Oh, vad det är kul med travhäst igen

Djurjouren

Trådstartare
Nu står han här, min lilla travare. Eller lila och lilla, jämfört med mina isläningar är han enorm och tycks mest bestå av ben...
Det regnade idag och han stod och trampade vid grinden vilket jag struntade i, han vänjer sig tyckte jag men se det gjorde han inte så efter ett par timmar tog jag in ett styck skakande häst som var överlycklig och bad mig spola honom med varmt vatten på ryggen och sen ville han ha två filtar och in i boxen skulle han och ha hö och krafftfoder. Stod där sen så nöjt och bara mös.

Jag har umgåtts för länge med islänningar, glömt hur känsliga dessa djur är.En islänning hade blivit grymt sur om jag stoppade in honom i en box mitt på sommaren och med filt.... då hade förömjukelsen varit komplett. Och torrt hö, det äter man bara när det är totalt svältkatastrof på gräs i hagen....... :D
Det är jättesmysigt att ha en häst som gillar att bli ompysslad, jag har precis gett honom 1,5 timmes pyssel med healing, lite massage och lite kel och sen släppte jag till hans stora besvikelse ut honom i hagen igen, MITT I NATTEN, ÄR DU INTE KLOK KÄRRING :D .
Det ska bli så kul att få hålla på och mixtra och dona med honom. Han galoperar bara i löp och det är inet så konstigt, han är snedare än Papa Dee :-) men det råder vi snart bot på :-)
Lycklig Linda :love:

Vad kul för dig :) Men man kan väl pyssla om isisar länge oxå? Jag kan iaf det... Inte känsliga alls. Vad är det för travarpålle du har då? De är så fina :love:

Klart man kan pysla om isisar oxå, men de behöver det inte, de är mkt hellre i hagen eller nått :)
De är en rätt vanlig brun 5 åring som tjänat typ 20 000 kr, världens stjärna med andra ord :D

Jag lovar, dom vänjer sig vid regnet :D

Har alltid haft tåliga hästar förut, och tyckte minsann att min kuse oxå skulle vara det (eller iallafall bli)
Hmm det tyckte inte han :crazy:
Så när regnet öste ner, så såg han så ynklig och ledsen ut och skakade som ett asplöv så det var ju bara att ta in honom.
Att rida när det regnade var nästan omöjligt, om det var ok att gå på tvärsen, eller helst baklänges kunde det vara okej :D

Men nu har han iallafall vant sig lite mer. Så rida i regnet är inga problem och han kan faktiskt tom tycka att det är skönt med regn :D

Så vänta du bara, snart kommer han vägra komma in när det regnar :cool:

Hm, tror inte det gäller alla "travisar". Har bl a ett varmblod som jag köpte okörd, bortskämd, fet och nykastrerad (knappt fyra år). En riktig tuffing om man frågar honom. I dag är han femton och han avskyr regn. Han har då aldrig vant sig även om jag försökt. Han gick även på "lösdrift" med kompis (arab) under en tid. Dvs deras hage var direkt ansluten till stallet och de två kompisarna gick in och ut som de ville. Om det så bara regnade lite så hittade man alltid min lilla kuse i stallet. Stod vid dörren och väntade på bättre väder. Sur som få. Ändå fanns stor hage med finfint bete där ute, men icke sa nicke. Har alltid avskytt regn och är riktigt surkart om man envisas med en ridtur i regn. Ett regntätt ridtäcke hjälper något men han giller INTE regn i ansiktet. Då får det bli skogstur så man är i lä och regnet i alla fall kommer uppifrån.

M a o - alla kusar vänjer sig inte. Dessutom är det aldrig bra att låta en häst bli så kall att den skakar. Hästar (läs varmblod) klarar kyla men inte ihärdigt regn i kombination med kyla. Även om inte hästen tar ngn direkt skada av sin köldfrossa blir hästar, liksom vi, stela i sina muskler om de är kalla. Det innebär att uppvärmingen när vi ska rida/köra dem tar betydligt längre tid än om man försett dom med täcke. Är man inte medveten om detta kan hästen tilldra sig skador genom ridningen/körningen.

Tillägg: hästar är mycket bra på att reglera värmen men tillgång till bra bete, fri tillgång till grovfoder på vintern, gör det lättare för hästen. Dvs hästar kan genom att äta kompensera låg yttertemperatur. Så jag skulle vilja påstå att hästar som under vintertid inte har fri tillgång till grovfoder bör täckas.

han vänjer sig tyckte jag men se det gjorde han inte
Dom kan inte vänja sig till regn/blåst/kyla/värme/vind ifall kroppen är i oblanas. En kropp i "harmoni" klarar av alla typer av väder mycket bättre.
Att säga att dom vänjer sig är ganska arrogant gjort av människan, tycker jag.
Tursamt nog så verkar du förstått det, till skillnad från många andra.... ;)

Du kanske missade alla smilesarna? Och så brukar man få höra om man har gjort sig av med sin travare och köper vilken annan häst "att nu har du ialla fall en riktigt häst" så det var en hel del ironi...
alla hästar är riktiga men man måste ha glimten i ögat!

Haha, nej vänjer sig gör han inte, jag har knallat iväg och köpt ett sommarregntäcke (sånt som jag alltid ansett fullkomligt onödigt) och det får han på sig på nätterna eftersom han går ute. Han tindrar med ögonen när han får det på sig :-)
Vid 12 tiden på dagen vill han gå in i stallet och försöker jag ta ut honom innan det gått 6 timmar så blir han sur. Han står där inne och sover och mumsar pellets och myser fast han är helt själv.
Sen blir dte några timmars pyssel innan han få rgå ut till sin nya kompis, en islandsdam.
Han är van vid nattlindor dygnet runt så han svullnar av att stå inne för mkt så han får gå ute så mkt som möjligt så kanske det blir lite balans i kroppen igen.
Det tar nog ett tag att landa från hektiskt tävlingstall trots att mina stencoola isläningar säkert har en lugnande effekt.

Klart att iskalla damer borde ha en coolande effekt... :D
Men ifall du fixar dom inre oblanserna så kommer säkert cirkulationen i ordning den oxå. :smirk:

Ja, det gör den säker. Det är så roligt med en projekthäst, det finsn tusentasl saker jag vill göra med honom, vet knappt var jag ska börja.
Hru går det med dina?

Va kul med en travis till dig! :)

Jag har min gamle Abbe som exemprl på att det är svårt att någonsin få en före detta löphäst van vid regn å rusk.Han är ju nu 25år,han hatar att vara ute i ruskväder och har inte "vant"sig på alla dessa år.Och med respeckt för att han är uppfödd och van från början att vara uppstallad,tar vi numera alltid in honom vid regn(går bra att vara ute med regntäcke dock),stark sol!,mycket mygg och broms.

Han mår idag sina 25år till trots fantastiskt bra(trots att han inte vant sig vid rusk).
Islandshästen är en jättehärlig häst,men en löphäst kräver en mera ihärdig skötsel.

Vi har köpt en ny travhäst som dom sa absolut inte kunde gå med andra hästar(han jagade dom och var allmänt pesstig)idag släppte vi ihop honom med Gammel Abbe,och det uppstod kärlek direkt!Den nye visade all respekt och stod bara tätt intill hela dagen och njöt sitt nya sällskap!Inte en tendens att jaga Gammeln! :love: :love: :love:

Mina är inte längre projekt dom är mitt liv, -har jag kommit fram till. :)
Dom lever inte längre som vanliga hästar, går utan att ledas, säger till när dom vill ´ha mat eller vara inne/gå ut osv. Dom har rena lyxhotells tillvaron.
MEN just nu så är det host, host & snor (A2), på samtliga -tyvärr.
Men det borde ge sig denna veckan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka