ogillar din häst mjukt underlag?

B

Buppisen

Någon här som har en för övrigt frisk häst som inte kan ridas på för mjukt underlag? Berätta!!!! Hur funkar fastare ridbanor för er? välkommen med tankar o funderingar

Hästen jag tränar blir gallig och konstig, inte direkt halt, men ovillig och "stapplig" i ett par dagar efter ett tufft dressyrpass på våran lite väl mjuka och djupa bana.

Enligt ägare är han böjd för inte allt för länge sen ua.

Han har mest gått i skogen de senaste åren, är mycket ovan ridbanans underlag, och är rätt tunn (hbl/fbl, 13 år, 174cm hög). Han ska nu byggas upp med tävling i lätta klasser i både dressyr och hopp i åtanke. Vi har itne haft möjlighet att testa fastare banor, men rider man i skogen får vi inga gallproblem. Är livrädd att han inte ska hålla alls för träning. vad är era tankar?

Sv: ogillar din häst mjukt underlag?

Inga hästar mår bra av att gå på för mjuka underlag. Tänk själv att springa i djup sand, det är hur tungt som helst. Vissa visar mer än andra, vissa märker man inget alls på.

Har erfarenhet av hästar som är sånna. Det beror mycket på vilket underlag dom är vana vid att gå på. Hårda underlag stärker lederna, men om man sedan tränar på mjukare underlag kan det orsaka påfrestningar och hästen kan bli gallig osv. Det bästa är ju trots allt att variera underlag för att hålla benen hårda och starka.

Nu vet jag ju inte om detta stämmer på din häst, det beror väl på avsträngningsgrad osv

Hur skulle du rekommendera att jag "vänjer in" honom. Jag började med ut 20min, banan 20 min, ut igen 20min för skritt, men man måste ju rida för tränare ibland och då blir passen lite väl tuffa tror jag...

Vi letar nu med ljus och lykta efter en annan ridbana/manege inom skrittavstånd. De andra i stallet använder vår bana utan problem, vissa tycker underlaget är ok, vissa tycker som jag. Oftast dressyrryttarna som tycker det är ok har jag märkt.

Jag skulle försöka variera underlag så mycket som möjligt i vardagen och sedan när det är dags för träning se till att linda ordentligt och sedan på med liniment direkt efter. Har du provat att nattlinda när han varit gallig tidigare?

Det är ju inte optimalt men det funkar väl så länge under tiden du letar ny bana.

Jag tycker inte det är okej alls att hästen reagarer så kraftigt på ett visst underlag. det visar att ngt inte är helt okej. OK att någon kan bli lite gallig eller liknande, men du skriver ju att den blir ovillig och stapplig i ett par dar efter sådan belastning - det är inte okej.

skulle akta mig jäkligt noga med att insistera på det underlaget men helst köra igenom hästen på klinik för att utesluta ngra dolda känningar i ben/knän/kotor. De kan gå omkring med sånt skit länge utan att visa ngt, att den visar på ett visst underlag kanske är för att då blir det så påtagligt att det helt enkelt forceras upp till att bli uppenbart.

det är väl det här jag är orolig för. Nu är det inte min häst, jag har precis blirvit medryttare 4dgr/veckan... men jag har precis samma tankar som du. Att han stapplar är inte rätt ord. Jag kan inte förklara. Han är lika pigg som vanligt, men blir gallig, och markerar. Man kan inte helt se vilket ben det gäller, bara att vart femte, ibland vart tjugonde steg är lite orent.

Jag skulle inte rida en häst som reagerade så 'kraftigt' :crazy:

Jag tävlade dressyr på väääldigt mjukt underlag en gång med min dåvarande halvfoderhäst.
Hon orkade knappt galoppera :angel:
Men det var väl det enda. Det var helt enkelt för tungt underlag för henne. :crazy:

Någon här som har en för övrigt frisk häst som inte kan ridas på för mjukt underlag? Berätta!!!! Hur funkar fastare ridbanor för er? välkommen med tankar o funderingar

Hästen jag tränar blir gallig och konstig, inte direkt halt, men ovillig och "stapplig" i ett par dagar efter ett tufft dressyrpass på våran lite väl mjuka och djupa bana.

Enligt ägare är han böjd för inte allt för länge sen ua.

Han har mest gått i skogen de senaste åren, är mycket ovan ridbanans underlag, och är rätt tunn (hbl/fbl, 13 år, 174cm hög). Han ska nu byggas upp med tävling i lätta klasser i både dressyr och hopp i åtanke. Vi har itne haft möjlighet att testa fastare banor, men rider man i skogen får vi inga gallproblem. Är livrädd att han inte ska hålla alls för träning. vad är era tankar?

våran ridbana är gjord av packad sand.. denna årstid är den perfekt, på sommrarna tränar vi på ängar _D

ingen häst mår bra av såna ridbanor, det tar senor och gaffelband direkt! din häst har förmodligen känningar redan och det är därför den blir gallig. sluta rida där och kolla upp hästen på klinik.

prova själv att springa på banan! vissa är så djupa och halkiga att det är hopplöst, man kan knapt gå där. tacka vet jag mig paddex bana... :bow:

Jag skulle inte rida min häst på en för djup och mjuk bana alls, förstår inte riktigt hur man kan göra det fast man vet att det inte är bra... att hästen reagerar ser jag bara som sunt.
Min häst är rätt känslig för underlag, hon visar tydligt när det inte känns okej för henne, går inte fram ordentligt tex utan tar kortare steg. Jag märker tydligt när hon tycker det är jobbigt, och då rider jag inte där...

Om man rider på ett för djupt underlag regelbundet är risken stor för senskador på sikt. Var rädd om hästen, "vänj" inte in den på för djupt underlag alls!

Nu är det så att vissa i stallet tycker banan är helt OK. Dock inte jag och några med mig. Den är lite väl djup och mjuk.
Men jag ska känna på hästen ett tag till, se om det var tillfälligheter nu i början. Annars blir det till att åka till klinik.

Tack för alla inlägg förresten!

Min valack har en kronisk kotsenskid inflammation.
Inget som märks på honom alls, utom om man rider på mjukt underlag.
Då blir han svullen i det "skadade" benet och gallig i de andra tre.
Blir det för hård träning på mjukt underlag, kan han uppvisa en lätt hälta.
Veterinären rådde mig att hellre rida på hårda underlag, då det var bättre för hans ben.
Så länge han har funnits i min ägo, har han lullat runt på grusvägar och i ridhus med halvmjukt underlag.
Har en kompis vars häst alltid ridits på mjuka underlag.
Hon blir stapplig på de hårda grusvägarna när vi travar, medan min valack inte rör en min.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 900
Senast: Sirap
·
Träning Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Ace
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17