ögoninflammation såhär på vintern

H

Honeypixie

En av hästarna i flocken har variga ögon. Ej min egen häst, men man skulle kunna kalla honom för min sköthäst. Båda ögonen rinner rejält, både klar vätska och tjockt, gult var. Ögonvitorna är blodsprängda.

Jag upptäckte detta igår, men då rann bara ena ögat. Vid frukost idag rann båda. Det lär ju knappast bero på flugor såhär års, så vad kan det ha orsakats av?

Jag har inget färdigt koksalt hemma, vågar jag göra eget och använda till att skölja ögonen? Någon som vet hur man gör? Eller ska jag använda sån där saltlösning som används till linser?

När är det läge att kontakta veterinär?

Sv: ögoninflammation såhär på vintern

Om jag hade varit du hade jag lyft luren och ringt imorse.

Ögonproblem är inte att leka med! och det kan gå fort på fel håll, även om dom står uppstallade på djursjukhus. Det är min erfarenhet.

Jag hade precis som Monepenny säger kontaktat veterinär direkt när jag upptäckte det! Om en häst får gå med ögoninflammation för länge kan den lätt och snabbt bli blind. Vad inflammationen kan bero på vet jag dock inte.. kanske fått nåt i ögonen? :/

edit: dessutom smittar det väldigt lätt till andra hästar..

Jag tänkte också på det där med smittorisk, vet ju hur smittsamt det är bland människor.

Nu är det ju ägaren som borde ringa veterinären, det är ändå hens ansvar. Jag hjälper till med hästen, och meddelade ägaren så fort jag upptäckte problemet. Nu ska jag hur som helst ringa vet. i ett ärende gällande min egen häst idag, så då tar jag upp ögoninflammationen också.

En dubbelsidig ögoninflammation orsakas oftast av bakterier eller virus. Flugor är smittbärare, men det är ju inte själva flygfäet som orsakar infektionen. Om bara ett öga är drabbat är sannolikheten större att hästen fått in skräp i ögat. Detta kan förstås också leda till en sekundär infektion och om hästen t ex kliar sig mot frambenen finns risk att bakterierna kommer till nästa öga också.

Så särdeles smittsamt mellan hästar är det inte. Problemet meds mitta är snarare just under flugsäsongen, så flugorna med bakteriebeströdda ludna ben landar i diverse friska ögon.

Tack, bra svar! Ev ska vet komma och titta på min häst i ett annat ärende idag, och tar sig då an även hästen med ögoninflammation. Jag har meddelat ägaren att om mitt vet-besök blir en annan dag så borde h*n ta ringa hit en vet åt sin häst idag.

Liknande trådar

Hästvård Tidvis blir min hästs ena öga svullet och rinner. Verkar som det kliar också! Såhär ser det ut när det svullnar: När hon fick det...
2
Svar
22
· Visningar
5 353
Senast: TantEster
·
D
Hästvård halloj! i söndags upptäckte jag när jag tog in min pålla från hagen att hon rann lite i ena ögat. bara tårar, inget gegg eller svullnad...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Antenn
·
J
Hästvård Vad kan vara fel på min 1,5-åring? Har analyserat in absurdum, letat möjliga och omöjliga orsaker, sammanhang och förklaringar. Men...
Svar
6
· Visningar
1 236
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka