lady_vip

Trådstartare
En av mina "stalltjejer" har tillsammans med sin mamma skaffat en hund. En korsning, och visst, det kan dem väl få ha i fred. Mellan vadå, frågade ju jag nyfiket.

Det började ändå rätt bra, new foundland och berner sennen, och det kan jag ju gå med på om man nu tvunget ska... Självklart korsat med pitbull!!!!

Jag har absolut ingenting emot dessa raser var för sig, men vad tänkte uppfödaren???? :confused:

Jag frågade ju såklart tusen frågor (inte särskilt entusiastiskt och förklarade min syn på det hela) och hon hade bara svar på en sak, vad jycken skulle heta...

Ju färre frågor man kan besvara, desto mer oseriöst är hundköpet i mina ögon... Sen tror mamman att hon ska kunna ha den som jakthund, dessutom :o

Jag är ledsen, men min syn på folk som köper blandras den bara sjunker och sjunker... Vad tänker dem med....????

Den blir kanske jättetrevlig, vem vet, men med tanke på att ägarna har noll susning så...

Usch, vad dum jag är.

//E

Senast ändrad:
Sv: Oh my...

ja och dessa utgör ju självklart majoriteten av valpköpare?

Det finns nog lika många som köper renras som blandras som inte borde ha hund eller i alla fall läsa på lite mer innan..

Jag och mitt ex köpte en blandrashund. Det blev mer jobb med den än vi trodde från början men vi tog ju tag i det för i övrigt var det en underbar hund!
Så vi gick kurser med den och den är jättefin idag! :love:

Jag har inte påstått att de utgör majoriteten av valpköpare, men jag kan inte se poängen i deras köp. De vill ha en jakthund, men köper en sån här korsning?

"Mamman är jättetrevlig och pappan är jättesöt". Säkert, det är de nog. Jag frågade om tiken är renrasig, hon förstod inte eftersom hon är pitbull. Jag förklarade då att pitbull sällan är renrasiga i Sverige osv. Tiken är dessutom 8 (!) år och det är hennes första kull.

Jag har själv en blandras, men det är inte det som är grejen rikigt. Det som gör mig upprörd är att de korsar dessa raser och då antar att de blir precis vad man gör dem till. Hur stor är chansen att denna hunden blir en bra jakthund? Och denna naivitet, de visste ingenting om HD, MH eller liknande...

Jag tror säkert att du har gjort ett jättejobb med din hund, jag lägger också ner mycket tid oavsett ras/blandras. Dessa kommer säkert att älska sin hund och göra så gott de kan, men varför köpa det "värsta" man kan hitta...?

//E

Jag såg annons på denna blandning på en internetannonssida och tänkte spontant som du, oh my...
Att man sen har tänkt jaga med denna blandning visar ju hu hur hundkunniga de är.

Tyvärr så är det ju så, att synen på blandrasägarna och uppfödarna sjunker..Tråkigt :(

För där ute finns seriösa ägare, det vet jag !

Lite oortodoxt, men..

Jag förstår BÄGGE sidor av det hela. Dvs jag förstår din/den mer erfarna hundmänniskans fasa. Men jag kan också förstå familjen som köpte den där hunden/den nyblivna hundägaren utan erfarenhet.

För idealet är ju självklart att förstahundsköpare noga sätter sig in i olika raser, lynne etc, tar hjälp och efter ett noga planerat och övervägt köp köper en renrasig hund från seriös uppfödare och får en hund som är 'bra' som förstahund.

Samtidigt, om vi mer erfarna hundmänniskor tittar tillbaka,så har ett antal av oss gjort en del mer eller mindre impulsa/ogenomtänkta/okunniga köp. Oftast av första hunden eller liknande. Ofta har det gått bra, ibland har det gått sämre.

Men vi tenderar att glömma våra egna avsteg från 'den rätta vägen'. Och det är helt okej att påpeka ev negativa aspekter, men inte såpass att vi glömmer hur vi själv tänkte/gjorde där en gång i tidernas begynnelse..

Fast jag var ju 10 år när jag skulle ha första hunden och då var jag naturligt naiv och omogen, men ändå såg mina föräldrar nyktert på saken. Sen att jag står här med en blandras är en helt annan historia.

Men jag håller med dig, alla gör vi misstag, men det sunda förnuftet...? Att skaffa en terrier som faktiskt är avlad för kamp, korsad med en tung sennenhund för jakt...??

//E

Pma gärna vilken sida... Vill himla gärna se annonsen som gör att man faller pladask :)

//E

Du undrar hur folk som köper blandraser tänker - du har ju själv en blandis, hur tänkte du? Inte kritik, jag bara frågar. Jag vet hur jag tänkte.

Jag tillhör kategorin som inte kan se ner på blandisköparna, eftersom jag själv är en av dem numera. Jag har haft renrasig hund och hon dog av ärftligt hjärtfel vilket är ett HEMSKT sätt att dö på. Nu när jag skulle köpa ny hund var det en kostnadsfråga så det blev en blandis. Och hon är precis det jag ville ha och hon är precis så underbar som jag föreställde mig. Visst, jag köpte henne när hon var 4 månader, så jag kunde se åt vilket håll det barkade med hennes fysik och lynne, i alla fall mer än valpköpare som hämtar hunden när den är 8 veckor gammal kan göra. Så jag såg direkt att min hund var rätt för mig. Och jag ångrar inte att jag "stödjer blandrasaveln" genom att köpa en blandras.

En granne till mig kom hem med en valp för ett tag sedan och det var den gulligaste valp jag sett på över tio år. (Sen min förra hund var valp.) Jag frågade genast vad det var för ras på den, och det visade sig vara en amstaff/labrador (!) som kostade strax under 10.000 - för båda föräldrarna var tydligen champions... Jag undrar fortfarande vilka championägare som väljer att para sina två något olika individer och sedan säljer valparna för ungefär 8 gånger så mycket pengar som en blandras normalt kostar i Sverige. Eller, så mycket som de kostade för några år sen, vill säga. Och sen undrade jag vilka mina grannar egentligen är, som går på att betala den summan för en blandis av just de två raserna...? Men de kanske bara föll för valpens oemotståndliga charm, precis som jag...

Det finns oseriöa köpare i alla hörn, både bland renrasiga och blandisar. Och många hästköpare är inte bättre dem. Där förekommer också en blandrasavel där man korsar nordsvenskar med araber och andalusier med varmblodstravare och shettisar med fjordingar... Om ni bara visste hur oseriösa erbjudanden jag fått på min godkände hingst, ifrån folk som bara behöver en hingst att para sitt sto med, så snabbt som möjligt, helst i förrgår! Dessa stoägare ringde mig redan innan han blev godkänd, bör nämnas...

Jag funderade nog mest på vad just dessa valpköpare tänker. Hade du köpt denna hunden för att jaga med? Det finns inga papper på HD-röntgen (samtliga raser har krav från avelsföreningen att det ska finnas pga problem), tiken är säkerligen inte heller renrasig trots att de påstår det.

Jag köpte en blandras för att min hund blev hängd när hon fastnade i en annan hund vid jakt. Jag var 12 år och som du kanske förstår blir man märkt av det och mina föräldrar ansåg att det bästa var att hitta ny hund snabbt. När vi ringde uppfödaren hade han bara en "tjuvparning" mellan hans båda hundar (jaktchampions osv), jag ville inte ha blandras redan då, men mina föräldrar köpte henne i löfte om en ny renras så småningom.

Det blev inte så, jag köpte själv en renrasig hund när jag fick råd. Min blandras är underbar och min älskling såklart, men det rättfärdigar inte att folk avlar fram konstiga blandningar, undanhåller självklara upplysningar och sen har mage att ta 4000 för en hund som inte har några som helst garantier.

//E

Som jakthund kommer den förmodligen att vara värdelös, då det faktiskt inte finns en enda jaktras i den..
Som sällskapshund blir den kanske okey om de har tur.

Skulle med tro det... De kan ju köpa en korsning med jaktraser i stället, men den här tanken på att hunden blir vad man gör den till, när ska den bort?

Hoppas den blir stor, lugn och sävlig, så slipper de kanske en del problem iaf.

//E

Tyvärr, så verkar det vara en rätt så vanlig idé att det spelar ingen roll vad det är för ras(er). Bara man uppfostrar hunden på rätt sätt, så kan den bli vad som helst :crazy: Arvet verkar (för vissa) inte ha någon som helst betydelse för hur den vuxna hudnen blir..Skrämmande okunskap kallar jag det för :cool:

De verkar ju inte vara så väldans erfarna jägare heller om de väljer att jaga med en sån blandning...?

Nä, mamman vill ta jägarexamen, hon har alltså inte börjat på det. Men jag frågade varför de skaffade hunden och då blev svaret att mamman ville ha något som hon kunde ha sen när jägarexamen var klar...??

Dottern ville dessutom prova på agility...

//E

lady_vip skrev:
Dottern ville dessutom prova på agility...

Funkar det öht att ha så stora raser som new foundland och berner sennen till agility, håller kroppen för det? Ja, jag är väldigt okunnig om agility, och om stora hundar, så därför är jag nyfiken.

Ja, det kan fungera. Men då ska hunden vara fri från HD och AD, hållas lätt i typen och vara välmusklad. Man måste också tänka på hur man tränar.

Tränaren för Norges landslag i agility har just en Berner Sennen som han kör med. Fort går det, men det är definitivt inte vanligt.

Låter som enorm okunskap från valpköparnas sida, och lyckönskningar från uppfödarens sida eftersom dom skaffat en blandning med troligen 0% jaktegenskaper till att jaga med, jaga vadå? bollar?

ang själva blandningen tror jag har mycket bra förutsättningar att bli en fin familjehund.

Vad i allsindar hade hon tänkt jaga med den korsningen, kaniner i parken kanske?

Stönar och himlar med ögonen.

Rekommendera dem en kurs.

När vi hade petit basset griffon valpar ringde det folk som ville ha dem (för att de är så söta). När vi sa att de var till jakt och att vi ville att de skulle gå jaktprov sa de att det kunde de väl göra. Det var väl bara att släppa den på ett prov så jagade den...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka