompisar, medan det här ser mer "onormalt" ut. Att hästarna ser raggiga ut hör ju till årstiden men nu har alla i stallet reagerat på att den här ser ut att ha någon form av ohyra eller hudåkomma.

Har hur som helst skickat iväg ett sms till gubben om att stoet ser ut att behöva tittas till, så vet han det.

Ja, du kan ha en flock på 20 djur. Där en eller ett par av individerna drabbas av pälsätare, ibland är det över på ett par veckor medan andra kräver behandling för att bli kvitt skiten. De andra hästarna drabbas inte alls, varför det är så vet man inte. Då kan de se riktigt skabbiga ut tyvärr, men är inte farligt utan ser bara jätte trist ut.

Jag tycker att det ser ut som regnskållor. Lätt att få på hästar med tjock päls där fukten inte torkar upp.

Min har haft sånt där "mjäll" på en fläck i flera månader,mycket päls,2-åring som gått på lösdrift. Nu när han fällt nästan all vinterpäls så fullkomligt krälade hela hans man igår! :eek: Massa massa löss! :crazy: Det kom på MAX två dagar då jag är mycket noga i ryktningen,samt att jag gått igenom han ordentligt dagligen nu när han fällt vinterpälsen,och nu såg jag det bara genom att kika in på han över boxdörren,så det gick snabbt. Jag har behandlat med sebacil nu och ska göra det efter en-två veckor igen då inte det tar äggen,så jag måste vänta tills dom kläcks. Hittade massa "mjäll" liknande din bild i dag bakom öronen,så det är väll där dom ligger,då det var där det var mest löss igår.

Jag kommer sen lägga på en sträng med switch så tar även det bort i fall det blir nått kvar,och det är ju snart knottsäsong iallafall.

Använder du Switch så behöver du inte använda Sebacil.

Fick för många år sedan hem en unghäst från lösdrift som dagen efter upptäcktes ha så mycket löss att det såg ut som om hela han "rörde" på sej.

Han fick Switch vid 18.30 på kvällen och nästa morgon vid 8 när jag släppte ut dom kunde jag inte hitta en en lus någonstans, dom var helt puts väck och syntes aldrig mer av.... :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka